مدیرکل تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی منطقه مرکزی از راه‌اندازی یک میلیون دسترسی اینترنت پهن‌باند ثابت VDSL و FTTH تا پایان سال جاری در شهرهای اصفهان و قم خبر داد.

vdsl اينترنت

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، انواع سرویس‌های موجود اینترنت در ایران، به‌دلیل داشتن ویژگی‌های متمایز از هم، برای کاربران با شرایط مکانی و موقعیتی متفاوت ارائه می‌شود. اینترنت پرسرعت، شامل اینترنت ثابت شامل ADSL، VDSL  و FTTX و سرویس‌های ثابت بی‌سیم ازجمله  TD-LTE می‌شود. در کنار سرویس‌های اینترنت ثابت، اینترنت همراه نیز در سال‌های گذشته رشد زیادی داشته و سهم خود را در مقایسه با اینترنت ثابت، افزایش داده است.

از طرفی یکی از راه‌های افزایش سرعت اینترنت خانگی، جایگزینی VDSL به جای ADSL است. با این کار، بدون اینکه تجهیزات مشترک عوض شود، می‌توان تجهیزات را با استفاده از فیبر نوری به نزدیک کاربران و سپس سیم مسی برد، اما با این کار فاصله کاربر تا مرکز مخابراتی کاهش پیدا می‌کند و می‌توان سرعت را تا ۷۰ مگابیت افزایش داد.

محمدجواد آذری جهرمی- وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات- هم بارها به این موضوع اشاره کرده و چندی پیش هم از چهار برابر شدن سرعت اینترنت خانگی با این جایگزینی خبر داد و گفت: برنامه‌ریزی کردیم که در سال پیش رو با تمام توان شبکه‌ اینترنت خانگی را گسترش دهیم و میلیون‌ها اشتراک جدید خانگی با کمترین کاغذبازی اداری و در کمترین زمان ممکن (۴۸ ساعت از ثبت درخواست تا راه‌اندازی در منزل) تحویل شما دهیم و از طرفی هم با VDSL سرعت اینترنت خانگی فعلی را چهار برابر کنیم.

در این راستا و به نقل از رگولاتوری، محمدتقی شفیعی -مدیرکل تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی منطقه مرکزی- گفت: دسترسی ۸۰ درصد خانوارها به پهن‌باند ثابت با متوسط سرعت ۲۵ مگابیت بر ثانیه در برنامه افق ۱۴۰۴ پیش‌بینی شده و ارایه پهن‌باند ثابت از سوی برخی اپراتورها با همکاری سایر نهادها مانند شهرداری‌ها، شرکت‌های توزیع برق و شرکت مخابرات ایران در قالب برنامه زمان‌بندی‌شده در برخی استان‌ها آغاز شده است.

وی درباره نحوه پایش کیفیت سرویس اینترنت در اداره کل تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی منطقه مرکزی گفت: در استان‌های اصفهان، قم، مرکزی، چهارمحال و بختیاری و یزد در ۳۹ مرکز مخابراتی سنجه‌های مخابراتی نصب شده است که به‌طور پیوسته در حال رصد شاخص‌های کیفی و تجربی خدمات اینترنت هستند.

مدیرکل تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی منطقه مرکزی افزود: گزارش‌های این سنجه های نصب شده از طریق سامانه نت‌ سنج ‌پلاس در اختیار کاربران قرار می گیرد، بر همین اساس علاوه بر رگولاتوری، مردم نیز می توانند با این سامانه شاخص های کیفیت اینترنت اپراتورها را مشاهده و بر آن نظارت داشته باشند.

شفیعی درباره سایر اقدامات نظارتی در حوزه کیفیت خدمات ارائه شده به مردم بیان کرد: علاوه بر پایش برخط، نظارت بر کیفیت، تعرفه خدمات و تفکیک ترافیک داخلی از بین‌الملل از طریق بازرسیهای حضوری نیز انجام می‌شود.

وی سامانه ثبت و پاسخگویی به شکایات (۱۹۵) را یکی دیگر از ابزارهای نظارتی عنوان کرد و گفت: در شرایط کنونی کشور که به علت شیوع بیماری کرونا و ضرورت رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی، بازرسی‌های حضوری سازمان تا حدودی محدود شده است، پیگیری شکایات مردم در سامانه ۱۹۵ در شناسایی تخلف‌های اپراتورها و رفع آنها موثر بوده است.

مدیرکل تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی منطقه مرکزی، اعلام کرد: از ابتدای سال ۹۸ تا کنون ۲۴ هزار و ۵۴۳ شکایت مربوط به منطقه مرکزی در سامانه ۱۹۵ ثبت شده است که از این میان ۱۵ هزار و ۱۳۲ شکایت مربوط به حوزه فناوری و ۹ هزار و ۴۱۱ شکایت نیز مربوط به حوزه ارتباطی است که در حال حاضر ۹۰ درصد این شکایت‌ها بررسی و به آنها پاسخ داده شده است.

کد خبر 539799

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha