چهارشنبه ۲۲ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۸
۰ نفر

رئیس مرکز ملی مطالعات و تحقیقات دریای خزر گفت: تراز آب دریای خزر از سال ۱۳۷۵ تاکنون یک و نیم متر کاهش یافته است.

دریای خزر

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، بنی‌هاشمی، رئیس مرکز ملی مطالعات و تحقیقات دریای خزر گفت: نوسانات آبی دریای خزر ویژگی بارز این پهنه آبی است، از سال ۱۳۲۰ تا ۱۳۵۶ تراز آب دریای خزر یک متر کاهش داشت و در سال‌های ۱۳۵۷ تا ۱۳۷۴ دوره پیشروی آب دریای خزر آغاز شد، اما در این سال‌ها برخی عوامل سبب کاهش تراز آب دریای خزر شده است. بررسی‌ها نشان می‌دهد تراز آب دریای خزر از سال ۱۳۷۵ تاکنون یک و نیم متر کاهش داشته است.

رئیس مرکز ملی مطالعات و تحقیقات دریای خزر کاهش آورد رودخانه‌ها، افزایش دما، تبخیر آب و تغییرات اقلیمی را از مهمترین دلایل این کاهش اعلام کرد و ادامه داد: با توجه به شرایط مدیریت منابع آب خصوصا رودخانه‌های منتهی به دریا باید بیشتر مورد توجه قرار بگیرد.

بنی‌هاشمی تصریح کرد: بررسی کارشناسان نشان می‌دهد با توجه به ادامه تغییرات اقلیمی، هرچند تبخیر آب با نوسان سالانه همراه است، اما در یک چشم‌انداز بلندمدت کاهش سطح تراز آب دریای خزر همچنان ادامه خواهد داشت. عقب‌نشینی آب نباید به عنوان فرصتی برای ساخت تاسیسات در سواحل تلقی شود، چون به دلیل نوسانات آبی امکان پیشروی مجدد دریا دور از انتظار نیست.

کد خبر 539593
منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha