معاون فنی و امور گمرکی گمرک جمهوری اسلامی ایران با تشریح موجودی کالاهای دپوشده در بنادر و گمرکات کشور به آخرین وضعیت ترخیص کالاهای اظهاری به گمرکات کشور پرداخت.

گمرك

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از مهر مهرداد جمال‌ارونقی گفت: در حال حاضر موجودی کالاهای اساسی در بنادر کشور به بیش از ۳ میلیون تن برآورد می‌گردد که بیش از ۲ میلیون تن از این اقلام اساسی در بندر امام خمینی (ره) دپو شده است.

وی افزود: میزان موجودی کالاهای غیرکانتینری غیراساسی در بنادر کشور به بیش از ۳/۵ میلیون تن می‌رسد که نزدیک به ۲ میلیون تن از این کالاها در بندر شهیدرجایی بندرعباس موجود است. موجودی کالاهای وارداتی کانتینری در بنادر کشور به بیش از ۲۵هزار دستگاه کانتینر برآورد می‌گردد که شامل اقلام اساسی و غیراساسی است.

  • اهم تصمیمات ستاد هماهنگی اقتصادی دولت

معاون فنی و امور گمرکی گمرک ایران افزود: در خصوص ترخیص کالاهای دپو شده در بنادر و گمرکات کشور، تصمیمات ستاد هماهنگی اقتصادی دولت حول دو محور ترخیصِ «کالاهای اساسی وارداتی» و «مواد اولیه و اجزا و قطعات وارداتی» که دارای ثبت سفارش و قبض انبار تا تاریخ ۲۰ تیرماه سال جاری باشند است که در این راستا، مقرر شد بدواً سازمان بنادر و دریانوردی، لیست اقلام اظهارنشده موجود در بنادر و گمرک ایران، لیست کالاهای اظهارشده به گمرک را به وزارت صنعت، معدن و تجارت ارائه دهد و نهایتاً فهرست کالاهای اساسی (مشمول گروه یکم) و غیراساسی (مشمول گروه دوم) که به تشخیص وزارت صمت در اولویت ترخیص هستند به بانک مرکزی، جهت قرارگیری در صف تخصیص و تأمین ارز اعلام شود.

  • نتیجۀ فراخوان گمرک و رسیدگی به مشکلات ترخیص کالاها

ارونقی ادامه داد: با عنایت به لزوم رسیدگی به مشکلات ترخیص کالاها، تدابیری اتخاذ شد تا ضمن استقرار نمایندگان تام الاختیار وزارت صمت، بانک مرکزی و گمرک ایران در میز خدمت گمرک ایران، صاحبان کالا و فعالان اقتصادی توانستند با مراجعه به این میز خدمت و طرح مشکلات مبتلابه در زمینه اقلام وارداتی خود در جریان آخرین روند پرونده‌های خود قرار گیرند.

معاون گمرک ایران خاطرنشان کرد: علاوه بر ارسال فهرست تمامی اظهارنامه‌های در جریان گمرکات، ۷۲۵ فقره درخواست ثبت‌شده نیز جهت بررسی موضوع و تشخیص اولویت‌های مربوطه و هماهنگی لازم با بانک مرکزی به دو مرجع اشاره شده ارسال شد.

  • اقدامات بانک مرکزی درخصوص کالاهای دپوشده

ارونقی در بخش دیگری از اظهارات خود بیان کرد: طبق بررسی‌های به عمل آمده و آمار اخذشده از بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، از تاریخ ۲۴ تیرماه تا ۷ مردادماه سال جاری، با توجه به لیست‌های ارسالی از سوی گمرک ایران و وزارت صمت، ثبت سفارش‌های قرارگرفته در صف تخصیص بانک معادل ۴/۶ میلیارد یورو بوده که ثبت سفارش‌های مربوط به ۲/۵ میلیارد یورو از این صف، در صف تأمین ارز یا تأیید منشأ ارز قرار گرفته‌اند که صاحبان کالاهای مربوطه، با اخذ و ارائه اعلامیۀ تأمین ارز می‌توانند نسبت به ترخیص کل کالاهای خود اقدام کنند.

همچنین در فاصلۀ زمانی ۸ لغایت ۱۷ مردادماه سال جاری نیز ثبت سفارش کالاهای وارداتی به میزان ۱/۵ میلیارد یورو، در صف تخصیص ارز نیمایی قرار گرفته است.

معاون فنی و امور گمرکی گمرک ایران اعلام کرد: عملیات صدور اعلامیۀ تأمین ارز تمامی محموله‌های برنج دپوشده در بنادر و گمرکات کشور که درخواست قرارگیری در صف تخصیص ارز آنها مربوط به سال گذشته است، آغاز شده و بانک مرکزی با توجه به اولویت‌های وزارت صمت، در حال تخصیص و تأمین یا تأیید منشأ ارز کالاهای اساسی، همچنین مواد اولیه و اجزا و قطعات خط تولید است و با اقدامات صورت‌پذیرفته پیش‌بینی می‌شود روند ترخیص کالاهای دپوشده در بنادر و گمرکات، ظرف روزهای آتی سرعت ‌گیرد.

کد خبر 538559

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار صنعت و تجارت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha