ساختمان ۹ طبقه بیمارستان سنت جرج مشرف به بندر بیروت بود و انفجار عظیم روز سه‌شنبه ۱۴ مرداد در بیروت پایتخت لبنان آن را در هم کوبید.

Beirut exp;osion

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایندیپندنت یک فیلم منتشر شده از دوربین‌های مدار بسته لحظه انفجار را در بخش مراقبت‌های ویژه این بیمارستان در بیروت نشان می‌دهد.

موج انفجار باعث شکستن شیشه پنجره‌ها، از جا در آمدن درهای سنگین و فروریختن بخش‌هایی از سقف‌ها شد.. قدرت انفجار نه تنها باعث آسیب دیدن ساختارهای فیزیکی بلکه قطع شدن برق، ژنراتورها و سیستم‌های باتری‌دار پشتیبان انجامید.

در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان دست کم ۵ بیمار لوله‌گذاری شده، از جمله یک بیمار که مبتلا به کووید-۱۹ در اثر این حادثه درگذشتند، چرا که دستگاه‌های تنفس مصنوعی‌شان از کار افتادند. در مجموع ۴ پرستار و ۱۳ بیمار و ملاقات‌کننده در دم کشته شدند.

یک دوربین دیگر پرستاری را نشان می‌دهد که تلاش می‌کند نوزادان تازه‌متولد شده را به نقطه امنی ببرد.

یک هفته پس از انفجار، هنوز تعمیر خسارات وارد آمده بر بیمارستان که تخمین زده می‌شد میلیون‌ّا دلار هزینه بردارد، ادامه دارد

دکتر آلکساندر نعمه، مدیر پزشکی بیمارستان درباره انفجار می گوید: «هیچ آسانسوری کار نمی‌کرد و برق رفته بود، بنابراین ما به گروه‌های ۱۰ نفری تقسیم شدیم تا به بیماران در هر طبقه رسیدگی کنیم. ابن گروه‌ها با نور تلفن‌های همراهشان از پله‌ها بالا رفتند و در هر طبقه تریاژ (اولویت بندی درمان بیماران بر حسب وخامت حالشان) انجام شد. ما مرده‌ها را به جا گذاشتیم و تخلیه بیمارانی را که زنده ماده بودند و نمی‌توانستند راه بروند، با ملحفه‌ّ‌ یا با دست انجام دادیم.»

بیمارستان سنت‌ژرژ فقط یکی از چند بیمارستان‌ آسیب‌دیده بیروت است. سازمان جهانی بهداشت تخمین می‌زند که نیمی از مراکز درمانی این شهر از کار افتاده باشند. این وصعیت باعث فشار بیشتری بر نظام مراقبت بهداشتی لبنان می‌شود که از قبل به علت بحران مالی و پاندمی کرونا زیر فشار شدیدی بود.

بیمارستان سنت‌ژرژ یکی از بیمارستان‌های اصلی برای درمان بیماران کرونا بود و یک محل قابل ورود با ماشین برای آزمایش PCR برای ویروس کرونا داشت که انفجار آن را تخریب کرد. بدون این بیمارستان و سایر بیمارستان‌های تخریب‌شده در انفجار، خطر بسیار بالای اوج‌گیری شیوع کروناویروس در لبنان وجود دارد. این واقعه هم اکنون در حال رخ دادن است. کمیته بین‌المللی نجات تخمین می‌زند که موارد کووید-۱۹ در طول یک هفته پس از انفجار در ۳۰ درصد افزایش یافته باشد.

کد خبر 540561

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha