مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۲۲ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۵:۵۲
۰ نفر

کشت زعفران در استان همدان سابقه‌ای ۱۵ ساله دارد اما با توسعه کشت این گیاه ارزشمند ضمن حفظ بیشتر آب در بخش کشاورزی به توسعه اشتغال استان کمک می‌شود و ارزآوری محصولات افزایش می‌یابد.

زعفران

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از مهر، همدان به لحاظ ظرفیت‌های بخش کشاورزی استانی نامدار در کشور و به‌ویژه غرب کشور است و سرآمدی آن در تولید برخی محصولات کشاورزی قابل‌توجه است. بارها و در گزارش‌های متعدد عنوان کرده‌ایم استان همدان به دلیل پتانسیل‌های خاص و شرایط آب‌وهوایی، وجود باغبانان و کشاورزان سخت‌کوش و شرایط جغرافیایی مناسب منطقه‌ای مستعد برای سرمایه‌گذاری‌های داخلی و خارجی در این بخش است تا جایی که حتی محصولاتی که به نظر می‌رسید به بار نشاندن درختان آن در همدان ممکن نیست هم با تلاش کارشناسان این بخش ثمربخش شده‌اند.

همدان قطب تولید گشنیز کشور است

محصولات باغی را که کنار بگذاریم بخش عمده‌ای از محصولات کم آب بر استان همدان متوجه گیاهان دارویی است به‌طوری‌که همدان در حال حاضر قطب تولید گشنیز کشور است و در زمینه تولید رازیانه و گل محمدی نیز رتبه دار کشور شده اما در این گزارش به ذکر اقدامات انجام‌شده برای تولید محصولی می‌پردازیم که شاید تا چند سال قبل انحصار آن در اختیار استان خراسان بود و کسی فکر نمی‌کرد زعفران در همدان نیز به بار بنشیند.

زعفران ازجمله محصولاتی است که امکان کشت آن در اکثر مناطق استان همدان وجود دارد و می‌تواند در کنار اشتغال‌زایی، سود و سرمایه بزرگی را نصیب استان همدان کند.

به اعتقاد کارشناسان با توجه به مشکل کم‌آبی طی سال‌های اخیر، زعفران محصول بسیار مناسبی است که کشاورزان برخی از مناطق ازجمله استان همدان می‌توانند، با تغییر الگوی کشت، این محصول باارزش را کاشته و به درآمد مطلوبی برسند چراکه زعفران در مقابل گرما و سرما مقاومت خوبی دارد و جایگزین مناسبی برای محصولاتی با آبیاری فراوان است.

نیاز آبی کم از مهم‌ترین مزایای کشت زعفران است

کارشناس کشاورزی استان همدان بیان کرد: نیاز آبی کم از مهم‌ترین مزایای کشت زعفران است، طی سال‌های اخیر شاهد افزایش کشت این محصول در برخی از شهرستان‌های استان همدان بوده‌ایم.

نسرین دانشمند با اشاره به درآمدزایی بالای این محصول، گفت: در صورت توسعه کشت زعفران در مناطق مستعد استان همدان شاهد درآمدزایی قابل‌توجه کشاورزان نیز خواهیم بود.

زعفران می‌تواند، جایگزین مطلوبی برای محصولاتی باشد که نیاز بالایی به آبیاری دارند، در برخی شهرستان‌های استان همدان ازآنجاکه شرایط کشت زعفران وجود دارد زعفران کارانی از استان خراسان به همدان آمده و این محصول را پرورش می‌دهند.

زعفران از گیاهان با مصرف کم آب است و مزیت‌های بسیاری دارد ضمن اینکه دوره رشد این گیاه و فیزیولوژی آن به‌گونه‌ای بوده که از بارش‌ها برای تأمین نیاز آبی خود استفاده می‌کند.

دانشمند بر تلاش برای افزایش سطح زیر کشت زعفران در استان همدان تأکید کرد و ادامه داد: سطح زیر کشت زعفران در استان افزایش و کشت در همدان، فامنین و ملایر انجام می‌شود.

این کارشناس بخش کشاورزی استان همدان گفت: نباید کشاورزی استان همدان را به کشت چند محصول خاص محدود کرد بلکه باید با کشت‌های جدید ظرفیت‌های استان همدان را سنجید، زمانی کسی حتی به ذهنش هم خطور نمی‌کرد که زعفران در همدان کشت شود اما اکنون همدان در این زمینه حرف برای گفتن دارد.

صحبت‌های کارشناسان بخش کشاورزی مؤید این واقعیت است که کشت زعفران می‌تواند در استان همدان بیش از این پا بگیرد و کم‌کم همدان هم به جمع استان‌های مطرح در زمینه تولید این گیاه با ارزش که به طلای سرخ شهره است بپیوندد.

هرچند نباید انتظار داشت ره چندساله‌ای که استان‌های مطرح در زمینه کشت این محصول طی کرده‌اند در مدتی کوتاه طی کنیم اما به‌هرحال کار را از هرکجا شروع کنیم برنده‌ایم.

مدیر امور باغبانی جهاد کشاورزی همدان در همین خصوص پیرامون اقدامات انجام‌شده برای توسعه کشت زعفران در استان همدان در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: همدان و شرایط اقلیمی این استان امتیازات لازم برای کشت زعفران را ایجاد کرده است.

حجت‌الله شهبازی با تأکید بر اینکه از گذشته‌های دور حاشیه زاگرس و دامنه الوند منشأ کشت زعفران بوده است، افزود: در سال‌های اخیر در زمینه توسعه کشت این محصول وارد کارشده‌ایم، به‌نوعی که سطح زیر کشت این محصول که در سال ۸۳ برابر ۱۶ هکتار بوده در سال گذشته به ۲۱۵ هکتار رسیده است.

شهبازی ادامه داد: این کشت و کار به‌صورت محدود بوده و از سال ۸۳ تا ۹۸ سطح زیر کشت از ۱۶ هکتار به ۲۱۵ هکتار رسیده است، میزان تولید محصول زعفران در استان همدان در این دوره ۱۵ ساله از ۵۲ کیلوگرم در سال به ۷۰۰ کیلوگرم رسید.

گسترش سطح زیر کشت و تولید زعفران در استان همدان به‌شدت افزایش‌یافته و ادامه خواهد داشت و پیش‌بینی می‌شود در سال جاری تولید قابل‌توجه باشد.

ناگفته پیداست که کاشت، داشت و برداشت زعفران، بسیار سخت و هزینه‌بر است اما به علت سودآوری و نیز حمایت‌های دولت از طرح‌های اقتصادی کشاورزی با رویکرد کشت کم آب، کاشت زعفران از بسیاری جهات از سایر محصولات کشاورزی از توجیه اقتصادی مناسبی در همدان برخوردار است.

زعفران برای پرورش نیاز چندانی به آب ندارد و در بیشتر مواقع آب باران کفاف آن را می‌دهد و به‌نوعی گیاهی چندساله است به‌طوری‌که با هر بار کاشت پیاز زعفران، می‌توان چندین بار از آن برداشت کرد ضمن اینکه به ازای هر هکتار مزرعه زعفران برای دو تا سه نفر اشتغال ایجاد می‌شود بنابراین می‌توان از این ظرفیت برای توسعه اشتغال استان در سالی که جهش تولید نام‌گرفته بهره بیشتری برد.

کد خبر 539660

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha