رئیس اداره میراث‌فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اشنویه گفت: عملیات بررسی مراحل باستان‌شناسی در حوضه آبگیر سد چپرآباد با حضور یک گروه باستان‌شناسی از پژوهشکده تهران آغاز شد.

تپه باستانی

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، روناک تاسا اظهار کرد: این عملیات برای انجام مراحل مطالعات فرهنگی و تاریخی و بررسی باستان شناسی در محدوده مخزن سد چپرآباد این شهرستان آغاز شده است.

تاسا با بیان اینکه ۲ محوطه تاریخی «شیخ‌رش» در این منطقه ثبت ملی شده‌ است افزود: این بررسی برای شناسایی محوطه‌های غیرثبتی انجام می‌گیرد و پس از یک بررسی یک ماهه عملیات نجاتبخشی قبل از آبگیری صورت می‌گیرد.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اشنویه ادامه داد:  عملیات نجات بخشی محوطه‌ها و آثار باستانی در حوزه سد چپرآباد از اهداف اصلی‌ و رویکرد این اداره است که با پایان بررسی‌ها بلافاصله انجام می‌گیرد.

اشنویه، یکی از مناطق مهم تاریخی و باستانی آذربایجان‌غربی به شمار می‌رود که دارای ۱۰۶ اثر ثبت‌ شده در فهرست آثار ملی از جمله تپه  دینخواه، کتیبه کیله‌شین، قلعه قلاتگاه، کتیبه عین‌الروم، قبرستان مارابراهیم  و تومولوس‌های سوجه، گندویلا، حسن نوران، ملااحمد و سیاوان است.

این شهر مرزی همچنین به دلیل داشتن پنج کتیبه از ۱۰ کتیبه مهم اورارتویی به‌ کانون آثار برجامانده اورارتویی در کشور تبدیل شده و شناسایی این کتیبه‌های مهم از جمله کیله‌شین و عین‌الروم باعث شده است تا کارشناسان آثار باستانی و تاریخی و باستان‌شناسان از این منطقه به عنوان بهشت باستان شناسان یاد کنند.

کد خبر 538099

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آذربایجان غربی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha