هرازگاهی مدیران و مسئولان از طرح‌هایی رونمایی می‌کنند که اهداف زیادی پشت پرده آنهاست و اتفاقاً فواید زیادی برای مردم دارد، اما طرح‌ها و برنامه‌های ابتکاری آنها زمانی مورد توجه قرار می‌گیرد که خودشان در اجرای آنها پیشقدم شوند و سپس انتظار داشته باشند که شهروندان از این اقدام و فعالیت‌ها استقبال کنند.

امیرانی

نمونه‌اش استفاده از دوچرخه برای‌ تردد در محله‌هاست که ضمن کاهش هزینه‌ها و آلایندگی هوا، باعث تندرستی شهروندان می‌شود. فواید رکاب‌زنی در معابر برای رسیدن به مقصد و انجام کارها بدون استفاده از خودروهای شخصی و حتی عمومی بر کسی پوشیده نیست، اما متأسفانه بیشتر افراد به استفاده از دوچرخه تمایل کمی نشان می‌دهند که یکی از دلایل آن، استفاده کم هم‌محله‌ای‌هایشان از این وسیله پرفایده است. در حقیقت خیلی‌ها منتظر می‌مانند تا دیگران به استفاده از دوچرخه روی بیاورند و سپس خودشان را با آنها همراه کنند تا مبادا فکر کنند اطرافیان درباره کار آنها نظر منفی دارند. 
بدون شک استفاده مدیران شهری از دوچرخه برای بازدید از محله‌ها در فرهنگسازی این موضوع نقش مهمی ایفا کرده و برخی‌ها سراغ این وسیله حمل‌ونقل پاک رفته‌اند. اهدای دوچرخه به برخی از دانش‌آموزان منطقه17 برای رکاب‌زنی در مسیر خانه تا مدرسه هم، طرح ابتکاری و جالبی بود که باعث شد دانش‌آموزان دیگر به این کار بپردازند و جا دارد چنین اقدامی در همه مناطق به‌خصوص جنوب شهر انجام شود. حالا باخبر شده‌ایم که نیروهای اداره راهنمایی و رانندگی منطقه20 هم قرار است برخی از مأموریت‌های خود را با دوچرخه انجام دهند که بی‌شک در ترویج فرهنگ دوچرخه‌سواری در شهرری مؤثر خواهد بود. وقتی مسئولان شهری و نیروهای راهور در معابر و محله‌ها با دوچرخه‌ تردد کنند، شهروندان هم به انجام چنین‌کاری بیشتر تشویق می‌شوند و دیگر بهانه‌جویی نمی‌کنند و حتی دیگران را به این کار ترغیب می‌کنند. البته در این فرهنگسازی لازم است اقدامی هم برای کاهش قیمت دوچرخه انجام داد. متأسفانه قیمت دوچرخه بالاست و خیلی از خانواده‌های ساکن در جنوب شهر، توانایی خرید آن را ندارند. حمایت مسئولان ازتولیدکنندگان داخلی، ارائه تسهیلات برای خرید دوچرخه و اهدای دوچرخه به بهانه‌های مختلف به شهروندان، برخی از کارهایی است که می‌تواند به کاهش قیمت‌ها یا حمایت از خانواده‌ها برای خرید دوچرخه منجر شود. 

کد خبر 539196

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha