رئیس جمهوری گفت: یکی از آرزوهای ما در دوران جنگ این بود تا مردم مناطق مرزی بتوانند از سرزمین خود به بهترین وجه بهره‌برداری کنند که امروز این آرزو با افتتاح آبیاری و زهکشی ۲۳ هزار هکتار از اراضی حاصلخیز این استان‌ها به بار نشست.

حسن روحانی

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا و ایرنا، حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی امروز ۲۳ مرداد در مراسم بهره برداری از طرح عظیم توسعه منابع آب و خاک در مناطق مرزی کشور که به صورت ویدئوکنفرانس برگزار شد، با بیان اینکه افتتاح ۲۳ هزار هکتار اراضی کشاورزی در استان های کرمانشاه و ایلام برای من لذت بخش است، اظهار کرد: در زمان دفاع مقدس در این مسیر عبور و مرور داشتیم و یکی از آرزوهای ما آبادانی در این مناطق بود. این جزو آرزوهای مرحوم هاشمی رفسنجانی بود. 

وی افزود: در این مناطق تا اول دولت یازدهم ۲۸ سد افتتاح شد و در این دولت هم ۱۱ سد افتتاح کردیم. در سال ۹۳ هشت میلیارد دلار تقاضا داشتم برای این طرح که رهبری هم با آن موافقت کردند و امروز شاهد افتتاح بخش بزرگی از این طرح هستیم.

رییس جمهور همچنین با بیان اینکه امنیت غذایی و بی نیازی به دیگران در تامین غذا برای ما بسیار مهم است، تصریح کرد: دیدیم که کشورهای مختلف درباره مواد غذایی چقدر حساسیت دارند و این افتخار ما است که تحول بزرگی در زمینه کشاورزی شاهد بودیم. انقلاب اسلامی به امنیت غذایی و آبادانی مرزها توجه خاصی داشته است. استان های کرمانشاه و ایلام امروز شاهد تحول بزرگ در زمینه کشاورزی هستند.

روحانی با بیان اینکه خودکفایی بسیار مهم است. با اجرای این طرح دو تا سه نوبت می توان از زمین ها استفاده کرد و محصول در این مناطق به چهار برابر می رسد و ما این طرح را تا پایان دولت ادامه می دهیم ادامه داد: از دویست شرکت پیمانکاری از جمله خاتم الانبیا که در این طرح تلاش کردند تشکر می کنم. می دانم این طرح چقدر بزرگ است. تا پایان سال و پایان دولت سایر بخش های این طرح به پایان می رسد. با اجرای این طرح شاهد مهاجرت معکوس هستیم که این خبر بسیار خوشحال کننده ای است.

وی با بیان اینکه با موافقت رهبری، این طرح از سال ۹۳ تحرک اصلی خود را آغاز کرد، در سال های گذشته سدها و شبکه های مختلفی افتتاح شده بود، اظهار کرد: تلاش می کنیم تا پایان سال ۳۵ هزار هکتار به افتتاح برسد. قبل از انقلاب، از ۴۷ طرح ابی، فقط یک سد در مناطق مرزی ساخته شده بود اما بعد از انقلاب در سایر دولت ها ۲۸ و در این دولت ۲۴ سد در مناطق مرزی ساخته شده است.

رییس جمهور خاطرنشان کرد: با اجرای این طرح ها، محیط زیست هم حفظ می شود زیرا خاک کنترل شده و گرد و غبار کم می شود. سدها هم مانع وقوع سیل می شوند. ما همچنین برای استان های جنوبی و سیستان و بلوچستان طرح شیرین کردن آب را اجرا می کنیم.

وی افزود: در اواخر دولت‌ آقای هاشمی در سال ۷۶ طرحی که امروز افتتاح شده آن روز در شورای امنیت ملی مورد بررسی قرار دادیم و آنچه که امروز افتتاح شده، نخستین مصوباتش در آن زمان تصویب شد و اولین طرح‌ها در سال ۸۱ و ۸۲ دنبال شد. منتهی حجم طرح بسیار عظیم و بزرگ بود.

 وی با تشکر از رهبر معظم انقلاب گفت: وقتی در سال ۹۳ این طرح را برای ایشان توضیح دادم و گفتم برای تکمیل این طرح نیازمند کمک صندوق هستیم و باید از تسهیلات صندوق استفاده کنیم و ۸ میلیارد دلار درخواست کردم رهبری همان جا موافقت کردند. بعد از  اینکه نامه را خدمت ایشان فرستادم،  به صورت کتبی موافقت خود را اعلام داشتند.

رییس دولت دوازدهم با بیان اینکه این کار در سال ۹۳ تحرک اصلی خود را پیدا کرد، اظهار کرد: امروز شاهد افتتاح بخش بزرگی از این طرح هستیم. البته بخش زیادی ازشبکه ها تونل‌ها و سدها در برنامه‌های قبلی افتتاح شده و امروز به محصول رسیده است. امروز ۲۳ هزار هکتار افتتاح شد و امیدواریم تا پایان سال به ۳۵ هزار هکتار  این طرح بزرگ به افتتاح برسد. در سال آینده هم هر مقدار امکان پذیر باشد آن را دنبال می کنیم.  آن بخشی که وزیر کشاورزی گفت که ۵۰ هزار هکتار بود آن را هم دنبال می‌کنیم.

رییس جمهوری با تاکید بر اینکه امنیت غذایی برای ما بسیار مهم است گفت: در سالی که بخشی از آن سال گذشته و بخشی امسال با کرونا مواجه بودیم دیدیم که کشورهای مختلف در مساله مواد غذایی چقدر حساسیت به خرج می‌دهند و این از افتخارات ملی ما است که در بخش آب و خاک و کشاورزی تحول بزرگی را در طولاین هفت سال و بعد از انقلاب شاهد بودیم.

روحانی با اشاره به اظهارات وزیر نیرو ادامه داد: از ۴۷ طرح آبی و رودخانه های مرزی کشور تنها سد ارس قبل از انقلاب ساخته شده است. ۲۸ سد در دولت‌های پیشین و ۲۴ سد در این دولت بعد از انقلاب ساخته شده است و این به آن معناست که انقلاب اسلامی از یک طرف برای امنیت غذایی و آبادانی مرزها از سوی دیگر توجه ویژه داشته است.

وی گفت: استان‌های کرمانشاه و ایلام که در زمان جنگ تحمیلی آن همه مصائب را شاهد بودند، امروز شاهد یک تحول بزرگ در زمینه کشاورزی هستند و مهم است که روی پای خود بایستیم. اینکه کشاورزان با این طرح‌ها در دو و سه نوبت می‌توانند از زمین‌ها استفاده کنند. بسیار مهم است که کشاورزان محصولی را درو کنند و دو ماه بعد محصول دیگری را کشت کنند. باید از اراضی بهخوبی استفاده کنیم.  

رییس جمهوری گفت: در دنیا کشت دیم بخش بزرگی از محصولات را تامین می‌کند و حدود ۱۸ درصد محصولات از زمین‌های آبی است اما همین ۱۸ درصد، ۴۰ درصد مواد غذایی را تامین می‌کند. ما با اجرای این طرح ها محصول در این منطقه به ۴ برابر می‌رسد این توانمندی است که به‌آن رسیدیم

رییس دولت دوازدهم تاکید کرد: باید این طرح ها را ادامه دهیم و با حساسیت تکمیل این طرح را تا پایان امسال و تا پایان این دولت دنبال می‌کنیم. ان شا اللهتا لحظه آخر همه کارگزاران، استانداران، مهندسان و پیمانکاران دست از کار نخواهند کشید.

رییس جمهوری با قدردانی از ۲۰۰ شرکت پیمانکار از جمله قرارگاه خاتم‌الانبیا (ص) و ۴۱ شرکت منهدسان مشاور و استانداران، گفت: می‌دانم این کار چقدر بزرگ بود و همه در اجرای آن تلاش کردند و سهیم هستند و امروز بخش بزرگی از این طرح به ثمر رسیده است و بخش دیگری از آن تا پایان سال وتا پایان دولت در مقاطع مختلف به ثمر خواهد رسید.

مقام عالی دولت با ابراز خرسندی از مهاجرت معکوس به‌دلیل افتتاح این طرح‌ها در این مناطق مرزی اظهارداشت‌: روزی مردم برای زندگی خود ناچار بودند از این مناطق به شهرهای بزرگتر بروند که امروز مهاجرت معکوس خبر بسیار خوشحال کننده‌ای برای مردم، تعادل جمعیتی و آبادانی نقاط مرزی ما است.

وی ادامه داد: امروز طرح‌های مختلف در ۱۲ استان که با خشکی همسایه هستند انجام می‌شود، البته طرح‌های آب شیرین کن را هم برای مناطق جنوبی داریم. در این مناطق سد افتتاح می‌شود و در آن مناطق هم آب شیرین‌کن.

روحانی تاکید کرد : در خوزستان، بوشهر، هرمزگان، سیستان بلوچستان و دریای خزر باید همه طرح‌های پیاده و بهره‌برداری شود و از آب و رودخانه ها که نعمت خدادادی است باید استفاده کنیم.

وی با مهم خواندن حفظ خاک افزود: وقتی زمین‌های ما آباد و رودخانه‌ها مهار می‌شود و وقتی دریاچه‌ها در سدها ایجاد می ‌شود، محیط زیست نیز پایدار می‌شود گرد و غبار کمتر می شود و این سدها مانعی بزرگ برای سیلاب است بنابراین برای جان مردم هم بسیار مهم است.

ریس جمهوری با گرامی‌داشت نام شیرودی گفت: به روان خلبانان بسیار شجاع شهیدان شیرودی و کشوری درود می‌فرستیم. بارها در کنار اینها بودم و قبل از جنگ در سال ۵۸ در همین کرمانشاه برای اولین بار با آنان دیدار داشتم. این دو خلبان شجاع و رزمندگان در طول دفاع مقدس تا روز شهادت‌شان جانبازی کردند.

روحانی همچنین با اشاره به نزدیک بودن ایام بازگشت آزادگان، به آزادگان و خانواده‌های ایثارگران درود فرستاد و ابراز امیدواری کرد پاس‌داشت خوبی از خون شهیدان داشته باشیم و کشورمان را آباد و خودمان را خودکفا کنیم.

رییس جمهوری تصریح کرد: دشمنان که فکر می‌کردند در این شرایط سخت تحریم به زانو درمی‌آییم، ببینند هر هفته طرح‌های توسعه‌ای آب و خاک را در غرب کشور افتتاح می‌کنیم و این علامت بزرگی به آمریکا، صهیونیست‌ها و ارتجاع است که ملت بزرگ ما همیشه پیروز است و در برابر مشکلات همیشه ایستادگی می کند و سرزمین ما هر روز آبادتر خواهد شد

کد خبر 539952

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 17
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • محمود احمدی US ۱۳:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۳
    32 2
    پس چرا بزرگترین شرکت دولتی. ایرانخودرو. قیمت سهامش بورس اینقدر مفت و بی ارزشه. ۵۰۰ تومن یعنی ۵ تا سهام ایران خودرو = یک عدد پفک نمکی ۵ برابر توان دولت
  • IR ۱۴:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۳
    54 5
    خخخخخخخخخخخخخخ.آرزوی های هاشمی رفسنجانی. خخخخخخخخخخخخخخ
  • IR ۱۴:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۳
    65 13
    روحانی اگر هزاربار بمیرد وزنده شود.. بخاطر رییس جمهور شدن . بازهم مدیون هاشمی لعنت الله است. هدف اون فرد فقط رواج سبک سرمایه داری وفقر مردم بود.. جناب روحانی. اگرمردم برایش مهم بودن.. بودجه بازسازی خرمشهر رابه مصرف شخص خودش نمیرساند.
  • یک ایرانی IR ۱۴:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۳
    80 8
    روحانی‌ هفته پیش گفت دوشنبه آینده خبر خوش اقتصادی میده پس چی شد دوشنبه که چند روزه گذشت و رفت البته ما که میدونستیم دروغه ولی دروغ تو چشم ملت حدی داره
    • IR ۲۰:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۳
      16 65
      توهین نکن نفهم
  • IR ۱۶:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۳
    34 43
    شکوفایی لقتصاد هنر و دستور مقام معظم رهبری است
    • حسن IR ۲۰:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۳
      30 14
      تا با دنیا رابطه برقرار نشه.همینه . پول ملی ما اینقدر بی ارزش شده و دولت و مقامات تو اقتصاد موندن.با حرف درست نمیشه
  • IR ۱۷:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۳
    15 15
    افسوس که رجال سیاسی همه شون دارن میرن و مسولیت ها داره می افته دست یه عده عقده ای خودنما
    • احمد US ۲۱:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۳
      14 10
      بله ایشان‌‌اگر خود نبض اقتصاد کشور را در دست می گرفتند اوضاع چنین نمیشد
  • مهدی IR ۱۸:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۳
    11 12
    چرا طرح رود ایران تا حالا اجرایی نکردن که خیلی کار گشاست خیلی میتونه این طرح که شمال به جنوب وصل میکنه کار گشا باشه
  • ح IR ۱۸:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۳
    31 3
    روحانی خبرخوشت چی شد قراربوداین هفته بدی
  • IR ۱۸:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۳
    15 30
    شکوفای اقتصاد ایران در زمان مرحوم هاشمی بود که زیر بنایی کار کرد وایشان می خواست مردم در رفاه باشند و روند درادامه داشت تا سال 90 که ازون به بعد دولت ورشکست شد الانم که در فلاکت هستیم. هیچ نظارت ورسیدگی نیست دولت به مردم رحم نمی کند یک نمونه وام می دهد با سود 18 درصد و پول مردم را می گیرد با بهره 10درصد و 8 درصد. این ظلم دولت بر مردم..
  • IR ۱۹:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۳
    33 11
    اگه هدف هاشمی تو لایروبی یه جوب و رودخونه بوده وای بحال ما مردم ایران ! مردم برای عدالت و توسعه و پیشرفت انقلاب کردن ولی شما اندرخم یک کوچه اید . عده ای دارن هرروز خدا درآمد میلیاردی کسب میکنن شما برا یک منطقه بعد هفت سال یه جوبی رو تمیز کردین و هدف انقلاب رو تو این کار به مردم معرفی میکنین . اگه کاری برا کشور نمیکنین دیگه نمک بزخم مردم نپاشین.
  • حسن IR ۲۰:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۳
    26 1
    بعد از چهل سال .این زمان کم نیست بعضی کشور ها در این مدت در همه عرصه ها پیشرفتی غی قابل مقایسه با ما را داشته اند.کره جنوبی که قابل مقایسه با ما نیست.پس خیلی ذوق نکنیم.هنوز خیلی عقبیم.
  • AE ۲۱:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۳
    33 14
    کدوم آرزو ؟ کدوم محقق؟ مناطق وروستاهای خوزستان هنوز از داشتن آب آشامیدنی محرومن...غیزانیه هنوز آب لوله کشی نداره ومردم ازچاه اب میکشن....هنوز مناطقی از اهواز که مرکز استانه توصف گاز می ایستن...چرا اینقدر دروغ تحویل مردم میدین؟ اینهمه گفتین گشایش ، گشایش....آخرش این خبر بود؟؟
  • هاشم IR ۲۲:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۳
    9 8
    خداقوت
  • در انتظار عدالت IR ۲۲:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۳
    27 6
    عجب آرزويي !!!!