مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۲۷ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۲
۰ نفر

این روزها ازن هوای تهران را آلوده کرده است. به اعتقاد مدیرکل محیط زیست شهرداری تهران هر سیاستی که منجر به افزایش تردد خودروها شود، باعث تشدید ازن به ویژه در فصل گرما می‌شود.

شینا انصاری

به گزارش همشهری آنلاین، در سال‌های قبل بیشتر آلودگی هوا در نیمه دوم سال بود، اما مدتی است که در نیمه اول سال هم شهروندان با آلودگی هوا دست و پنجه نرم می‌کنند. این آلاینده تابستانی، ازن است و محصول اکسیداسیون و فعل و انفعالات شیمیایی آلاینده‌های خودروها، کارخانه‌ها، نیروگاه‌ها و پالایشگاه‌ها در نور خورشید بوده و به همین دلیل در تابستان‌ها و وسط روز غلظت ازن به حداکثر خود می‌رسد و اثرات بسیاری در مخاط و اندام‌های تنفسی ایجاد می‌کند.

آلاینده ازن مدتی است که هوای تهران را در شرایط ناسالم به خصوص برای گروه‌های حساس جامعه قرار داده است. در این آلاینده دیگر ما غباری در آسمان نمی‌بینیم، اما هوا آلوده است و شهروندان با مشکلاتی همانند درد قفسه سینه، سرفه، سوزش گلو و... روبه‌رو هستند.

شینا انصاری، مدیرکل محیط زیست شهرداری تهران در خصوص لغو طرح ترافیک و ارتباط آن با افزایش ازن در هوای تهران، به فارس گفت: ازن یک آلاینده ثانویه است که هر سیاستی که منجر به افزایش تردد خودروهای فرسوده شود، باعث تشدید آن به ویژه در فصل گرما می‌شود.

مدیرکل محیط زیست شهرداری تهران، دلیل افزایش غلظت ازن هوای تهران از ابتدای سال جاری تاکنون را خودروها و صنایعی دانست که با تولید و انتشار آلاینده‌هایی چون اکسیدهای نیتروژن و هیدروکربن‌ها و ترکیب آن‌ها با یکدیگر در حضور عامل سوم یعنی نور خورشید، باعث افزایش میزان ازن در هوا می‌شوند.ژ

انصاری ادامه داد: بر این اساس، با شدت گرفتن نور خورشید به ویژه در ماه‌های گرم سال و افزایش دما، کم بودن شرایط ابرناکی و افزایش تردد خودروها و فعالیت صنایع، میزان ازن افزایش پیدا می‌کند.

مدیرکل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران با اشاره به آثار و عوارض مواجهه با این آلاینده خطرناک هوا، تاکید کرد: امروزه میزان گاز ازن موجود در هوا در کشورهای اروپایی و توسعه‌یافته بیشترین نگرانی را از منظر تهدیدات بهداشتی به خود اختصاص داده است.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه ازن یک اکسیدان بسیار قوی است، می‌تواند سبب بروز مشکلات تنفسی متعدد نظیر حملات آسمی و کاهش عملکرد ریه‌ها شود.

انصاری در خصوص راهکارهای کاهش میزان ازن در هوا به ویژه در کلانشهرها گفت: برای از بین بردن این آلاینده باید منابع انتشار پیش‌سازهای ازن یعنی «اکسیدهای نیتروژن و هیدروکربن‌ها» را کاهش دهیم.  

وی اظهار کرد: موتورسیکلت‌های کاربراتوری با انتشار هیدروکربن‌ها و خودروهای دیزلی با تولید اکسیدهای نیتروژن، سهم قابل توجهی در افزایش غلظت گاز ازن دارند.

کد خبر 541049

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha