وزیر خارجه آمریکا با تایید خبر استعفای برایان هوک، الیوت آبرامز نماینده فعلی آمریکا در امور ونزوئلا را به جایگزینی وی به عنوان نماینده ویژه آمریکا در امور ایران معرفی کرد.

الیت آبرامز

به گزارش همشهری آنلاین، خبر استعفای برایان هوک، نماینده ویژه ایالات متحده آمریکا در امور ایران در حالی شب گذشته منتشر شد که وی این روزها به شدت در منطقه علیه ایران فعال بود و سفرهای متعددی را برای رایزنی های سیاسی علیه ایران انجام داده بود که آخرین آنها سفر به امارات، کویت، قطر و ... در هفته های اخیر بود.

وزیر خارجه آمریکا با تایید خبر استعفای برایان هوک، الیوت آبرامز نماینده فعلی آمریکا در امور ونزوئلا را به جایگزینی وی معرفی کرد. به گزارش ایرنا، مایک پمپئو روز پنج‌شنبه در بیانیه‌ای مطبوعاتی اظهار کرد: برایان هوک تصمیم گرفته است تا از نقش خود به عنوان نماینده ویژه آمریکا در امور ایران و دستیار ارشد وزیر خارجه جدا شود.

وی مدعی شد: هوک شخص انتخابی من برای ایران در بیش از ۲ سال بود و دستاورد تاریخی در مقابله با ایران کسب کرد. او با موفقیت با ایرانی‌ها درباره آزادی مایکل وایت و ژیو وانگ از زندان مذاکره کرد.

ادعای پمپئو در حالی است که مقامات ایران مذاکره‌ای با هوک نداشته‌اند.

وزیر خارجه ترامپ که تاکنون دستاورد ی در سیاست خارجی خود نداشته است، ادامه داد: نماینده ویژه هوک همچنین به عنوان مدیر برنامه‌ریزی سیاست خدمت متمایزی داشت و طیف وسیعی از استراتژی‌های جدید را که منافع امنیت ملی ایالات متحده و متحدان ما را پیش برد، به حرکت درآورد. او یک مشاور قابل اعتماد برای من و یک دوست خوب بوده است.

پمپئو تصریح کرد: پس از پایان دوره برایان هوک، الیوت آبرامز علاوه بر مسئولیت‌های خود به عنوان نماینده ویژه در ونزوئلا ، سمت نماینده ویژه برای ایران را نیز به عهده خواهد گرفت.

برایان هوک که از حدود ۲ سال پیش به عنوان نماینده ویژه آمریکا در امور ایران منصوب شد، به هدف اصلی سیاست موسوم به فشارحداکثری دست نیافت و مشخص نیست استفاده از یک نومحافظه‌کاری که در ماجرای کودتای ونزوئلا ناموفق بوده است و پیش از این هم در رسوایی دیگری در تاریخ آمریکا مشارکت داشته، درست یک هفته پیش از طرح قطعنامه پیشنهادی آمریکا در شورای امنیت که از پیش شکست آن هویدا است، با چه هدفی انجام می‌شود.

الیت آبرامز «نماینده ویژه آمریکا در امور ایران» کیست؟

الیت آبرامز دیپلمات، وکیل و سیاستمدار ۷۲ ساله آمریکای متولد نیویورک است.  آبرامز جمهوری‌خواه، متاهل و دارای ۳ فرزند است. وی تحصیل کرده هاروارد و یهودی است.

آبرامز در مناصب سیاست خارجی در دولت‌های رؤسای جمهور رونالد ریگان و جرج دابلیو بوش کار کرده‌است و چندان هم خوشنام نیست. چرا که در زمان کار برای ریگان به پنهان کردن اطلاعات از کنگره در خصوص ماجرای مک‌فارلین متهم و محکوم شد، ولی جرج دابلیو. بوش او را عفو کرد. او همچنین در دولت ریگان به خاطر درگیر بودن در تصمیم‌های سیاست خارجی بحث‌برانگیز در خصوص نیکاراگوئه و السالوادور بدنام شد.

او هم‌اکنون عضو پیوسته ارشد مطالعات خاورمیانه در شورای روابط خارجی است. علاوه بر این آبرامز  مناصبی در کمیته صلح و امنیت در خلیج، مرکز سیاست امنیتی و شورای مشاوره ملی وزیر، کمیته لبنان آزاد و پروژه قرن نوین آمریکایی است. ایبرامز از اعضای فعلی شورای یادبود هولوکاست آمریکاست و در دانشگاه جرج تاون سیاست خارجی تدریس می‌کند.

در دور اول دولت جرج دابلیو بوش او به عنوان دستیار ویژه رئیس‌جمهور و اداره‌کننده ارشد شورای امنیت ملی ایالات متحده آمریکا برای امور خاور نزدیک و شمال آفریقا فعالیت کرد. در آغاز دور دوم بوش، آبرامز به عنوان قائم‌مقام مشاور امنیت ملی برای استراتژی جهانی دمکراسی ترفیع یافت و مسئول ترویج استراتژی بوش در خصوص پیشبرد دمکراسی در خارج از کشور بود. انتصاب او از سوی بوش به دلیل داشتن محکومیت در سال ۱۹۹۱ در دو فقره اتهام سوء رفتار پنهان کردن اطلاعات از کنگره ایالات متحده آمریکا در جریان تحقیقات ماجرای مک‌فارلین مجادله‌برانگیز شد. آبرامزدر دولت بوش از افراد کلیدی جنگ عراق بود.

مایک پومپئو وزیر امور خارجهٔ ایالات متحدهٔ آمریکا در ۲۵ ژانویه ۲۰۱۹، او را به عنوان نمایندهٔ ویژهٔ ایالات متحده در ونزوئلا منصوب کرد  و از قضا در ماجرای کودتای ونزوئلا هم ناموفق بود. آبرامز بالاخره  در اوت ۲۰۲۰ سمت «نماینده ویژه آمریکا در امور ایران» را دریافت کرد و جایگزین برایان هوک شد.

کد خبر 538079

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha