همشهری آنلاین: آمریکا در آخرین ساعات شنبه اعلام کرد از اعلان روسیه مبنی بر اینکه در نظر دارد نیروهای نظامی بیشتری را بدون موافقت دولت گرجستان به منطقه آبخازیا اعزام کند، نگران شده است.

خبرگزاری آلمان از واشنگتن گزارش داد، وزارت امور خارجه آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد درک این اقدام «به ویژه به این خاطر مشکل است» که گرجستان روز جمعه در شورای امنیت سازمان ملل در نیویورک اعلام کرد پروازهای جاسوسی خود را بر فراز آبخازیا «به حال تعلیق در آورده است.»

در این بیانیه آمده است: «ما نگرانی‌ها خود را به دولت روسیه اعلام کردیم و درباره اعلانیه اخیر ارتش روسیه نیز در تماس با دولت گرجستان هستیم.»

در بیانیه نیروهای نظامی روسیه آمده بود که این نیروها شامل «نیروهای احداث خط آهن» هم هستند.

این جمهوری سابق شوروی در حال حاضر صحنه درگیری با همسایه قدرتمند خود بر سر جدایی استان آبخازیاست که بیشتر ساکنان آنان را روس‌های سفید و هیات صلح‌بان به رهبری روسیه تشکیل می‌دهند.

روز جمعه در شورای امنیت سازمان ملل، روسیه اتهامات گرجستان مبنی بر آنکه یکی از جت‌های جنگی‌اش یک هواپیمای بدون سرنشین را در قلمرو گرجستان سرنگون کرده است، تکذیب کرد.

گزارش سازمان ملل ادعای گرجستان را بر مبنای تصاویر راداری و ویدیویی هواپیمای سرنگون‌شده تایید کرد.

روسیه ادعا می‌کند رهبران این منطقه خودمختار شورشی مسوولیت هدف ‌قرار دادن این هواپیمای جاسوسی در تاریخ 20 آوریل را به عهده گرفته‌اند. روسیه گرجستان را متهم کرده است که پروازهای جاسوسی‌اش بر فراز قلمرو آبخازیا نقض توافقنامه آتش‌بس سازمان ملل است که به جنگ داخلی 1994 پایان داد.

روابط ضعیف تفلیس و مسکو پس از آن به نقطه بحرانی رسید که مسکو ماه گذشته برای تقویت روابط دیپلماتیکش با آبخازیا و افزایش نیروهای صلح‌بان خود در این منطقه اقدام کرد، منطقه‌ای که بسیاری از ساکنانش از سال 2000 گذرنامه‌های روسی دریافت کرده‌اند.

کد خبر 53809

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز