معترضان لبنانی روز شنبه ۱۸ مردد به ساختمان‌های چند وزارت‌خانه در بیروت هجوم بردند، دفترهای انجمن بانک‌های لبنان را در هم ریختند و با نیروهای پلیس درگیر شدند.

Beirut

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از رویترز صلیب سرخ لبنان اعلام کرد ۱۱۷ نفر را برای جراحات در صحنه تظاهرات درمان کرده است و ۵۵ نفر دیگر را به بیمارستان برده است. همچنین از آتش‌سوزی در میدان مرکزی شهدا در بیروت گزارش داده می‌شود.

چندین معترض به داخل وزارت خارجه راه یافتند و تصویر قاب‌شده رئیس‌چمهور لبنان، میشل عون را آتش زدند.

حدود ۱۰ هزار نفر در میدان شهدا جمع شده بودند و برخی سنگ پرتاب می‌کردند. پلیس هگامی که تظاهرکنندگان می‌خواستند از موانع برپاشده بگذرند و به داخل خیابان منتهی به پارلمان بروند، گاز اشک‌آور شلیک کرد.

پلیس تایید کرد که به سوی تظاهرکنندگان گلوله پلاستکی شلیک کرده است.

تصاویر تلویزیونی نشان می‌دهند تظاهرکنندگان به وزارت‌های انرژی و اقتصاد هم راه یافته‌اند.

معترضان می‌گفتند سیاستمدارانشان را باید دار زد و به خاطر اهمال منجر به انفجار عظیم بیروت با ۱۵۸ کشته و بیش از ۶۰۰۰ زخمی تنبیه کرد.

حسن دیاب، نخست‌وزیر لبنان روز شنبه گفت تنها راه برگزاری انتخابات زودرس پارلمانی است.

انفجار روز سه‌شنبه در بیروت بزرگترین انفجار تاریخ این شهر بود. هنوز ۲۱ نفر پس از این انفجار که بخش بزرگی از بیروت را تخریب کرد، مفقود هستند.

دولت لبنان قول داده است که از افراد مسئول حساب‌کشی کند، اما این اظهارات برای مردم قانع‌کننده نیست. برخی از تظاهرکنندگان به عنوان هشداری به رهبران کشور چوبه دار برپا کرده بودند.

تخست‌وزیر و رئیس‌جمهور لبنان گفته‌اند که ۲۷۵۰ تن ماده شیمیایی نیترات آمونیوم که برای ساختن کود و نیز بمب‌سازی به کار می‌رود، برای شش سال بدون اقدامات ایمنی در انباری در بندر بیروت ذخیره شده بود، علت انفجار بوده است.

امدادگران در میان آورارها در بند بیروت به دنبال اجساد قربانیان می‌گردند
  • زخمی جدید روی زخم‌های قدیمی

این انفجار در شهری رخ داده است که هنوز زخم‌های جنگ داخلی سال‌های ۱۹۷۵ تا ۱۹۹۰، سقوط اقتصادی و شیوع کروناویروس را بر تن دارد.

برخی از ساکنان که مشغول پاک کردن خانه‌های به هم ریخته خود بودند، شکایت داشتند که دولت بار دیگر آنها را به حال خود رها کرده است.

برخی از ساکنان نمی‌دانند چطور زندگی‌هایشان را دوباره بسازند.

بلال حسن با دست‌های خالی تلاش می‌کند خرده‌ریزها را از خانه‌اش پاک کند. او شب را روی کاناپه خاک در قطعات شکسته شیشه خوابیده است. 

هنگامی که سه نوجوان زخمی او در هنگام انفجار برای نجات خودشان می‌دویدند، لکه‌های خون را روی پله‌ها و دیوارها به جا گذاشتند.

او که در کنار یک خرس عروسی که از خانه‌اش به بیرون پرت شده بود و قاب عکسی شکسته از خودش و همسرش، ایستاده بود، گفت: «واقعا کاری از دست ما ساخته نیست. ما پولی برای بازسازی نداریم و هیچکس هم به ما کمک نمی‌کند.»

بولدوزرها در میان ویرانه‌های خانه‌ها درهم‌کوبیده شده و ردیف طولانی ماشین‌ها صاف‌شده در حال کار هستند. داوطلبان با بیل در خیابان‌ها مشغول پاک‌سازی هستند.

مقامات گفته‌اند که این انفجار ممکن است خساراتی تا ۱۵ میلیارد دلار ایجاد کرده باشد. پرداخت چنین هزینه‌ای برای لبنان که از قبل هم زیر بار کوهی از بدهی‌ها - بیش از ۱۵۰ درصد تولید اقتصادی‌اش- قرار دارد و مذاکراتش با صندوق بین‌المللی برای گرفتن کمک متوقف مانده است، امکان ندارد.

کد خبر 538455

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha