شیوع ویروس کرونا بر مناسبت‌ها و آیین‌های مختلف تاثیر گذاشته و امسال آیین عزاداری سنتی شهرستان بم که هر سال روزهای تاسوعا و عاشورا در میدان مرکزی این شهر خیل عظیم گردشگران خارجی را میزبانی می‌کرد، برگزار نمی‌شود.

عزاداري

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، فرماندار بم در نشست نحوه برگزاری آیین‌های عزاداری ماه محرم با حضور مسئولان هیات های مذهبی گفت: با توجه به وضعیت قرمز کرونا در استان کرمان به ویژه بم  و موضوع رعایت پروتکل‌ها و اهمیت مساله بهداشتی و در کنار آن مساله امنیتی، امسال مراسم عزاداری مرکزی تاسوعا و عاشورای حسینی میدان امام خمینی(ره) در بم برگزار نخواهد شد.

هادی شهسوارپور افزود: به‌منظور برگزاری مراسم ماه محرم تمامی هیات‌ها باید در سامانه بیرق ثبت نام کنند و عزاداری‌ها باید در محل مناسب و تایید شده توسط کارگروه تعیین شده و با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی انجام گیرد. اگر هر هیاتی یک درصد هم موارد بهداشتی را رعایت نکند با آن برخورد خواهد شد و پخش نذری در هر حالتی ممنوع بوده و نذورات فقط به صورت کمک مومنانه باید عرضه شود.

عباس عباس‌زاده، رئیس دانشگاه علوم پزشکی بم نیز گفت: وضعیت استان کرمان قرمز است و شهرستان‌های شرقی نسبت به استان در روند مبتلایان به ویروی کرونا شیب افزایشی بسیار کمتری را دارند. در شرق استان کرمان شهرستان‌های بم و نرماشیر در وضعیت قرمز، ریگان و فهرج در وضعیت زرد قرار دارند و از ابتدای شیوع کرونا تاکنون سه هزار و ۶۵۹ نمونه گیری صورت گرفته است.

وی با اشاره به بالا بودن آمار مبتلایان به کرونا  در بم نسبت به دیگر شهرهای شرقی استان در برگزاری مراسم عزاداری محرم امسال باید پنج نکته اساسی و مهم رعایت شود که از جمله استفاده مستمر از ماسک، رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی به طول ۲ متر، زمان برگزاری مراسم حداکثر ۲ ساعت باشد، ضدعفونی کردن محیط و دست‌ها و ممنوعیت توزیع هرگونه نذورات و خوردنی و آشامیدنی می‌توان اشاره کرد.

مراسم تاسوعا و عاشورای حسینی نزدیک به ۱۰ سال است به صورت مرکزی در میدان امام خمینی(ره) بم برگزار می‌شود و هر سال گردشگران خارجی زیادی برای تماشای این مراسم باشکوه به این شهر سفر می‌کنند و این مراسم در شبکه‌های سراسری و بین‌المللی بازتاب داشته است.

شهرستان بم در فاصله ۱۹۵ کیلومتری مرکز استان کرمان واقع شده است.

کد خبر 540664

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار کرمان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha