امسال در آستانه روز خبرنگار، برپایی مراسمی برای بزرگداشت یاد و نام یک روزنامه‌نگار فقید که به تازگی آسمانی شده است، کتابخانه‌ای در بوستان شقایق منطقه ۴ را سر زبان‌ها انداخت.

کتابخانه رجایی

همشهری آنلاین_ پریسا نوری:  روز پانزدهم مردادماه و در آستانه روز خبرنگار، آیین نامگذاری کتابخانه‌ای به نام «روح‌الله‌رجایی» سردبیر سابق روزنامه جام‌جم برگزار شد. در این مراسم جمعی از مدیران نهاد کتابخانه‌های عمومی، همکاران و خانواده خبرنگار فقید در فضای باز بوستان شقایق محله شمیران‌نو گرد هم آمدند، تا ضمن رونمایی از تابلوی جدید کتابخانه، نام و خاطره این خبرنگار جهادی را زنده نگه دارند. گزارشی از این مراسم را با هم می‌خوانیم.  
مراسم نامگذاری کتابخانه‌ای در منطقه ۴ تهران به نام «روح‌الله‌رجایی»، میزبان بسیاری از شخصیت‌های فرهنگی، اجتماعی و رسانه‌ای بود.


 این مراسم با حضور خانواده زنده‌یاد روح‌الله‌رجایی، حسین سروری معاون سیاسی و اجتماعی فرمانداری تهران، سیدمحمود دعایی مدیرمسئول روزنامه اطلاعات، محمدعلی قندهاری‌نیا مدیرعامل مؤسسه جام‌جم، حامد عسکری شاعر و نویسنده، هوتن والی‌نژاد سرپرست معاونت اداری و مالی و دستیار دبیرکل، مهدی رمضانی معاون توسعه کتابخانه‌ها و ترویج کتابخوانی، مهدی توکلیان مدیرکل روابط‌عمومی و امور بین‌الملل، هادی امیری مدیرکل امور عمرانی، سیدباقر میرعبداللهی مدیرکل تأمین منابع، هادی آشتیانی مدیرکل‌ ترویج کتابخوانی و امور فرهنگی و محمدهادی ناصری طاهری مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان تهران برگزار شد.  

  • افتخار می‌کنم که بگویم همکار آقای رجایی‌ام 

در این مراسم حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمود دعایی، مدیرمسئول روزنامه اطلاعات با تقدیر از خدمات ارزشمند روح‌الله رجایی، گفت: «من سعادت همدمی با برادر عزیزم روح‌الله رجایی را نداشتم اما به واسطه همسایگی با روزنامه جام‌جم او را گاهی هنگام برگزاری نمازهای جماعت همراه دیگر دوستان روزنامه جام‌جم در مسجد الغدیر میرداماد می‌دیدم و شاهد اخلاص، صداقت و صمیمیت‌شان بودم. او متواضع، خندان، صمیمی و بی‌آلایش بود و در هر پست و مقامی هم که قرار می‌گرفت جهتگیری مردمی، انقلابی و آرمانی داشت.
 او فارغ از تمام خط و خطوط عمل می‌کرد و همواره مردم برایش مهم بودند. مسلماً پاداش کسی که مخلصانه تلاش می‌کند این است که به دل بنده صالح خدا محبتش سایه می‌اندازد و امروز شاهدیم که نام روح‌الله رجایی بر یکی از مهم‌ترین و مقدس‌ترین بناها که کتابخانه است مزین شده است.» او در ادامه از دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور که در حوزه کتاب و کتابخوانی در نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور منشأ خدمات برای انقلاب بوده است تقدیر کرد و گفت: «این اقدام نهاد برای نامگذاری یک کتابخانه به نام روح‌الله رجایی کار بسیار خوبی بود. من افتخار می‌کنم که بگویم همکار آقای رجایی‌ام. امیدوارم پند بگیریم چراکه اگر صداقت داشته باشیم و راست بگوییم بعد از اینکه رفتیم، پاداش خیر به ما می‌دهند.»

  • تکریم فرهنگ جهادی 

«هادی ناصری» مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان تهران در مراسم نامگذاری کتابخانه «روح‌الله‌رجایی» گفت: آنچه امروز باعث شد یک کتابخانه را به نام یکی از فعالان عرصه رسانه نامگذاری کنیم، صرفاً خصوصیات فردی آقای رجایی نبود، این نامگذاری به نوعی تکریم و بزرگداشت یک جریان و فرهنگ است، آن هم فرهنگ فعالیت‌های جدی و توجه به احوال مستضعفان، جریانی که در کنار تعهد و تخصص در حوزه‌کاری توجه ویژه‌ای به امور داشت و فعالانه به موضوع محرومین و مستضعفان پرداخته و آن را وظیفه خود می‌دانست.  
«مهدی رمضانی» معاون توسعه کتابخانه‌ها و ترویج کتابخوانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور هم که یکی از حاضران و سخنرانان مراسم بود، گفت: «کتابخانه، پایگاه خدمات اجتماعی است که در سراسر کشور خدمت‌رسانی می‌کند. تلاش کردیم در منطقه‌ای که پیگیری‌های او انجام می‌شده، این کتابخانه نامگذاری شود تا تلاش ومنش ایشان در زندگی را تکثیر و به کار بگیریم، زیرا برخی شخصیت‌ها به خاطر وجودشان و محبت اهل‌بیت(ع) بودن در زمان حیات وجودشان یک برکت و در زمان رحلت، رفتن‌شان صدقات جاریه است و روح‌الله رجایی شامل وجود و رفتن بابرکت بود.»

  • روح‌الله‌رجایی که بود

زنده‌یاد روح‌الله رجایی، سردبیر سابق روزنامه جام‌جم، دانش‌آموخته مقطع دکترای رشته علوم ارتباطات بود که از سال ۱۳۸۰ روزنامه‌نگاری را به‌صورت حرفه‌ای آغاز کرد و در طول دوران فعالیتش به‌عنوان روزنامه‌نگاری فعال شناخته می‌شد که در خدمت‌رسانی و رساندن صدای محرومان و آسیب‌دیدگان به مردم و مسئولان پیشگام بود. این روزنامه‌نگار خوش‌نام، که فعالیت در نشریه همشهری محله و روزنامه همشهری را هم در کارنامه حرفه‌ای داشت، ۳۰ تیرماه بر اثر کرونا در گذشت.

  • معرفی کتاب 

کتابخانه «روح‌الله‌رجایی» که تا پیش از این به دلیل قرار گرفتن در بوستان شقایق، به نام این بوستان خوانده می‌شد، در انتهای خیابان دوازدهم غربی محله شمیران‌نو قرار دارد و یکی از دنج‌ترین و بزرگ‌ترین پاتوق‌های فرهنگی منطقه ۴ است. ساختمان این کتابخانه با زیربنای ۴۶۵‌مترمربع توسط شهرداری منطقه ۴ به نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور واگذار و بعد از مناسب‌سازی و تجهیز توسط این نهاد در سال ۱۳۸۴ افتتاح شد. ۱۱ سال بعد از فعالیت کتابخانه به دلیل فرسودگی دیوارها و نشست بخشی از کف ساختمان، کتابخانه برای انجام تعمیرات تعطیل و بعد از گذشت ۵ ماه این کتابخانه در آذرماه سال ۹۵ بازگشایی شد. ساختمان فعلی کتابخانه مجهز به دو سالن مطالعه خواهران و برادران به مساحت ۱۵۰‌مترمربع و دو سالن ویژه نگهداری کتاب‌های مرجع و کتاب‌های تخصصی کودکان به مساحت ۴۰‌مترمربع است. به گفته مژگان فخیمی حمیدپور، مدیر کتابخانه، این مرکز فرهنگی ۹۵۴ عضو فعال دارد و مخزن آن حدود ۱۸ هزار نسخه کتاب را در خود جای داده که بیش از ۱۳ هزار نسخه ویژه بزرگسالان و ۵ هزار نسخه ویژه کودکان است. همچنین بخش نشریات این کتابخانه با بیش از ۳۰ روزنامه، هفته‌نامه و ماهنامه در دسترس علاقه‌مندان است. در حال حاضر به دلیل شیوع کرونا کتابخانه تعطیل است اما در شرایط عادی در این کتابخانه انواع فعالیت‌های مختلف فرهنگی با رویکرد تشویق اهالی به کتابخوانی به‌صورت رایگان انجام می‌شود. آموزش مهارت‌های زندگی به مادران خانه‌دار و معرفی کتاب‌های مفید در این زمینه به آنها؛ دوره‌های شاهنامه‌خوانی برای کودکان و نوجوانان، آموزش اوریگامی، آموزش قرآن به زبان قصه برای خردسالان و معرفی کتاب‌های قصه‌های قرانی جزو برنامه‌های هفتگی این کتابخانه است.  

  • شناسنامه کتابخانه 
  1.  سال شروع فعالیت: ۱۳۸۴
  2.  زیر نظر: نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور 
  3.  تعطیلی کتابخانه: خرداد ۱۳۹۵
  4.  مدت زمان مرمت و بازسازی: ۵ ماه
  5.  بازگشایی و افتتاح مجدد: آذر ۱۳۹۵
  6.  مشخصات ساختمان: دارای ۲ سالن مطالعه، ۲ سالن مرجع و کودک، نمازخانه، سرویس بهداشتی
  7.  تعداد کتاب‌های مخزن: حدود ۱۸ هزار نسخه 
  8.  زمان فعالیت: شنبه تا چهارشنبه از ساعت ۷:۳۰ تا۱۸:۳۰ و پنجشنبه‌ تا ساعت ۱۳:۳۰ 
  9.  نشانی: محله شمیران نو، پارک شقایق، کتابخانه روح‌الله‌رجایی
     
کد خبر 541129

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha