شنبه ۱۱ خرداد ۱۳۸۷ - ۱۹:۵۱
۰ نفر

گروه اقتصادی: یک هفته پس از خروج پودرهای شوینده از سبد حمایتی دولت و انتقال یارانه آن به شیر، هنوز التهاب در بازار این محصول موج می‌زند و‌ پودرهای شوینده همچنان کمیاب و گران است.

به گزارش خبرنگار همشهری، هفته پیش پس از آنکه دولت به‌منظور آزادسازی بازار پودرهای شوینده، یارانه این کالای ضروری را حذف کرد، به ناگاه بازار با شوک قیمتی مواجه شد و قیمت پودر دستی از ۳۰۰ تومان تا یک هزار تومان هم جهش قیمتی پیدا کرد.

در گام بعد، با توافق دولت و تولیدکنندگان پودرهای شوینده قرار شد پودر دستی با قیمت ۵۰۰ تومان و پودر ماشینی با قیمت ۷۰۰ تومان به‌طور انبوه توزیع شود.

در حالی که مسئولان وزارت بازرگانی و تولیدکنندگان از آغاز توزیع گسترده پودرهای شوینده با قیمت مصوب از روز شنبه خبر داده بودند، در بازار تهران همچنان خبری از توزیع انبوه پودر نبود.

این درحالی‌است که محمد صادق مفتح، معاون وزیر بازرگانی، نیاز عادی بازار به پودر شوینده را ماهانه ۳۰ هزار تن عنوان و اعلام کرده که در شرایط فعلی و با هدف تنظیم بازار و جلوگیری از التهاب بازار پودر شوینده ماهانه نزدیک به 50 هزار تن انواع پودر شوینده در حال توزیع است.

اما به گفته فعالان بازار، عمده‌فروشان پودر ماشینی را حتی به قیمت ۷۰۰ تومان نیز به مغازه‌داران عرضه نمی‌کنند و در بازار عمده‌فروشی مولوی به سختی می‌شد پودر شوینده دستی به قیمت ۵۰۰ تومان و پودر ماشینی به قیمت ۷۰۰ تومان پیدا کرد.

با توجه به شرایط نامناسب توزیع عمده‌ پودرهای شوینده، تعجبی ندارد که در مغازه‌ها اثری از پودر شوینده با قیمت مصوب نباشد.

به گفته فعالان بازار، فعلاً پودرهای شوینده دچار بازار سیاه است و تا توزیع انبوه آغاز نشود، التهاب در این بازار همچنان جولان خواهد داد.

این در شرایطی است که مفتح در گفت‌وگو با ایسنا نوید داده است: براساس توافقی که با انجمن تولیدکنندگان پودر شوینده درباره قیمت پودرهای شوینده انجام شده مشکل خاصی وجود ندارد و در کنار آن نیز توزیع گسترده و حتی ۲ برابر میزان زمان‌های عادی در حال انجام است تا التهاب بازار پودرهای شوینده از بین برود.

کد خبر 53775

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز