معاون سازمان امور مالیاتی خطاب به کسانی که در سال ۱۳۹۷ سکه خریده‌اند اما مالیات آن را نپرداخته‌اند، گفت: این افراد در صورتی که بیشتر از ۲۰۰ سکه خریده باشند، می‌توانند امسال اظهارنامه پر کنند و کسانی که کمتر از ۲۰۰ سکه خریداری کرده باشند نیز می‌توانند طبق دستورالعمل سال ۱۳۹۷ مالیات خود را بپردازند.

سكه هوم پيج

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، سازمان امور مالیاتی به تازگی دستورالعمل اخذ مالیات از خریداران سکه در سال ۱۳۹۸ را منتشر کرده که بر اساس آن تمامی اشخاص حقیقی که در سال گذشته به خرید حداکثر ۱۸۵ قطعه سکه اقدام کرده‌اند، مشمول مالیات می‌شوند و میزان مالیات مقطوع قابل پرداخت آن‌ها براساس تعداد سکه تحویلی طی سال ۱۳۹۸ بدین گونه است که تا ۱۰ قطعه سکه مشمول مالیات نمی‌شوند و نسبت به مازاد ۱۰ تا ۳۰ سکه به ازای هر سکه ۴۰۰ هزار تومان و نسبت به مازاد ۳۰ تا ۵۰ سکه به ازای هر قطعه سکه ۵۲۰ هزار تومان مشمول پرداخت مالیات می‌شوند. علاوه بر این، نسبت به مازاد ۵۰ تا ۱۸۵ عدد سکه به ازای هر قطعه سکه معادل ۶۵۰ هزار تومان مالیات مقطوع برای آن‌ها محاسبه می‌شود.

این در حالی است که خریداران سکه در سال ۱۳۹۷ تا ۲۰ سکه از پرداخت مالیات معاف بوده و نسبت به مازاد ۲۰ تا ۶۰ سکه به ازای هر سکه معادل ۱۵۰ هزار تومان و به مازاد ۶۰ تا ۱۰۰ سکه به ازای هر سکه باید ۲۰۰ هزار تومان مالیات بپردازند. همچنین نسبت به مازاد ۱۰۰ تا ۲۰۰ سکه، به ازای هر سکه مکلف به پرداخت ۲۵۰ هزار تومان مالیات مقطوع هستند.

بنابراین، این ارقام نشان می‌دهد که نحوه و نرخ مالیات از خریداران سکه در سال ۱۳۹۸ نسبت به سال ۱۳۹۷ سخت‌گیرانه‌تر شده و با افزایش قابل ملاحظه‌ای مواجه شده است.

در همین رابطه محمد مسیحی، معاون درآمدهای مالیاتی سازمان امور مالیاتی به ایسنا توضیح داد: برای دریافت‌کنندگان سکه در سال١٣٩٧ دستورالعمل پرداخت مالیات مقطوع تا تعداد ٢٠٠ سکه صادر شده است و برای خریداران امسال سکه نیز در سال ١٤٠٠ اقدام خواهد شد. همچنین، خریداران سکه بالاتر از ٢٠٠ عدد در سالهای ١٣٩٧ و ١٣٩٨ هم مکلف به تسلیم اظهارنامه هستند.

به گفته وی دلیل اینکه خریداران سکه در سال ۱۳۹۸ مشمول این مالیات شده‌اند، این است که تا پایان مرداد ١٣٩٩ مهلت تسلیم اظهارنامه مالیاتی یا پرداخت مالیات مقطوع برای عملکرد سال ١٣٩٨ وجود دارد.

مسیحی تاکید کرد که بر مبنای مفاد قانون مالیات‌های مستقیم، کلیه اشخاصی که به خرید و فروش سکه فعالیت دارند، مشمول مالیات بر درآمد و مکلف به پرداخت مالیات متعلق هستند.

معاون سازمان مالیاتی در پاسخ به اینکه خریداران سکه در سال ۱۳۹۷ که مالیات خود را نپرداخته‌اند، چه باید کنند؟ گفت: افرادی که در سال ۱۳۹۷ بیشتر از ۲۰۰ سکه خریده‌اند، امسال می‌توانند اظهارنامه پر کنند و کسانی که کمتر از ۲۰۰ سکه خریداری کرده‌اند طبق دستورالعمل سال ۱۳۹۷ می‌توانند مالیات خود را پرداخت کنند.

کد خبر 541358

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ارز و طلا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha