سه‌شنبه ۲۸ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۱
۰ نفر

۲۸ هزار و ۸۰۰ واحد مسکونی در خراسان جنوبی ساخته می‌شود و این تعداد خانه با احتساب نرخ رشد جمعیت در جوامع شهری و روستایی نیاز استان را تا افق ۱۴۰۰ برطرف می‌کند.

مسکن

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، حوزه مسکن از جهاتی مشابه بخش کشاورزی است و شامل مراحل کاشت، داشت و برداشت می‌شود؛ تا زمانی که نسبت به ساخت مسکن در مرحله نخست اقدام نشود نمی‌توان به برداشت آن و تامین مسکن امیدوار بود.

تدبیر دولت دوازدهم برای افزایش تولید و عرضه مسکن و پاسخ به نیاز جامعه با اجرای طرح اقدام ملی مسکن در شهرها همچنین ساخت مسکن محرومان در روستاها علاوه بر آثار اقتصادی، امید مردم برای خانه‌دار شدن را افزایش داده است.

استان خراسان جنوبی با ۱۱ شهرستان کمتر از ۸۰۰ هزار نفر جمعیت دارد که از این تعداد ۴۵۳ هزار نفر شهری (۵۹ درصد) و حدود ۳۱۵ هزار نفر در مناطق روستایی مستقر هستند.

براساس آخرین آمار مجموع خانوار شهری و روستایی این استان ۲۲۳ هزار خانوار بوده که از این تعداد ۱۲۹ هزار خانوار شهری و ۹۵ هزار خانوار روستایی هستند، اما تعداد واحدهای مسکونی استان ۲۱۴ هزار واحد است و در شرایط فعلی حدود ۱۰ هزار واحد مسکونی در استان کمبود مسکن داریم که باید این تعداد در بخش روستایی و شهری ساخته شود.

دولت در بخش شهری با پیاده‌سازی طرح اقدام ملی مسکن به دنبال خانه‌دار کردن مردم به خصوص قشر جوان است و از آنجا که خراسان جنوبی جزو چهار استانی بود که زمین لازم برای اجرای طرح اقدام ملی مسکن را تامین کرد بر همین اساس دولت، خراسان جنوبی را جزو اولین استان‌هایی قرار داد که این طرح در آن آغاز شد.

آبان  سال گذشته اولین ثبت‌نام طرح اقدام ملی مسکن در خراسان جنوبی انجام شد و با وجود این‌که ۲ هزار و ۴۴۹ واحد سهمیه خراسان جنوبی بود در همان ساعت‌های ابتدایی جمعیت زیادی برای ثبت‌نام مراجعه کردند که منجر به ثبت‌نام ۲ هزار و ۴۷۸ نفر شد و با توجه به تکمیل ظرفیت امکان ثبت‌نام سایر متقاضیان وجود نداشت.

۳۰ آذرماه سال گذشته نیز ظرفیت جدید نام‌نویسی در برخی شهرهای استان ایجاد شد.  

تامین زمین مهمترین بخش احداث مسکن

استاندار خراسان جنوبی با بیان این‌که مهمترین بخش احداث مسکن، تامین زمین است گفت: در راستای اجرای طرح اقدام ملی با همکاری وزارت راه و شهرسازی ۵۰۰ هکتار زمین اختصاص یافت و آورده دولت ۱۰ هزار میلیارد ریال است که اراضی به صورت آماده‌سازی به بخش خصوصی واگذار و عملیات اجرایی آن آغاز شده است.

محمدصادق معتمدیان افزود: در راستای تحقق منویات رئیس جمهوری در تامین زیرساخت‌های مسکونی استان در تمامی اراضی توجه ویژه‌ای به همه زیرساخت‌های درمانی، فضای سبز، فرهنگی و مذهبی داشته‌ایم و با هدف تامین امکانات و رفاه و رعایت حقوق شهروندی ۲۰ درصد از اراضی برای مسکن و مابقی برای خدمات روبنایی و سایر در نظر گرفته شده است. تراکم واحدهای مسکونی در قالب ۲ تا پنج طبقه دیده شده است تا دهک‌های مختلف بتوانند مشارکت داشته باشند.

در حالی الان ۱۰ هزار واحد مسکونی در استان خراسان جنوبی کمبود احساس می‌شود که براساس برنامه‌ریزی‌ها و نیازسنجی‌های صورت گرفته، ۲۸ هزار و ۸۰۰ واحد مسکونی در استان احداث می‌شود و این تعداد واحد مسکونی با احتساب نرخ رشد جمعیت در جوامع شهری و روستایی، نیاز استان را تا افق ۱۴۰۰ برطرف می‌کند.

انقلاب در بخش مسکن استان

به گفته معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی با احداث بیش از ۲۸ هزار واحد مسکونی، انقلابی در زمینه مسکن در این استان رقم می‌خورد.

سیدکمال‌الدین میرجعفریان با اشاره به آمار احصا شده از وضعیت موجود استان افزود: با وجود ۲۲۴ هزار خانوار ساکن در سطح شهرها و روستاهای استان، تعداد واحدهای مسکونی موجود ۲۱۴ هزار واحد است که تعدادی هم نیاز به بازسازی دارد. برای جبران کمبودهای موجود در این زمینه چهار برنامه کلی در قالب تامین مسکن اقشار کم درآمد، تامین مسکن خانه اولی‌ها، نوسازی بافت‌های ناکارآمد شهری و مقاوم‌سازی واحدهای مسکونی روستایی طراحی شده و در دستور کار حوزه‌های متولی قرار گرفته است.

معاون استاندار خراسان جنوبی درخصوص تامین نیاز مسکن اولی‌ها گفت: افراد متاهلی که فاقد مسکن هستند و فرم جیم آنان سبز است و از خدمات دولتی برای تامین مسکن استفاده نکرده‌اند، در قالب طرح اقدام ملی با تسهیلات خاص خانه‌دار می‌شوند. زمین رایگان ۹۹ ساله و تسهیلات ۱۰۰ میلیون تومانی با کارمزد ۱۸ درصد از برنامه‌های حمایتی دولت برای ۲ هزار و ۴۵۰ متقاضی طرح اقدام ملی در استان است.

میرجعفریان گفت: با عنایت‌های دولت و پیگیری‌های شخص استاندار برای ۲۵ هزار واحد از مجموع ۲۸ هزار و ۸۰۰ واحد نیازسنجی شده، هدف‌گذاری صورت گرفته که تا الان حدود ۹۰ درصد پروژه به تعداد ۲۲ هزار و ۸۰۹ واحد عملیاتی شده است. در بخش مسکن روستایی نیز براساس تفاهم‌نامه با سازمان برنامه و بودجه کشور ساخت ۱۰ هزار واحد در دستور کار کمیته امداد امام خمینی (ره) و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی قرار گرفت که هفت هزار واحد آن تاکنون در ۶۵۰ روستا به متقاضیان تحویل شده است. سه هزار واحد باقیمانده هم به طور میانگین بالای ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و به زودی به بهره‌برداری می‌رسد.

وی بیان کرد: طی تفاهم‌نامه‌ای با بنیاد شهید و امور ایثارگران که در سفر اخیر رئیس این بنیاد به استان امضا شد، برای ساخت هزار و ۷۰۰ واحد مسکونی ویژه ایثارگران برنامه‌ریزی شده و تحویل زمین رایگان و پرداخت تسهیلات ۱۰۰ تا ۱۲۰ میلیون تومانی از برنامه‌های حمایتی خاص جامعه هدف در این طرح است.

میرجعفریان با اشاره به سومین سفر رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور به استان در خرداد امسال اظهار داشت: در این سفر طی تفاهم‌نامه‌ای برای احداث ۶ هزار واحد مسکن شهری برنامه‌ریزی شد و از این تعداد پنج هزار واحد برای افراد فاقد مسکن یا ساکنان بافت‌های فرسوده، حاشیه شهرها و شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر جمعیت در نظر گرفته شده و هزار واحد هم به بازنشسته‌های فاقد مسکن اختصاص دارد.

آغاز ساخت هزار و ۴۶۴ واحد مسکن اقدام ملی در خراسان جنوبی 

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی هم گفت: از مجموع ۴۰۰ هزار واحد مسکونی ابلاغی طرح اقدام ملی در سراسر کشور سهمیه استان خراسان جنوبی ۲ هزار و ۴۵۰ واحد بوده که هزار و ۳۸۳ واحد در شهرهای بالای ۱۰۰ هزار نفر و یک هزار و ۶۷ واحد در شهرهای زیر ۱۰۰ هزار نفر ساخته می‌شود.

وحید داعی افزود: استان خراسان جنوبی با وجود سهمیه ابلاغی هزار و ۳۸۳ واحد در شهرهای بالای ۱۰۰ هزار نفر، اراضی موردنیاز برای بهره‌مندی چهار هزار و ۶۲۰ واحد به مساحت ۳۶ هکتار را تامین کرده که تا تیرماه امسال هزار و ۳۲۰ واحد دارای قرارداد ساخت شده‌اند. در شهرهای زیر ۱۰۰ هزار نفر نیز اراضی موردنیاز به میزان ۱۶.۷ هکتار برای ساخت هزار و ۱۷۶ واحد تامین شده که در حال حاضر در شهرهای زیر ۱۰۰ هزار نفر ۱۴۴ واحد دارای قرارداد ساخت است.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی با بیان این‌که در سطح استان تا این لحظه یک هزار و ۴۶۴ واحد وارد فاز اجرا شده است تصریح کرد: علاوه بر اقدامات اعلام شده در دولت تدبیر و امید تعداد ۲۷۴ واحد برای بهره‌مندی مددجویان کمیته امداد اراضی به صورت رایگان واگذار شده که به میزان حدود ۳.۷ هکتار در سطح استان است. تاکنون تعداد کل ثبت‌نام متقاضیان طرح اقدام ملی مسکن در استان خراسان جنوبی ۱۱ هزار و ۷۷۹ نفر بوده است.  
 
داعی گفت: از آنجا که زمین و مسکن به عنوان یک محرک اقتصادی در ایجاد توسعه جوامع مطرح است، اجرای طرح اقدام ملی مسکن با گردش مالی بیش از ۱۳ هزار میلیارد ریال موجب ایجاد اشتغال مستقیم و غیرمستقیم قابل توجه در حوزه مباحث مربوط به ساخت‌وساز در استان می‌شود. با اجرای طرح اقدام ملی ضمن افزایش شاخص تامین مسکن استان، شاهد بهره‌مندی اقشار مختلف جامعه خواهیم بود به طوری که هم محرومان و دهک‌های یک و دو و سه جامعه و هم دهک‌های متوسط چهار و پنج و ۶ جامعه از مسکن مناسب برخوردار خواهند شد.

ابرپروژه مسکن محرومان در مراحل پایانی

یکی از مهمترین اهداف دولت در ساخت مسکن، مقاوم‌سازی منازل روستایی است که بر همین اساس ساخت مسکن محرومان در استان خراسان جنوبی بعد از کرمان و سیستان و بلوچستان به عنوان سومین استان پایلوت رقم خورد و یک ابرپروژه نام گرفت.
 
با امضای تفاهم‌نامه ساخت ۱۰ هزار واحد مسکن محرومان استان بین سازمان برنامه و بودجه کشور، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و کمیته امداد امام خمینی (ره) در اسفند ۹۷، ساخت پنج هزار واحد برعهده بنیاد مسکن خراسان جنوبی گذاشته شد و پنج هزار واحد دیگر را کمیته امداد تقبل کرد.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان جنوبی گفت: به ازای هر واحد از مسکن محرومان ۴۰ میلیون تومان وام قرض‌الحسنه با بازپرداخت ۱۵ ساله و ۲۵ میلیون تومان کمک بلاعوض سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی با پیگیری استاندار خراسان جنوبی پرداخت می‌شود.

علی‌اصغر آسمانی‌مقدم بیان کرد: در طرح ساخت ۱۰ هزار واحد مسکن محرومان که ساخت پنج هزار واحد آن در تعهد بنیاد مسکن و پنج هزار وام در تعهد کمیته امداد است، مشکل تامین زمین وجود ندارد و در روستاهایی که کوهستانی بوده و امکان الحاق زمین نیست پیشنهاد شده افراد از خانه‌های مخروبه بافت فرسوده زمین تهیه کنند.

وی همچنین از افزایش سهمیه مسکن محرومان شهری استان به ۶ هزار واحد خبر داد و گفت: در سفر رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور به خراسان جنوبی در خرداد سال جاری، کلنگ ساخت پنج هزار واحد مسکن محرومان در مناطق شهری به زمین زده شد که با پیگیری استاندار این سهمیه به ۶ هزار واحد مسکونی افزایش یافت.

کد خبر 541339

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha