یکشنبه ۲۶ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۶
۰ نفر

سنگ‌نوشته خرم‌آباد در حالی در آستانه فرسودگی و نابودی است که مسئولان خبر از کمک تیم مرمتگر تخت جمشید برای مرمت این اثر تاریخی استان لرستان می‌دهند.

کتیبه

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از مهر، سنگ‌نوشته، نوشته‌ای تاریخی بر سنگی مکعبی شکل است که به‌صورت یکپارچه متصل به صخره‌ای طبیعی در مرکز شهر خرم‌آباد (ضلع شرقی - خیابان شریعتی) و در مسیر قدیمی شاپور خواست به خوزستان قرار دارد و نمادی از فرهنگ غنی مردمان این سرزمین است.

حال ناخوش کتیبه سلجوقی

ارتفاع متون کتیبه دار با احتساب دوپله در چهار ضلع سنگ‌نوشته، ۳۴۴ سانتیمتر است، این کتیبه به خط کوفی و زبان فارسی دورتادور ستون سنگی تحریر شده است که درگذشته به «بردنوشته» معروف بوده است. کتیبه با «بسم‌الله» شروع‌شده و موضوع آن مربوط به‌حکم امیر اسفهسالار کبیر ظهیرالدین و الدوله معین الاسلام طغرل لتکین ابوسعید برسق در خصوص بخشش علفچر در چراگاه‌های شاپور خواست و ممنوعیت برخی سنت‌هایی ناپسند در عهد سلطنت ملکشاه سلجوقی به تاریخ ۵۱۳ هجری قمری است.

«سنگ‌نوشته» خرم‌آباد این روزها حال و روز خوشی ندارد، حفاظت و ساماندهی و همچنین مرمت نکردن این اثر تاریخی موجب شده تا شاهد فرسودگی و تخریب آن باشیم.

تهیه طرح مرمت توسط تیم مرمتگر تخت جمشید

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان لرستان در رابطه با آغاز مرمت «سنگ نوشته» خرم آباد گفت: به منظور مرمت این اثر تاریخی و در نظر گرفتن حساسیت مرمت آثار سنگی با دعوت از تیم مرمتگران تخت جمشید و بازدید از سنگ نوشته تهیه طرح مرمت این کتیبه سنگی در دستور کار این اداره کل قرار گرفت.

سید امین قاسمی افزود: با توجه به تهیه طرح مرمت و اتمام فتوگرامتری و آسیب نگاری، مرمت این اثر تاریخی طی روزهای آتی بر اساس طرح مرمت تهیه شده توسط این تیم متخصص شروع خواهد شد.

وعده‌ای برای ساماندهی محیط پیرامونی «سنگ نوشته»

وی به اعتبار بیش از ۹۷۰ میلیون ریالی مرمت سنگ نوشته اشاره و تصریح کرد: در این فصل از مرمت این کتیبه تاریخی پاکسازی آسیب‌های بیولوژیکی و آلودگی‌ها و ملات های مربوط به دوره‌های پیشین، موزون سازی، ملات گذاری و تزریق ملات استحکام بخش انجام خواهد گرفت.

لازم به ذکر است سنگ نوشته خرم آباد مربوط به قرن ششم هجری بوده و در تاریخ ۱۱ بهمن ماه ۱۳۳۴ به شماره ۳۹۸ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

کد خبر 540719

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha