سه‌شنبه ۲۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۰:۳۵
۰ نفر

پس از گذشت شش ماه از همه‌گیری ویروس کرونا، مسئولان استان مازندران نظارت بر رفتارهای کرونایی را افزایش داده‌اند علت این امر رعایت نکردن پروتکل‌های بهداشتی از سوی حدود ۴۰ درصد از جمعیت ساکن و مسافر در این استان است.

کرونا در مازندران

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، اگرچه پیش از این نیز نظارت بر عملکرد اصناف و بازاریان از سوی اتحادیه‌ها و سازمان صنعت برای رعایت پروتکل‌های بهداشتی کم و بیش وجود داشت، ولی با روند افزایشی آمار بیماران کوویدـ۱۹ در مازندران و طولانی شدن وضعیت قرمز کرونایی استان در موج دوم که علت اصلی آن عادی‌سازی رفتاری با کرونا بود، باعث شده است ستاد استانی مقابله با کرونا تشدید نظارت بر این واحدها را کلید بزند و دستگاه‌های متولی نیز مجاب به این کار شدند.

حسین حسن‌نژاد، جانشین ستاد مقابله با ویروس کرونای مازندران، گفت: براساس آمار بیش از هزار و ۶۰۰ بیمار مشکوک به ویروس کرونا در بیمارستان‌های تحت پوشش دو دانشگاه علوم پزشکی مازندران و بابل بستری هستند و همچنان تمام شهرستان‌های این خطه شمال کشور در وضعیت قرمز کرونایی قرار دارند.

به گفته وی، افزایش هشدارها نسبت به خطر ویروس کرونا در استان و استفاده از ماسک و رعایت پروتکل‌های بهداشتی به مرز رضایت‌مندی رسیده و این وضعیت سبب شد تا حدودی آمار ابتلا به بیماری کوویدـ۱۹ در استان کاهشی شود، ولی همچنان ما با وضعیت قرمز مواجه‌ایم و به تشدید برنامه‌های نظارتی نیاز داریم.

حسن‌نژاد افزود: با این رویکرد طرح تشدید نظارت بر رفتارهای اصناف و بازاریان و مشاغل پرخطر در استان به اجرا گذاشته شد و تمام دستگاه‌های مرتبط نیز موظف شدند نظارت‌ها را تشدید کنند و برخورد قانونی را با متخلفان سلامت داشته باشند.

معاون سیاسی استاندار مازندران گفت: تمام راهکارها برای تشدید نظارت بر واحدهای صنفی و مشاغل پرخطر برای رعایت پروتکل‌های بهداشتی پیش‌بینی شده است و باید دستگاه‌ها به وظایفشان به درستی عمل کنند و عملکرد دستگاه‌ها نیز در این برنامه زیر ذره‌بین قرار می‌گیرد.

وی گفت: توصیه ما به مردم استان به خصوص مسافرانی که پروتکل‌های بهداشتی به خصوص استفاده از ماسک را رعایت نمی‌کنند این است که برای حفظ سلامت خود و دیگران این توصیه‌ها را جدی بگیرند. با همگانی شدن پوشش ماسک تا حد زیادی می‌توانیم از سرعت انتقال ویروس جلوگیری کنیم.

رعایت پروتکل‌ها شرط مسافرت 

معاون استاندار مازندران گفت: به هر حال پروتکل‌های بهداشتی و استفاده از ماسک برای تمام افراد بومی استان و مسافران تا حد زیادی الزامی است و هر فردی که این دستورالعمل‌ها را رعایت نکند به نوعی متخلف سلامت محسوب می‌شود و باید برای این گروه راهکارهایی متنبه‌سازی قانونی پیش‌بینی شود.

به گفته حسن‌نژاد، در استان منعی برای سفر مسافران از لحاظ قانونی وجود ندارد و ستاد ملی مبارزه با کرونا نیز محدودیتی را برای ترددها قائل نشده است، ولی شرط اصلی سفر باید رعایت پروتکل‌های بهداشتی و استفاده از ماسک باشد. اگر مسافران این دستورالعمل را در کنار فاصله فیزیکی و شستن مکرر دست‌ها و پرهیز از حضور در اجتماعات رعایت کنند، نمی‌توان به حضور مسافران خرده گرفت و همانند سایر شهروندانی که نکات بهداشتی را رعایت می‌کنند، می‌توانند آن‌ها هم از امکانات استانی استفاده کنند.

جانشین رئیس ستاد مقابله با کرونای مازندران گفت: در حال حاضر اکثر مردم از پوشش ماسک استفاده می‌کنند و باید به گونه‌ای برنامه‌ریزی شود که سایر افراد بومی و حتی مسافرانی که این کار را انجام نمی‌دهند مجاب شوند و پیشنهادهایی برای مجاب کردن متخلفان سلامت به رعایت پروتکل‌ها در ستاد ملی در دستور کار قرار گرفته است که امیدواریم هرچه سریع‌تر اجرایی شود.

حسن‌نژاد افزود: به هر حال راهی جز تشدید نظارت بر پروتکل‌های بهداشتی و استفاده از ماسک از سوی واحدهای صنفی و مشاغل وجود ندارد و دستگاه‌های متولی موظف شدند با متخلفانی که در این حوزه کم‌کاری دارند، برخورد کنند و پلمب واحدهای صنفی برای مدت نامحدود یکی از این برخوردها با این گروه از اصناف است.

کد خبر 539096

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مازندران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha