زمانی بود که با ۳۰ میلیون تومان می‌شد یک دختر را آبرومندانه به خانه شوهر فرستاد و این مربوط به زمان شاه نیست بلکه همین همین چند سال پیش بود و حالا اگر ۵۰۰ میلیون تومان نداشته باشی، نمی‌توانی به خانه بخت بروی.

جهيزيه

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، جوان‌های امروزی معتقدند با این اسباب و وسایل نمی‌شود زندگی را شروع کرد، اما من و همسرم زندگی ۵۰ ساله‌مان را با همین اندک وسایل در یک اتاق با هم شروع کردیم و به مرور با هم ساختیم و تنها مرگ ما را از هم جدا کرد. در آن زمان نه حرفی از دلار بود و نه تجملات؛ فقیر و غنی با اندک وسیله‌ای زندگی‌شان را شروع می کردند. امروز که نگاه می‌کنم، زندگی در آن روزها - اگرچه بدون امکانات امروزی سخت بود - اما همه چیز طعم شیرین‌تری داشت.

مادربزرگ می‌گوید: از قدیم گفته‌اند «خداوند جهاز دختر را از آسمان می‌فرستد» و من نیز با همین اعتقاد دختر ۱۵ ساله‌ام را شوهر دادم.

اگرچه آن زمان رسم بر نوشتن سیاهه جهیزیه دختران بود، اما برای دخترم سیاهه‌ای ننوشتیم چون ازدواجش فامیلی بود. دخترم را در بحبوحه انقلاب در سال ۱۳۵۷ به خانه بخت فرستادم و به خاطر دارم در آن زمان دلار ۷ تومن بود. در گذشته مرسوم بود بعد از تولد دختر، هر سال تکه‌ای از جهیزیه‌اش را می‌خریدند و البته تنوعی هم در بازار نبود که اجناس قدیمی شوند و به قول دختران امروزی از مد بیفتند. در آن زمان به دلیل شرایط کشور بسیاری از بازارها یا تعطیل بود یا بازاریان از ترس گران یا ارزان شدن، جنسشان را در مغازه‌ها نمی‌فروختند. به خاطر دارم دو ربع‌سکه طلا پس‌اندازم را ۳۰۰ تومان فروختم و سرویس کریستال دخترم را خریدم. با توجه به اینکه تازه انقلاب شده بود و بازارها هنوز کامل باز نبود، هر تکه وسایل چوبی جهاز دخترم شامل کمد، بوفه، چوب‌لباسی و... را از یک گوشه و انبار شهر خریدم. به خاطر دارم فرش ۹ متری دستبافش را از خانه یکی از فرش‌فروشان شهر ۸ هزار تومان خریدیم و دامادم نیز فرش ۱۲ متری دستبافش را ۱۰ هزار تومان خرید. 

من هم مثل مادرم زندگی‌ام را از یک اتاق ۱۲ متری شروع کردم و به یاد دارم مادرم با پولی که از طریق خیاطی به دست می‌آورد، تکه‌تکه جهیزیه‌ام را خرید. دو دست رختخواب و پتو، سرویس قابلمه، سرویس چینی و قاشق و چنگال ۱۸ نفره، چرخ خیاطی، گاز سه‌شعله کمددار و پارچه مخمل برای پرده اتاق و... که سرجمع جهیزیه‌ام در آن زمان حدود ۳۰ هزار تومان شد.

آن زمان رسم بر این بود که برخی وسایل جهیزیه را روز پاتختی اقوام و دوستان برای عروس و داماد هدیه می‌آوردند و شرایط مثل امروز سخت و عجیب نبود. پدر و مادرم یخچال جهیزیه‌ام را روز پاتختی هدیه دادند و اقوام درجه یک نیز آبمیوه‌گیری، اتو، مخلوط‌کن، علاءالدین، پلوپز، پنکه، سرویس ملامین، ظرف چینی، ساعت و... را هدیه آوردند، آن زمان طلا آنقدر ارزان بود که برخی اقوام یک یا دو تکه طلا به عروس هدیه می‌دادند. اما شرایط روز به روز تغییر کرد و خواهر و دخترانم که ازدواج کردند در خرید جهیزیه آنها با قیمت‌های عجیبی روبه‌رو شدیم.

سیاهه جهیزیه قدیمی
  • جهیزیه ۳۰ میلیونی در سال ۸۱ 

دختر اولم سال ۱۳۸۱ ازدواج کرد. سیاهه‌ای برای جهیزیه‌اش ننوشتیم، اما از فردای همان روز که بله را پای سفره عقد گفت، شروع به خرید جهیزیه‌اش کردیم. البته در مقایسه با امروز برندهای خارجی برقی زیادی در بورس نبود، با این وجود هرچه چشم بازار بود را برای دخترم خریدم: یک جفت فرش دستباف، یخچال و فریزر، ماشین لباسشویی، اتو و تمام وسایل برقی مورد نیاز، یک ویترین کامل ظرف کریستال، سرویس کامل چوبی و... که در آن زمان با دلار ۷۹۵ تومانی، هزینه خرید جهیزیه‌اش حدود ۳۰ میلیون تومان شد. البته چند سال بعد ماکروفر و ماشین ظرفشویی وارد بازار شد که به مناسبت‌های مختلف به عنوان هدیه برای دخترم خریدیم.

  • جهیزیه ۱۰۰ میلیونی در سال ۹۳

دختر کوچکم نیز سال ۱۳۹۳ به خانه بخت رفت، اما پیش از ازدواجش هر از گاهی تکه‌ای از وسایل تزئینی جهیزیه‌اش را می‌خریدم و چند ماه قبل از عقد هم ماشین لباسشویی، ماکروفر و جاروبرقی‌اش را از بهترین برندهای خارجی خریداری کردم، اما به خاطر دارم در همان زمان دلار اندکی بالا رفت و لوازم خانگی گران شد. همسرم تازه بازنشسته شده بود، بنابراین دو فیش حج واجب خودمان را فروختیم و در فرصت یک‌ساله، جهیزیه‌ای کامل و آبرومند از بهترین برندهای بازار را برای دخترم تهیه کردیم. تمام وسایل برقی و اجاق گاز دخترم را خارجی و اصل خریدم. سرویس غذاخوری ۳۶ نفره و قاشق و چنگال به همین تعداد، چند دست سرویس تفلون، چدن و استیل، سرویس کامل آشپزخانه و... . حتی قیمت یخچال و فریزر ساید برند ال‌جی آن زمان ۸.۵ میلیون تومان بود که در روز تحویل مشمول تخفیف عروس و داماد شد و شرکت بخشی از هزینه آن را برگشت زد در حالی که امروز در بازار نه حرفی از تخفیف است، نه جشنواره فروش. آن زمان تنها سرویس خواب، ویترین، مبلمان و میز ناهارخوری جهیزیه دخترم ۳۰ میلیون تومان شد و در مجموع با دلار آن زمان که از ۱۲۰۰ به ۲۴۰۰ تومان رسیده بود هزینه کامل جهیزیه‌اش حدود ۱۱۰ میلیون تومان شد.

البته هر سال که می‌گذرد شرایط خرید جهیزیه برای خانواده‌ها سخت‌تر می‌شود. مثلا خواهرزاده‌ام در سال ۱۳۹۷ با همین رقم، جهیزیه محدود و مختصرتری تهیه کرد.

  • جهیزیه ۵۰۰ میلیونی با دلار ۲۱ هزار تومانی

پدر و مادرم هر دو معلم بازنشسته هستند و با وجود آنکه خودم هم شاغلم در شرایط سختی جهیزیه‌ام را خریداری کردم، اگرچه قیمت لوازم برقی و خانگی از امروز بسیار کمتر بود، اما همان زمان هم خرید جهیزیه برای پدر بازنشسته‌ام بسیار سنگین بود. به دلیل نوسانات شدید نرخ دلار که حتی به ۱۸ هزار تومان هم رسید، خانواده‌ام ناچار به فروش بخشی از طلا و دارایی خود شدند تا بتوانند جهیزیه معمولی برای من دست و پا کنند. به همین خاطر از خرید برخی وسایل برقی جهیزیه‌ام همچون چرخ گوشت، چرخ خیاطی، همزن برقی، کتری برقی و... صرف نظر کردم. با این حال پدرم هنوز در حال پرداخت اقساط جهیزیه‌ام است. متاسفانه قیمت لوازم خانگی روزانه و ساعتی در حال افزایش است و یخچال ال‌جی که آن زمان ۹ میلیون تومان بود اکنون به بالای ۵۰ میلیون تومان و یا ماکروفر یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومانی به ۵.۵ میلیون تومان افزایش یافته است و اگر با احتساب فرش که پدر و مادرم از سال‌ها قبل خریده بودند، هزینه خرید جهیزیه‌ام در سال ۱۳۹۷ با نوسانات دلار آن زمان حدود ۱۲۰ میلیون تومان شد و دخترعمه‌ام که سال بعد عروسی کرد به گفته خودش ۳۰۰ میلیون تومان جهیزیه به خانه بخت برد.

سال ۱۳۹۵ عقد کردم و جهیزیه‌ام را تا سال ۱۳۹۸ که عروسی کردم، خرد خرد خریدم. با وجود آنکه در این چند سال قیمت‌ها رو به افزایش رفت، اما تمام وسایل برقی‌ام را از بهترین برندهای خارجی بازار تهیه کردم و تنها ۳۰ میلیون تومان برای داخل ویترینم نقره خرید کردم و حتی پدرم لوازم برقی بزرگم را از بانه خریداری کرد. با این وجود، به دلیل نوسانات قیمت دلار میانگین هزینه جهیزیه‌ام حدود ۳۰۰ میلیون تومان شد، اگرچه دوستم که چند هفته پیش عروسی کرد، با دلار ۲۱ هزار تومان، حدود ۵۰۰ میلیون جهیزیه به خانه بخت برد و برای تهیه وسایلش حتی ناچار به فروش خودرو ۲۰۶ خود شد.

 چندی پیش نایب‌رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ۱۲ میلیون جوان ایرانی در سن ازدواج قرار دارند، اعلام کرد که یک و نیم میلیون نفر از جوانان ایرانی در آستانه تجرد قطعی قرار دارند.

با وجود آنکه طی سال‌های گذشته مجلس و دولت طرح‌های بسیاری را روی میز جهت ازدواج آسان جوانان قرار داده‌اند، اما باید توجه داشت که تا به امروز این طرح‌ها نه‌تنها کارساز نبوده، بلکه با سخت‌تر شدن شرایط اقتصادی بسیاری از جوانان و حتی خانواده‌هایشان از ترس نبود شرایط اولیه ازدواج همچون کار، مسکن و جهیزیه از این مهم سر باز می‌زنند.

کد خبر 538867

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha