شنبه ۱۸ خرداد ۱۳۸۷ - ۱۶:۵۰
۰ نفر

محمدباقر قالیباف* 3 روز پیش 5 ژوئن بود؛ روز جهانی محیط زیست. طبیعتا این روز برای فعالان محیط زیست روز مهمی است

خیلی از آنها برنامه‌ها و فعالیت‌های نمادینی دارند برای بزرگداشت این روز. اما فقط آنها نیستند که 5 ژوئن را به محیط زیست و دغدغه‌های این چنینی می‌پردازند.

علاوه بر آنها در همه جای دنیا شهرداران زیادی هم دور هم جمع می‌شوند تا خودشان و فعالیت‌هایشان را اصطلاحا سبز کنند. در مورد فعالیت‌های سبز زیست محیطی‌شان حرف می‌زنند و در این ضمن تجربه‌هایشان را به هم منتقل می‌کنند.

شهرداری تهران هم از سال گذشته به این جمع پیوست و سبز شد. ملحق شد به کنوانسیون محیط زیست شهری که تقریبا همه شهرداران کلانشهرها در آن مشارکت دارند.

کمی دیربود اما بالاخره انجام شد. البته شهرداری چند سالی هست که سعی می‌کند فعالیت‌هایش را براساس مدیریت زیست محیطی تنظیم کند. به‌نظر من اساسا بیشتر فعالیت‌های مدیریت شهری جنبه زیست محیطی دارد.

طبق اصل پنجاهم قانون اساسی هم -که دوستان فعال محیط زیست زیاد به آن استناد می‌کنند- حفاظت از محیط زیست وظیفه‌ای عمومی است.

برای همین هم سعی کرده‌ایم که فعالیت‌هایمان را بر این اساس تنظیم کنیم. چند وقتی است که مجموعه محیط زیست تشکیل داده‌ایم.

این مجموعه‌ها همراه با نظام مدیریتی iso14001 در مرکز، مناطق وسازمان‌های زیر مجموعه مستقر شده‌اند. دی ماه همین امسال هم باید اولین گزارش وضعیت محیط زیست شهر تهران را تحویل بدهیم.

کلید کاهش معضلات زیست محیطی اما هماهنگی و مشارکت بین مردم و همین مجموعه‌ها است. به‌نظر من اگرآموزش و اطلاع‌رسانی درستی داشته باشیم مشارکت مردم را هم خواهیم داشت؛حتی با اطمینان می‌توانم بگویم که مردم در این زمینه از همه ما جلوتر هم خواهند بود.

برای همین آموزش‌های مختلفی برای شهروندان به‌خصوص کودکان و نوجوانان در برنامه قرار گرفته؛ مثل فعالیت‌ها و آموزش‌ها در حوزه بازیافت و پسماند. مطمئنم مشارکت بین مردم و مدیریت شهری تاثیر خوبی بر پیشبرد کارها دارد.

به قول امروزی‌ها می‌شود موقعیت برد- برد؛ هر دو طرف سود می‌برند از این ماجرا. مردم که آگاه باشند، هم خودشان کمک خواهند کرد به حل معضلات زیست محیطی، هم می‌توانند فعالیت‌های مدیریت شهری را رصد کنند تا از قوانین و ضوابط زیست محیطی تخطی نکنند.

خلاصه اینکه جدای همه این برنامه‌ها، ما ایرانی هستیم و پیشینه دینی و ملی‌مان، ما را موظف می‌کند به اینکه مراقب محیط زیستمان باشیم. ما در شهرداری یاعلی را گفته‌ایم و منتظریم. منتظر دست‌هایی که برای کمک به سلامت شهر بلند شوند.

* از وبلاگ شهردار تهران

کد خبر 54164

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز