سه‌شنبه ۱۴ خرداد ۱۳۸۷ - ۲۰:۵۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: دکتر محمود احمدی نژاد رییس جمهوری اسلامی ایران بعداز ظهر سه شنبه به وقت محلی در حاشیه اجلاس فائو در شهر رم ایتالیا با "بان کی مون" دبیر کل سازمان ملل دیدار کرد.

 به گزارش ایرنا، احمدی نژاد در این دیدار با تاکید به اینکه ایران طرح اقدام سازمان خوارو بار وکشاورز ی (فائو) را در زمینه امنیت غذایی به دقت مطالعه و بررسی می کند اظهار امیدواری کرد در آینده شاهد کاهش فاصله و رفع فقر باشد.

رییس جمهور طرح های ارائه شده از سوی فائو را در حد مسکن موضوع فقر دانست و گفت: معتقدیم سازمان ملل و فائو باید در بحرانها نقش فعالتری داشته باشند که در غیراین صورت سلطه گران شرایط جهانی را به نفع خود رقم می زنند و به جایی خواهیم رسید که این مسکن ها هم تاثیری نخواهد داشت.

دکتر احمدی نژاد افزود: ایران انتظار دارد سازمان ملل فعالانه به ایفای نقش اصلی خود درهمه مناطق جهان بپردازد.

رییس جمهور در ادامه این دیدار به موضوع عراق اشاره کرد و گفت: این کشور سالها است اشغال شده و روزانه صدها نفر از مردم بی دفاع آن کشته می شوند و در چنین فضایی سازمان ملل باید فعالانه برخورد کند.

احمدی نژاد تصریح کرد: بیشترین آثار ناامنی در عراق را جمهوری اسلامی ایران متحمل می شود و از این رو ما از صلح و ثبات در این کشور حمایت می کنیم.

رییس جمهوری یادآور شد امروز مردم عراق از اشغالگران ناراضی اند و باید جدول زمان بندی برای خروج نظامیان بیگانه از عراق ارائه شود.

احمدی نژاد همچنین پیشنهاد داد تحریمهای تحت فصل هفت منشور ملل متحد با هدف کمک به دولت قانونی و مردمی عراق و توسعه اقتصاد این کشور لغو شود.

ریییس جمهور با اشاره به سیاستهای برخی قدرتها در موضوع افغانستان آمادگی ایران را برای کمک به استقرار صلح و ثبات در این کشور اعلام کرد.

احمدی نژاد با تاکید برا ینکه قدرت ها باید اجازه دهند ملت لبنان سرنوشت خویش را ترسیم کندگفت: همه باید کمک کنیم ثبات دراین کشور حکمفرما شود.

رییس جمهور فشارهای سیاسی آمریکا به ایران در موضوع هسته ای را غیرقانونی و مردود دانست و گفت: ایران هیچ مطالبه غیر قانونی را قبول نمی کند.

احمدی نژاد بااشاره به بسته های پیشنهادی ایران به برخی از کشورها و همچنین سازمان ملل تصریح کرد ایران هیچگونه هراسی از تهدیدات برخی قدرتها ندارد و درعین حال به عملکرد سازمان های بین المللی نیز اعتمادی ندارد چرا که این قدرتها همواره از این سازمانها به نفع خود بهره برده اند.

رییس جمهور در ادامه یاد آور شد ایران مدتی پیش و پس از 50 سال برای عضویت غیر دائم در شورای امنیت در خواست داده و قرار است این درخواست در آبانماه بررسی شود که نحوه برخورد با آن آزمونی برای سازمان ملل است.

احمدی نژاد در پایان با اعلام حمایت از اقدامات دبیرکل سازمان ملل، صلح و ثبات را حق همه جهانیان دانست.

" بان کی مون " دبیر کل سازمان ملل نیز در این دیدار با قدردانی از پیشنهادهای رییس جمهور کشورمان در اجلاس فائو گفت: امیدواریم رهبران جهان به اهداف کوتاه و بلند مدت در حوزه امنیت غذایی در جهان برسند چرا که ما به اقدامات عملی نیاز داریم.

وی بااشاره به " طرح اقدام " فائو در حوزه امنیت غذایی افزود: کشورها می توانند با ترسیم راهبردها در چهارچوب طرح اقدام به اهداف خود در زمینه امنیت غذایی برسند.

دبیرکل سازمان ملل در ادامه بااشاره به دیدارهای پیشین خود با رییس جمهوری اسلامی ایران دیدگاههای خود را در باره مسایل افغانستان، عراق و موضوع هسته ای کشورمان مطرح کرد.

وی تصریح کرد: سازمان ملل همواره سعی داشته در موضوع عراق اثر گذاری کند و دراین زمینه از کمکهای ایران تشکر می کنیم.

بان کی مون بااشاره به کمک کشورهای مختلف به ویژه ایران برای حل مشکلات سیاسی در لبنان گفت : امیدواریم با همکاری همه طرفها ثبات به این کشور باز گردد.

دبیرکل سازمان ملل در ادامه به موضوع هسته ای ایران اشاره و تصریح کرد ما خواستار ادامه همکاری ها ی ایرا ن با آژانس بین المللی انرژی اتمی هستیم، همچنان که از بسته پیشنهادی جمهوری اسلامی ایران استقبال می کنیم استفاده از انرژی صلح آمیز هسته ای را حق قانونی ایران می‌دانیم .

کد خبر 54028

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز