درختان بر زمین افتاده و شکسته جنگل علاوه‌بر قدرت تخریبی در زمان بروز سیل، یکی از دلایل اصلی آتش‌سوزی و بروز آفت‌های فراوان در جنگل است.

درختان شكسته

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از سبزینه، از نظر کارشناسان محیط‌زیست و منابع‌طبیعی وجود ۱۰ تا ۱۵درصد این درختان وجوب الزامی برای جنگل دارند و بقیه قابل برداشت هستند. در ‌حال‌حاضر وجود ۳۰۰هزار مترمکعب درختان شکسته و افتاده، جنگل‌های هیرکانی مازندران را به انبار باروتی مبدل کرده و هر لحظه احتمال شعله‌ور شدن حریق، گونه‌های نادر گیاهی و جانوری را تهدید می‌کند.

بیش از ۹۰درصد آتش‌سوزی‌های جنگل‌های شمال عمدی است و آتش‌سوزی‌های سهوی نیز به‌دلیل بی‌احتیاطی گردشگران و طبیعت‌گردان، عرصه‌های ملی را تهدید می‌کند؛ از این‌رو وجود ۳۰۰هزار مترمکعب درختان افتاده و شکسته در دل جنگل‌های مازندران در بروز حریق بر کسی پوشیده نیست. سالانه سطح قابل‌توجهی از جنگل‌های هیرکانی در مازندران دچار حریق می‌شود و کمبود امکانات و وجود درختان افتاده و شکسته، بر شدت آتش‌سوزی می‌افزاید و خسارت‌های زیادی  به‌بار می‌آورد.

محسن موسوی‌تاکامی، مدیرکل منابع‌ طبیعی مازندران (ساری) با اشاره به این‌که در پایان سال گذشته و فصل بهار بارش‌های خوبی داشیم که به رویش‌هایی منجر شده است، گفت: متعاقب آن گرمایش بالایی داشتیم و دمای بالا و خشک شدن علف‌ها، خطر بروز حریق را بیش‌تر خواهد کرد.

وی با بیان این‌که باید از بروز حریق در جنگل‌های شمال پیشگیری و مردم را در این حوزه فعال کنیم، تصریح کرد: ۷۹۴هزار هکتار جنگل در منطقه وجود دارد که قدمت بیش از ۴۹میلیون ساله دارد و بخشی نیز ثبت یونسکو شده است.

موسوی‌تاکامی با اظهار این‌که ۱۳سال برای ثبت جهانی جنگل‌های مازندران زمان صرف شد، به ارزش و اهمیت آن اشاره کرد و گفت: بیش از ۸۰ گونه صنعتی در جنگل‌های استان وجود دارد.

وی با تأکید بر لزوم پیشگیری از بروز حریق در مناطق صعب‌العبور اظهار داشت: با امکانات موجود مهارکردن حریق در مناطق صعب‌العبور سخت خواهد بود و باید گردشگران و طبیعت‌گردان در این زمینه توجه لازم را داشته باشند.

مدیرکل منابع‌طبیعی مازندران (ساری) به امکانات موجود برای مهار آتش‌سوزی در جنگل‌ها و مراتع اشاره کرد و گفت: ۱۳هزار و ۵۰۰ خانوار بهره‌بردار در مراتع وجود دارند و بیش از ۹۰درصد مراتع دارای طرح‌های مرتع‌داری هستند.

  • درختان شکسته تهدیدی فراروی جنگل هستند

موسوی‌تاکامی با عنوان این‌که مراتع به بهره‌برداران واگذار شده و آن‌ها از این عرصه‌ها حفاظت می‌کنند، تصریح کرد: در حوزه جنگل یکی از خطرات بزرگ به‌ویژه در فصل برگ‌ریزان، درختان شکسته و افتاده موجود در بستر جنگل است که با کوچک‌ترین سهل‌انگاری دچار حریق می‌شود. تا پایان سال۹۷ سازمان جنگل‌ها طبق قانون می‌توانست نسبت به برداشت درختان افتاده و شکسته اقدام کند، اما در حال‌ حاضر بیش از ۳۰۰هزار مترمکعب درختان افتاده و شکسته در بستر جنگل وجود دارد که تاکنون نسبت به نشانه‌گذاری حدود ۷۰هزار مترمکعب اقدام شده و بخشی نیز خارج شده است.

مدیرکل منابع‌طبیعی مازندران (ساری) یادآور شد: با این اوصاف تدابیری در حال اتخاذ است تا نسبت به تعیین تکلیف درختان افتاده و شکسته اقدام کنیم.

وی با اظهار این‌که از سال‌ جاری برداشت درختان افتاده و شکسته طبق قانون از جنگل ممنوع شده است، گفت: تحت هیچ شرایطی اجازه خروج و برداشت چوب از جنگل را نداریم. موسوی‌تاکامی شمار شرکت‌های بهره‌برداری را که به امر حفاظت هدایت شدند ۱۳شرکت بیان کرد و گفت: در حال‌ حاضر بیش از یک‌ هزار و ۲۰۰ نفر از نیروهای حفاظتی و مجریان طرح‌ها درحال حفاظت از جنگل‌ها هستند.

  • بخش‌های مختلف برای مهار آتش‌سوزی مشارکت کنند

مالک پهلوان، رئیس انجمن مرتع‌داران کشور نیز با اشاره به گستردگی مراتع در استان مازندران درباره پیشگیری از حریق افزود: با توجه به بارندگی فصل بهار، رویش علف‌های مرتعی و خشک شدن آن در فصل گرما، بروز حریق در فصل گرما اجتناب‌ناپذیر است، اما برای مهار آتش‌سوزی باید بخش‌های مختلف از جمله مرتع‌داران مشارکت کنند.

پهلوان با اظهار این‌که مشارکت تشریفاتی و ابزاری نباید باشد، گفت: در حوزه البرز شاهد آتش‌سوزی وسیعی هستیم، اما در مازندران میزان حریق تا ۸۰درصد کاسته شده است.

وی شمار بهره‌برداران را ۱۳هزار خانوار بیان کرد و گفت: هم‌گرایی و هم‌نوایی خوبی با منابع‌ طبیعی و تشکل‌های مرتع‌داری در استان مازندران وجود دارد. پهلوان با بیان این‌که در استان‌های شمالی مراتع قشلاقی اندک وجود دارد، گفت: مراتع تبدیل به ویلاسازی شده یا زیرکشت‌های دوم محصولات رفت، از این‌رو دولت باید یارانه‌های علوفه‌های دامی را به مراتع سوق دهد؛ زیرا ۵۷۴هزار هکتار مرتع در کشور وجود دارد و ۵۵درصد فرآورده‌های پروتئینی و لبنی را دام‌های وابسته به مراتع تولید می‌کنند.

پهلوان باعنوان این‌که ۹۱۶هزار بهره‌بردار مرتعی در کشور وجود دارد، گفت: هر تعاونی مرتع‌داری را به‌عنوان پایگاه اطفای حریق مجهز کنیم تا از بروز حریق در مراتع پیشگیری کنیم.

رئیس انجمن مرتع‌داران کشور با بیان این‌که مراتع مازندران خرده‌مالکی هستند، افزود: بهترین مراتع را در سلسله البرز داریم و باید طرح‌های مرتع‌داری شاکله طرح داشته باشد و خشک‌سالی و حریق را در این طرح مورد توجه قرار دهیم.

کد خبر 538535

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha