مدتی است با پدیده‌ جراحی زیبایی حیوانات مواجه هستیم که به اعتقاد کارشناسان مصداق حیوان‌آزاری است. زیرا حرکات بدن حیوانات در واقع زبان آنهاست که در صورت جراحی این توانایی از حیوان گرفته می‌شود.

جراحی زیبایی حیوانات خانگی

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، انسان و حیوان از گذشته تا کنون همواره در کنار هم بوده‌ و نیازهای یکدیگر را رفع می‌کرده‌اند. البته این انسان بود که همیشه از حیوانات برای رفع نیازهای خود استفاده می کرد؛ از شخم‌زدن زمین گرفته تا نگهبانی از اموال. به مرور حیوانات همدم انسان ها شدند و در دنیای غرب حتی در برخی موارد جای خانواده را گرفت. به طوری که بعد از گذشت چند سال این رویه وارد ایران نیز شد و به مرور داشتن یک حیوان خانگی به نشانه‌ای از تموّل تبدیل شد.

متاسفانه حیوانات به علت ندانم‌کاری برخی انسان ها زجر و عذاب زیادی می‌کشند که حقشان نیست. حیوانات برای خوردن، پوشیدن، آزمایش کردن، سرگرمی و سوءاستفاده ما آفریده نشده و زیست نمی‌کنند. دین اسلام نیز در بسیاری از روایات و در قرآن کریم به حیوان‌دوستی تاکید کرده و محترم شمردن حقوق حیوانات را برای همه واجب دانسته است.

اما به جای احترام به حقوق حیوانات شاهد احداث دلفیناریوم‌ها، سیرک‌ها، باغ وحش‌ها، انجام انواع آزمایش ها بر روی حیوانات و هر آنچه که در آن حیوانات به اسارت گرفته می شوند، هستیم تا مورد استفاده ابزاری قرار گیرند که می توان آن را به برده داری در تاریخ باستان تشبیه کرد. در حالی که تمامی موجودات حق حیات آزادانه دارند.

البته کار به همین جا ختم نشد و انسان پا را فراتر گذاشت و برای دلخوشی و ارضاء غریضه زیاده‌خواه خود به جراحی زیبایی حیوانات روی آورد که بسیار جای تامل دارد. این کار طی چند دهه گذشته در اروپا آغاز شد که امروزه با اعتراض دوستداران حیات وحش بسیار کمرنگ شده است اما متاسفانه این رسم غلط وارد کشور ما شده و شاهد همه گیری آن هستیم که امیدوارم با تکیه بر فرهنگ غنی ایرانی بتوانیم مسیر صحیح در قبال حیوانات را طی کنیم.

«عبدالرضا باقری» فردی که بیش از ۲۰ سال است در زمینه حقوق حیوانات فعالیت می‌کند، درباره جراحی زیبایی حیوانات می‌گوید: جراحی زیبایی حیوانات دقیقا مصداق حیوان‌آزاری است. چون هم به سلامت حیوان ضربه می زند و هم هیچ نفع و سودی برای حیوان ندارد. جز اینکه حیوان عذاب می کشد.

وی می‌گوید: مدتی است که در حال بررسی این موضوع هستم و در این مسیر به اتفاق جالبی برخوردم اینکه کسانی هستند که روی خودشان جراحی کردند و تصمیم گرفتند که این کار را روی حیوانات خود نیز انجام دهند که قطعا چنین روشی جای تامل و تحقیق بیشتری دارد

او درباره اینکه آیا چنین کاری ریشه در گذشته دارد یا نه، می‌گوید: در کشور از قدیم چوپان ها گوش و دم سگ های گله را می بریدند. به دلیل اینکه اولین سگ های گله وقتی با گرگ ها درگیر می شوند اولین جایی که می تواند گاز بگیرد دم و گوش سگ است که در این حالت حیوان آسیب می بیند. بنابراین چوپان ها با هدف مراقبت از گوسفندهای خود به محض اینکه سگ گله از حالت تولگی خارج می شد گوش و دمش را می‌بریدند تا در صورت درگیری با گرگ آسیب نبینند اما قطعا این داستان از داستان جراحی با هدف زیبایی جداست.

باقری ادامه می‌دهد: اما امروزه شاهد انجام این روش به طریقی کاملا تحریف شده در قالب جراحی زیبایی هستیم که دیگر هدف نجات حیوان از جراحت نیست بلکه تغییر ظاهر حیوان به آن صورتی که فرد به عنوان صاحب آن می خواهد است. مثلا دوست دارد گوش سگ های ژرمن شپر صاف بایستد و افتاده نباشد.

او می‌افزاید: در گذشته یک سری روش جراحی بود که در داخل گوش حیوان فنر می‌گذاشتند که یک حالت پروتز بود و در این شرایط گوش حیوان به طور دائم راست بود که کاملا حیوان‌آزاری است. چون در این حالت حرکت گوش حیوان محدود می شود و مدام ایستاده می‌ماند.

این فعال حقوق حیوانات می‌گوید: حرکات گوش، زبان بدن حیوانات است. یعنی وقتی حیوانی می‌خواهد حمله کند یا به همنوع خود علامت بدهد، گوش‌ها را صاف می کند یا زمانی که بترسد گوش را می خواباند اما وقتی که در گوشش فنر کار گذاشته شود، همواره در یک حالت می ایستد و حیوان دیگر نمی تواند علامت خود را به همنوع خود بدهد. حتی سیخ ایستادن گوش سگ ها به انسان هم یک حالت علامت دارد وقتی که گوش را سیخ می کند یعنی نزدیکتر نیا. بنابراین وقتی گوش مدام در یک حالت است، دیگر نمی توان حس حیوان را فهمید.

باقری درباره اینکه در گذشته تصور می‌کردند اگر گوش سگی را ببرند، آن حیوان دردنده‌خوتر می‌شود، می‌گوید: این تصور غلطی است. یک سری از این داستان هایی است که از طریق افرادی که حیوان نگه می دارند و می فروشند مرسوم است و شاید هم برای فروش حیوانات خود این تصورات را شایع می کردند.

این کارشناس تاکید می‌کند: به نظرم یکی از راه ها و به نظرم مهم‌ترین راه برون‌رفت از این ناهنجاری ها، داشتن دستورالعمل از سوی نظام دامپزشکی و سازمان دامپزشکی است تا این اعمال جراحی را ممنوع کنند و اگر فردی این کار را انجام داد، با او برخورد شود. در کنار این کار باید فرهنگسازی هم صورت بگیرد که جراحی حیوانات خانگی نوعی حیوان‌آزاری است و موجب ناراحتی حیوان می‌شود.

این فعال حقوق حیوانات می‌گوید: انجام این اعمال جراحی در اروپا و آمریکا تقریبا منسوخ شده است. چون فعالان حقوق حیوانات فشار آوردند و امروزه زیاد باب نیست یا حداقل به صورت علنی انجام نمی‌شود. در ایران هم باید این اتفاق رخ دهد.

کد خبر 540684

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha