کرونا همچنان در حال تاخت‌وتاز است و روزانه بیش از ۲۰۰ قربانی می‌گیرد در این شرایط برخی برای تعطیلات آخر هفته منتهی به عید غدیر بار سفر بسته‌اند حال آنکه کرونای مرگبار در جاده‌ها انتظار مسافران را می‌کشد.

سفر و جاده

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، برخلاف پیش‌بینی‌ها ویروس کرونا در تابستان نه تنها ضعیف‌تر نشد، بلکه قدرت سرایتش بیشتر هم شد به شکلی که بیشتر استان‌های کشور در وضعیت رنگ قرمز یا نارنجی قرار دارند. شمار بیماران بدحال بیشتر شده است و برخلاف پیک اول کرونا که بیشتر سالمندان درگیر کرونا بودند، حالا بیماران جوان‌تر و کودکان هم طعمه ویروس مرگبار کرونا شده‌اند.

۲۷۱ شهرستان در وضعیت هشدار و قرمز کرونا

روز گذشته (۱۴ مرداد) سیماسادات لاری سخنگوی وزارت بهداشت و درمان از وضعیت قرمز و هشدار کرونایی ۲۷۱ شهرستان کشور خبر داد و گفت: باید توجه کرد که در حال حاضر ۱۷۰ شهرستان در کشور در وضعیت قرمز و ۱۰۱ شهرستان در وضعیت هشدار قرار دارند.

آمار جدید کرونا در ایران | آمار قربانیان همچنان بالای ۲۰۰ نفر | وضعیت هشدار و قرمز در ۲۶ استان | گیلان و یزد قرمز شدند ؛ قم در وضعیت هشدار

سخنگوی وزارت بهداشت گفت: قرار نگرفتن استان یا شهرستانی در وضعیت قرمز یا هشدار به معنای نبود بیماری در آن منطقه نیست، بلکه اکنون تمامی مناطق کشور آلوده به ویروس هستند.

وضعیت قرمز کرونایی در گیلان و مازندران

همیشه وقتی چند روزی تعطیلی پشت سر هم در تقویم داریم، بسیاری از خانواده‌ها به ویژه پایتخت‌نشینان هوس سفر به شمال به سرشان می‌زند و بار سفر می‌بندند و گزارش‌های پلیس راهور هم همیشه از ترافیک سنگین جاده‌های شمالی خبر می‌دهد، این در حالی است که استان‌های شمالی از نظر وضعیت کرونا و شمار موارد بستری و ابتلا به کرونا حال و روز خوبی ندارند.

سخنگوی وزارت بهداشت درباره سفر به استان‌های شمالی مانند گیلان و مازندران هشدار داد و گفت: استان گیلان در وضعیت قرمز قرار دارد، در این استان در اسفند ماه سال قبل شاهد خیز شدید بیماری در همه شهرستان‌ها بودیم که از اوایل فروردین ماه سیر نزولی در موارد ابتلا و بستری این استان آغاز شد و این روند کاهشی تا خرداد ماه ادامه پیدا کرد.

وی درباره سفر به استان‌های شمالی مانند گیلان و مازندران هشدار داد و گفت: متاسفانه در تیر ماه سال جاری مجددا شاهد افزایش موارد بیماری در اغلب شهرستان‌های استان گیلان هستیم. به طوری که اکنون ۵ شهرستان استان گیلان در وضعیت قرمز و ۴ شهرستان نیز در وضعیت هشدار قرار دارند. همچنین شیب موارد بستری و ابتلا در شهرستان‌های ورودی و پرمسافر استان گیلان مانند رشت، رودبار، آستارا، رودسر، لنگرود و لاهیجان دارای روند تندتری است.

لاری با بیان اینکه طبق گزارش‌های واصله ۲۰ تا ۳۰ درصد موارد ابتلا و بستری مربوط به مسافرانی است که به شهرهای گیلان سفر کرده‌اند، گفت: بنابراین درخواستمان از مردم آن است که از هرگونه سفر غیرضروری به خصوص در تعطیلات پیش رو به این استان جدا خودداری کنند. 

همچنین سخنگوی وزارت بهداشت افزود: موارد بستری و ابتلا به کرونا در استان مازندران نیز ظرف ۶ هفته گذشته بیش از ۴ برابر افزایش پیدا کرده است و از هموطنان خواهشمندیم از هر گونه سفر غیرضروری به استان مازندران به طور جدی خودداری کنند.

وضعیت بغرنج شهرهای زیارتی ایران

یکی دیگر از مقاصد سفر در تعطیلات چند روز آخر هفته، شهرهای زیارتی مانند قم و مشهد مقدس است، این در حالی است که «شرایط خراسان رضوی بغرنج است»، این جمله را ایرج حریرچی، معاون کل وزیر بهداشت بیان کرده است چراکه ظرف یک ماه اخیر تعداد مبتلایان به کرونا در مشهد ۳۰۰ درصد رشد داشته است.

معاون کل وزیر بهداشت با بیان این که در شرایط کنونی کرونایی که شمار مرگ‌ومیرها افزایش یافته توصیه اصلی وزارت بهداشت به حداقل رساندن سفرها تا اطلاع ثانوی از جمله سفر به شهرهای زیارتی به ویژه شهر مشهد است، گفت: مسافرت به اماکن مقدس در شرایط کنونی به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود، زیرا با افزایش تعداد زائران، رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی نیز دشوارتر خواهد شد و از همه هموطنان تقاضا داریم برای حفظ سلامت خود و دیگران به این شهر سفر نکنند.

سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی درباره وضعیت هشداردهنده استان قم توضیح داد: اولین موارد کرونا در ایران در استان قم شناسایی شد و این استان خیز بسیار شدیدی را در اسفند ۹۸ در موارد ابتلا و بستری تجربه کرد، متاسفانه از اواخر خرداد نمودار موارد بستری روزانه در این استان شیب صعودی پیدا کرده است و بیم آن می‌رود که با عادی‌انگاری شرایط و سهل‌انگاری در رعایت پروتکل‌های بهداشتی زمینه‌ای برای خیز مجدد بیماری کرونا در این استان فراهم شود.

سفرهایی که مقصدشان آخرت است

مسعود یونسیان، استاد دانشکده بهداشت و عضو کمیته اپیدمیولوژی کوویدـ۱۹ علوم پزشکی تهران، درباره سفر در ایام کرونایی گفت: حضور در رستوران‌ها و اماکن بین راهی، تماس بین فردی و تماس با سطوحی که روزانه افراد متعدد با آن‌ها تماس دارند و به طور مناسب ضدعفونی نمی‌شوند، افزایش اختلاط بین افراد از خانواده‌های مختلف از جمله علل افزایش بروز بیماری متعاقب سفرهای بین شهری است.

به گفته وی، مشکل اصلی این است که بین هر نوع تغییر رفتار و تغییر در تعداد موارد جدید بیماری روزها تا هفته‌ها فاصله وجود دارد و در نتیجه مردم عادی ممکن است به سادگی متوجه ارتباط بین این وقایع نشوند و در آنالیزهای آماری بهتر می‌توان این ارتباط را دید به خصوص آمارهای مرگ چندین هفته بعد از تغییر رفتارها تغییر می‌کنند.

فراموش نکنید اصلی‌ترین عامل جلوگیری از انتشار ویروس و قطع زنجیره انتقال عزم و اراده ما در رعایت اصول سه‌گانه بهداشتی شامل فاصله‌گذاری اجتماعی یک تا ۱.۵ متر، شست‌وشوی دست‌ها و استفاده از ماسک است. بیایید در این روزهای اوج کرونا سفر نکنیم و در خانه بمانیم و ایام عید سعید غدیر را در کنار اعضای خانواده به شادی سپری کنیم.
 

کد خبر 537606

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار خانواده

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha