دادگاه بین‌المللی ویژه رسیدگی به پرونده ترور رفیق حریری هر گونه دست داشتن رهبری حزب‌الله و حکومت سوریه را در ماجرای انفجار سال ۲۰۰۵ و کشته شدن نخست‌وزیر وقت لبنان رد کرد.

رفيق حريري نخست‌وزير فقيد لبنان

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از رویترز، قاضی دیوید ری روز سه‌شنبه خلاصه‌ای از حکم پرونده ترور رفیق حریری را خواند که در بخشی از آن آمده است: «هر چند حزب‌الله لبنان و حکومت سوریه می‌توانستند برای حذف حریری و متحدان سیاسی او انگیزه داشته باشند اما هیچ مدرکی وجود ندارد که دست داشتن رهبری حزب‌الله را در به قتل رساندن آقای حریری نشان دهد و هیچ شاهدی هم برای دخالت سوریه در این ماجرا وجود ندارد.»

حزب‌الله لبنان بارها ارتباط خود را با انفجار ۱۴ آوریل ۲۰۰۵ که به کشته شدن نخست‌وزیر وقت آقای رفیق حریری و ۲۱ نفر دیگر انجامید، رد کرده است. حتی پیش از آنکه قاضی‌های دادگاه بین‌المللی ویژه پرونده قتل حریری حکم ۲۶۰۰ صفحه‌ای خود را عمومی کنند، روزنامه النهار لبنان امروز تیتر زده بود: «عدالت بین‌المللی بر ارعاب پیروز شد» تا نشان دهد جوسازی‌های روزهای اخیر بر رای دادگاه تاثیر نگذاشته است.

انتظار می‌رود خواندن حکم ۲۶۰۰ صفحه‌ای پرونده ترور نخست‌وزیر پیشین لبنان در دادگاه ویژه بین‌المللی چند ساعت طول بکشد؛ آن هم در شرایطی که لبنان هنوز در شوک انفجار دو هفته پیش بیروت است. در آن فاجعه دست‌کم ۱۷۸ نفر جان خود را از دست دادند و لبنان که پیش‌تر درگیر بحران‌های شدید اقتصادی و شیوع گسترده ویروس کرونا بود، در نبود یک دولت مقتدر در روزهای اخیر اوضاعی به مراتب وخیم‌تر پیدا کرده است.

روز جمعه سیدحسن نصرالله، دبیر کل حزب‌الله لبنان در سخنان خود اعلام کرد نگران نتیجه دادگاه پرونده قتل حریری نیست و همواره بر بی‌گناه بودن چهار عضو خود در این پرونده متهم هستند، اطمینان داشته است. ابتدا قرار بود رای دادگاه اوایل ماه جاری میلادی اعلام شود که به دلیل پیامدهای ناشی از انفجار مهیب بیروت، حدود دو هفته به تاخیر افتاد. برخی محافل خارجی مدعی بودند دادگاه سران حزب‌الله را در این پرونده مقصر خواهد شناخت.

روند رسیدگی به این پرونده حدود ۱۵ سال طول کشید و نزدیک به یک میلیارد دلار برای آن هزینه شد. اگر چهار عضو متهم در این پرونده محکوم و گناهکار شناخته شود، به احتمال زیاد حکم زندان ابد می‌گیرند. هر چند ممکن است دادگاه آنها را تبرئه کند. آزمایش دی‌ان‌ای نشان داد مواد انفجاری که به قتل نخست‌وزیر لبنان انجامید، مربوط به یک عامل انتحاری مرد بوده است. هویت این مرد هم هرگز شناسایی نشد و بر پیچیدگی‌های پرونده افزود.

بازرسان با بررسی گوشی‌های همراه چهار متهم پرونده دریافت آنها در ماه‌های منتهی به انفجار و ترور تمام رفت و آمدها و مسیرهای حرکت حریری را زیر نظر داشتند. این در حالی است که وکلای مدافع متهمان مدعی‌اند هیچ سند و مدرک معتبر از دست داشتن این افراد در ماجرای انفجار و قتل حریری وجود خارجی ندارد.

سعید حریری که پس از کشته شدن پدرش سه بار به مقام نخست‌وزیری رسید و زمام امور را در لبنان در دست گرفت، بارها اعلام کرده دنبال گرفتن انتقام نیست و فقط اجرای عدالت را می‌خواهد. با پایان یافتن پرونده قتل حریری، پرونده انفجار بیروت در حالی گشوده می‌شود که بسیاری از لبنانی‌ها به پیدا شدن حقیقت در آن امید ندارند.

کد خبر 541549

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha