وضع نابسامان و بوی بد فاضلاب در کوچه پسکوچه‌های شهر سلامت و زندگی مردم آبادان را در وضعیت کرونا به خطر انداخته است.

سرریز فاضلاب شهری

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، شهرستان آبادان در استان خوزستان که روزی رونق آن آوازه‌ای فراتر از مرزهای کشورمان داشت، امروز پیکری زخم‌خورده از مشکلات اولیه زندگی دارد، که یکی از مهمترین آنان معضل فاضلاب است، امروز دیگر معضل فاضلاب شهر آبادان به گونه‌ای شده که در رتبه اول مشکلات این شهر قرار گرفته و کمتر محله و منطقه‌ای از این شهر وجود دارد که دست به گریبان فاضلاب و مشکلات آن نباشد. معضل فاضلاب آبادان مهمترین مشکل شهری قلمداد می‌شود به صورتی که سرریز شدن فاضلاب در معابر و محله‌ها علاوه بر به مخاطره انداختن سلامتی شهروندان، چهره شهر را نیز نازیبا کرده است. هرسال در زمستان مشکل آبگرفتگی و در تابستان معضل بالازدگی فاضلاب، این شهر را دچار مشکل می‌کند. با توجه به افزایش ساخت‌وسازها و رشد جمعیت در شهرستان آبادان، پایین بودن آب‌های سطحی و نبود سامانه فاضلاب شهری، سلامت مردم این شهر در معرض تهدید قرار گرفته و زندگی شهروندان را با مشکلات زیادی روبه رو کرده است.

گلایه شهروندان از جاری شدن فاضلاب در کوچه و خیابان‌ها

یکی از شهروندان ساکن کوی ذوالفقاری آبادان گفت: بیش از چند سال است که مشکل آبگرفتگی معابر در این منطقه حاد و غیرقابل تحمل است و اهالی بسیاری از مناطق را آزار می‌دهد.

او با اشاره به تجمع آب فاضلاب سرریز شده از منازل و نیزارهای سبز شده در کنار آنها، افزود: هیچ کس به فکر سلامتی مردم نیست.

یکی دیگر از شهروندان ساکن احمدآباد هم گفت: چندین سال است که فاضلاب در این مکان طغیان می‌کند و رسیدگی چندانی برای حل این معضل از سوی مسئولان امر دیده نمی‌شود.

یکی از ساکنان محله سلیچ غربی نیز گفت: علاوه بر برخوردار نبودن مردم از سامانه فاضلاب شهری برای دفع، جاری شدن فاضلاب در سطح کوچه و خیابان‌ها، سبب ایجاد بوی بسیار بد و نامطبوع در سطح منطقه شده و ساکنان را کلافه کرده است.

شناسایی نقاط بحرانی دچار گرفتگی شبکه فاضلاب شهری

محمد طاهری، معاون عمرانی فرمانداری ویژه آبادان گفت: با فرا رسیدن فصل گرما شبکه فاضلاب آبادان دچار بحران شده و اکثر نقاط شهر با گرفتگی فاضلاب مواجه است. با توجه به شناسایی نقاط بحرانی دچار گرفتگی شبکه فاضلاب شهری آبادان، گرفتگی‌ فاضلاب چه آنهایی که در فهرست وظایف شهرداری و چه آنهایی که وظایف اداره آبفاست باید برطرف ‌شود.

معاون عمرانی فرمانداری ویژه آبادان با اشاره به آهک‌پاشی و لایروبی ۶۸ درصد از فاضلاب‌ شهری آبادان با نظارت شبکه بهداشت گفت: مشکل کلرزنی نیز با همکاری منطقه آزاد اروند بزودی برطرف می‌شود. اکنون آبادان با معضل سرریز شدن فاضلاب مواجه است که امیدواریم سازمان منطقه آزاد اروند با اختصاص بودجه و یا در اختیار گذاشتن تجهیزات برای رفع این معضل اقدام کند.

فرزان عباسی، معاون بهره‌برداری فاضلاب خوزستان نیز با اشاره به معضل فاضلاب شهری در آبادان گفت: در این شهرستان با استفاده از ماشین‌آلات و تجهیزاتی که در سطح استان در اختیار داشتیم مانور یک هفته‌ای تدارک دیدیم. بر حسب دستورالعمل‌های بهره‌برداری که ابلاغیه وزارت نیرو است، بایستی سالانه خطوط اصلی و فرعی شبکه را شست و شوی کامل دهیم و انجام این کار را تا قبل از شروع فصل بارندگی برنامه‌ریزی کردیم.

۴۸۰ کیلومتر از شبکه فاضلاب نیازمند بازسازی و نوسازی است

مصطفی مهرانفر، مدیر آبفای آبادان نیز گفت: آبادان دارای ۱۱۴۰کیلومتر شبکه‌گذاری فاضلاب است، ۴۸۰ کیلومتر از این شبکه فاضلاب نیاز به بازسازی و نوسازی دارد. عمده مشکلات شبکه فاضلاب آبادان مربوط به ۴۸۰ کیلومتر باقی طرح بازسازی شبکه فاضلاب شهری است، مشکلات موجود در بحث فاضلاب آبادان قابل رفع است و در این خصوص برنامه‌ریزی لازم انجام شده است. شبکه فاضلاب شهری آبادان دارای مشکلات زیادی است که در چند ماه گذشته با امکانات محدود تلاش‌های زیادی برای رفع گرفتگی و اصلاح آن شد.

نیاز  ۳۰۰ ۱میلیاردی آبفا

مدیر آبفای آبادان گفت: کل طرح مصوب فاضلاب شهرستان آبادان بالغ بر هزار و ۱۳۰ کیلومتر خطوط اصلی، شبکه و انشعاب است که از این میزان حدود ۶۶۲ کیلومتر انجام شده و از خطوط باقیمانده ۱۹۷ کیلومتر نیاز به اصلاح دارد و ۲۸۰ کیلومتر هم که هنوز اجرایی نشده است. رفع اساسی مشکل در گرو تخصیص اعتبارات ملی است، با ۱۳۰۰ میلیارد تومان اعتبار طی سه سال می‌توان به این معضل آزاردهنده پایان داد که آن را باید نمایندگان پیگیری کنند، در غیر این صورت در بر همین پاشنه می‌چرخد.

عزم جدی برای رفع مشکل فاضلاب آبادان

شیرازی، شهردار آبادان، مشکل سرریز پساب‌های خانگی در معابر را نگران‌کننده برشمرد و گفت: مردم از شهرداری انتظار دارند برای حل این مشکل اقدام کند. گرفتگی خطوط فاضلاب بر عهده شهرداری نیست و این مسئله بر عملکرد حوزه خدمات شهری شهرداری و جلب رضایت شهروندان تاثیر نامطلوب داشته است. با این وجود همکاران ما در شهرداری آبادان پیش از موعد سالانه کار لایروبی کانال‌های دفع آب‌های سطحی را به صورت گسترده آغاز کرده و تاکنون ۵۰ درصد پیشرفت داشته‌اند.

کندی پروژه احداث خطوط فاضلاب در مناطق شهری آبادان  

جلیل مختار یکی از نمایندگان مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی گفت: متاسفانه اعتبار قابل توجهی که قبلاً وعده شده بود بابت خسارت سیل به آبادان اختصاص یابد تاکنون محقق نشده است در حالی که این مبلغ می‌توانست بخشی از مشکل زیرساخت فاضلاب شهری آبادان را برطرف کند. پروژه احداث خطوط فاضلاب در مناطق شهری آبادان به کندی پیش می‌رود و مردم از این بابت نسبت به ما گله فراوانی دارند.

یکی از نمایندگان مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه، احداث خطوط فاضلاب منطقه فیه مدت‌های زیادی با سرعت و حجم کار بسیار پایین در حال انجام است گفت: با توجه به بالارفتن قیمت تمام شده اجناس، طولانی شدن روند اجرای پروژه‌ها به افزایش هزینه و ناتمام ماندن آنها منجر می‌شود.

کل شبکه فاضلاب آبادان پیش از آغاز جنگ تحمیلی ۱۴۵ کیلومتر شبکه شرکتی و ۱۴۵ کیلومتر شبکه شهری بود که از سال ۷۰ تا ۹۲ با اجرای پروژه‌های فاضلاب ۴۳۳ کیلومتر به شبکه فاضلاب آبادان اضافه شد. آنچه که مردم آبادان طی سال‌های متمادی از وعده‌های فراوان دولت‌های مختلف برای احیای شبکه فاضلاب شهری شنیده‌اند، حاصلی جز سرریز فاضلاب در کوچه و خیابان‌ها و حواشی ناخوشایند پیرامون آن نداشته است.

کد خبر 539664
منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha