علی‌اکبر محتشمی‌پور عضو مجمع روحانیون مبارز که فاصله سال‌های ۶۰ تا ۶۴ سفیر ایران در سوریه بود همزمان با فاجعه انفجار در بیروت در صفحه اینستاگرامی خود مطلبی با عنوان «مروری بر آغاز فعالیت‌های جمهوری اسلامی در لبنان؛ از خاطرات سیاسی دوران سفارت» منتشر کرد.

علی اکبر محتشمی پور

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از اعتماد، همزمان با فاجعه انفجار در بیروت، علی‌اکبر محتشمی‌پور عضو مجمع روحانیون مبارز که فاصله سال‌های ۶۰ تا ۶۴ سفیر ایران در سوریه بود، در صفحه اینستاگرامی خود مطلبی با عنوان «مروری بر آغاز فعالیت‌های جمهوری اسلامی در لبنان؛ از خاطرات سیاسی دوران سفارت» منتشر کرده و شروع فعالیت جمهوری اسلامی ایران و حضور نظامی‌ در سوریه و لبنان را روایت می‌کند. آن‌طورکه محتشمی‌پور، سفیر وقت ایران در سوریه توضیح داده سال ۶۱، پس از گذشت حدود ۱۰ روز از فتح خرمشهر حمله اسراییل به لبنان آغاز شد و ظرف مدت بسیار کوتاهی، بیش از نیمی از خاک لبنان در تصرف نیروهای اشغالگر قدس افتاد و نیروهای فلسطینی، لبنانی و سوری هم از موضع خودشان عقب‌نشینی کردند.

در پی این اتفاق که منجر به آواره شدن زنان و مردان و کودکان زیادی شد و آن‌طورکه محتشمی‌پور گفته، پناه بردن مردمی که دسته‌دسته به سوریه می‌آمدند و به سفارت جمهوری اسلامی مراجعه می‌کردند، گزارشی مفصل از وضعیت موجود از سوی سفیر وقت تنظیم شده و به دست مقامات و سران سه‌قوه در ایران می‌رسد. پس از آن جلسات فشرده‌ای در سطح سران سه قوه و مقامات نظامی تشکیل شده و به این نتیجه رسیده بودند، «حال‌ که پیروزی‌های چشمگیری در جبهه‌ها حاصل و خطر عراق مرتفع شده است، نیروهای ما می‌توانند به یاری مردم لبنان و فلسطین بشتابند.»  

به‌ گفته محتشمی‌پور بلافاصله هیات بلندپایه سیاسی و نظامی متشکل از افرادی چون علی‌اکبر ولایتی، محسن رضایی، شهید صیاد شیرازی، محسن رفیق‌دوست، غلامعلی رشید و حاج‌احمد متوسلیان راهی سوریه می‌شوند و بعد از حضور در سوریه با مقامات آن دیدار کرده و پس از آن نیروهای نظامی ایران از طریق هواپیما به سوریه اعزام می‌شوند. محتشمی‌پور نوشته این اعزام خیلی زود متوقف می‌شود، به همین جهت او در سفری به ایران همراه با رفیق‌دوست به دیدار امام می‌رود تا علت را جویا شود.

در این دیدار پس از شرح ماجرا و شنیدن دلایل امام متوجه می‌شود که «بدون مشورت با امام چنین تصمیمی گرفته شده و حتی سفر آقای ولایتی و فرماندهان نظامی به سوریه بدون مشورت با امام انجام شده بود» چراکه تحلیل امام این‌گونه بوده که چون با عراق در جنگ هستیم و تنها از ترکیه می‌توانیم به سوریه و لبنان برویم، احتمال به خطر انداختن سربازان ما وجود دارد. ضمن اینکه ما تنها می‌توانیم به جوانان لبنانی آموزش دهیم تا خودشان بجنگند و به قول محتشمی‌پور که از امام نقل کرده، آزادسازی ملت‌های فلسطین و لبنان و سوریه از دست اسراییل باید با مشارکت همه ملت‌های مسلمان باشد.

کد خبر 538477

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha