همزمان با اعلام خبر پیروزی روسیه در رقابت برای تولید نخستین واکسن کرونا، کارشناسان و دانشمندان درباره موثر بودن این واکسن آن هم فقط دو ماه پس از آغاز آزمایش‌های ابتدایی تردیدهای جدی دارند.

واکسن کرونا

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از بی‌بی‌سی، هر چند ولادیمیر پوتین با خوشحالی از تایید نهایی واکسن کرونا خبر داد و اعلام کرد دخترش از نخستین کسانی است که این واکسن را تزریق کرده اما به نظر می‌رسد کمتر کسی خارج از مرزهای روسیه این ماجرا را باور کرده یا دست‌کم جدی گرفته است. فقط شش ماه از ظهور کرونا در سراسر جهان می‌گذرد و روس‌ها تقریبا دو ماه پیش از آغاز آزمایش‌های ابتدایی واکسن آن خبر داده بودند اما حالا ناگهان آماده شدن واکسن را مژده می‌دهند.

برخی کشورها که زودتر کار تولید واکسن کرونا را آغاز کرده بودند، هنوز درباره موثر بودن آزمایش‌های انسانی مطمئن نیستند. در حالی که از روسیه خبر می‌رسد کار تولید انبوه واکسن کرونا در این کشور شروع شده و قرار است واکسیناسیون سراسری از ماه اکتبر آغاز شود؛ یعنی حدود ۵۰ روز دیگر. کارشناسان می‌گویند شتاب روس‌ها برای برنده شدن در رقابت تولید واکسن کرونا ممکن است به بهای سرسری گرفتن برخی آزمایش‌های مهم و حیاتی بوده باشد.

در این میان، مقام‌های ارشد سازمان بهداشت جهانی هفته گذشته از روس‌ها خواستند برای تولید واکسن کرونا بر اساس شیوه‌نامه‌های این سازمان پیش بروند. نکته عجیب اینکه در فهرست شش واکسن تاییدشده سازمان بهداشت جهانی علیه کووید-۱۹ نام واکسن روسیه به چشم نمی‌خورد؛ دارویی که در موسسه گامالیا در مسکو تولید شده است. شش واکسن دیگر به مرحله سوم آزمایش‌های کلینیکی رسیده‌اند و در این مرحله باید تاثیر آن در ابعادی گسترده‌تر روی انسان‌ها آزمایش شود.

هفته گذشته وزارت بهداشت روسیه اعلام کرد کار آزمایش گسترده انسانی واکسن کرونا را آغاز می‌کند و پس از چند روز، رئیس جمهوری روسیه از موفق بودن آزمایش‌های نهایی خبر داد. پوتین مدعی شد این واکسن «ایمنی پایدار» علیه ویروس ایجاد می‌کند و میخاییل موراشکو، وزیر بهداشت تولید آن را گامی بزرگ در راستای پیروزی انسان بر کووید-۱۹ دانست و گفت که از نظر پزشکان و دانشمندان روس واکسن بسیار موثر و ایمن است.

کد خبر 539395

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۵:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۱
    5 2
    بعد کی می گه ۶ ماه بیماری شروع شده این حداقل یک سال است و روسها شاید خیلی قبلترها شروع کرده اند به ساخت واکسن ولی منتشر نکردنداثلا از کجا معلوم کار خود چین و روسیه نباشه پخش این بیماری از قبل هم واکسنش را درست کرده بودند
    • علی IR ۱۵:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۲
      0 0
      از کجا معلوم کار آمریکا نباشه غربزده گرامی
  • Али UA ۱۶:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۱
    7 1
    معلومه که حقیقت نداره . روسها تمام هدفشان این هست که به جهان ثابت کنند خارقالعاده هستند . در صورتی که اینجور نیست.
  • میثم IR ۲۱:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۱
    0 0
    تا وقتیکه سه مرجع:بهداشت جهانی،سازمان غذا و داروی آمریکا و اتحادیه اروپا واکسنی را تایید نکنن همش دروغی بیش نیست!
  • ایرانی US ۰۶:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۲
    0 0
    مثل هواپیمای توپولفشونه