انفجاری عظیم در منطقه انبارهای بندری در نزدیک مرکز شهر بیروت پایتخت لبنان دست کم ۷۸ کشته و بیش از ۴۰۰۰ زخمی به جای گذاشت و موج انفجار باعث شکسته شدن پنجره‌ها و تخریب بالکن‌ها در سراسر این شهر شد.

Beirut

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از رویترز مقامات لبنانی می‌گویند انتظار دارند شمار کشته‌های روز سه‌شنبه ۱۴ مرداد با جستجوی کارکنان اورژانس در میانه خرابه‌ها برای نجات مردم و خارج کردن جنازه‌ها افزایش یابد.

این انفجار قوی‌ترین انفجاری بود که در طول سال‌ها در این شهر رخ داد بود.

وزیر کشور لبنان گفت اطلاعات اولیه نشان می‌دهد مواد بسیار انفجاری که سال‌ها پیش ضبط شده بودند، در این انبار در بندر ذخیره شده بودند، اسرائیل که چندین بار با لبنان جنگیده است، هر گونه دخالتش در این حادثه را انکار کرد و پیشنهاد کمک ارائه داد

تا ساعت‌ها پس از انفجار که مدت کوتاهی پس از ساعت ۶ بعدازظهر به وقت محلی رخ داد، هنوز آتش در منطقه بندری بیروت زبانه می‌کشید و درخششی نارنجی رنگ در آسمان شب این شهر ایجاد کرده بود و صدای بالگردها و آژیر آمبولانس‌ها در سراسر پایتخت به گوش می‌رسید.

یک منبع امنیتی گفت زخمی‌ها برای درمان به بیرون از شهر برده می‌شوند، چرا بیمارستان‌های شهر از مجروحان حادثه پر شده‌اند. آمبولانس‌های صلیب سرخ از شمال و جنوب کشور و نیز از دره بقا در شرق برای کمک به پایتخت فراخوانده شده‌اند.

این انفجار آنقدر بزرگ بود که برای برخی از ساکنان بیروت خاطرات آتشباری‌های سنگین در طول جنگ داخلی در فاصله سال‌های ۱۹۷۵ تا ۱۹۹۰ را زنده کرد و عده‌ی دیگر فکر کردند زمین‌لرزه رخ داده است.

حسن دیاب، نخست‌وزیر لبنان در یک سخنرانی تلویزیونی خطاب به مردم این کشور گفت:‌ «به شما قول می‌دهم که افرادی را که مسئول این حادثه مصیبت‌بار بوده‌اند، پیدا خواهیم کرد. این افراد تاوان کارشان را خوهند پرداخت.»

وزیر کشور لبنان نیز در مصاحبه‌ای با تلویزیون الجدید این کشور گفت ماده شیمیایی نیترات آمونیوم از سال ۲۰۱۴ در بندر انبار شده بودند.

فیلم‌های انتشار یافته بوسیله ساکنان در رسانه‌های اجتماعی ستونی از دود برخاسته از بندر را نشان می‌دهد که به دنبال آن انفجاری عظیم رخ می‌دهد و  ابری سفید و  گلوله‌ای آتشین را به آسمان می‌فرستد. افرادی که این فیلم‌ها را از روی ساختمان‌های بلند در فاصله ۲ کیلومتری از بندر ضبط می‌کردند، به علت موج انفجار به عقب پرتاب می‌شوند.

هنوز روشن نیست که آتش‌سوزی اولیه که به انفجار عظیم منتهی شد، به چه علت رخ داده است.

وزیر بهداشت لبنان از کشته شدن بیش از ۵۰ نفر و زخمی شدن بیش از ۲۷۵۰ نفر خبر داد. صلیب سرخ لبنان از برده شدن صدها نفر از مردم به بیمارستان‌ها به علت آسیب‌های ناشی از انفجار خبر داد.

فرماندار بیروت به اسکای نیوز گفت تیمی از آتش‌نشانان که مشغول مبارزه با آتش‌سوزی اولیه بودند، پس از انفجار «ناپدید شده‌آند.»

میشل عون، رئیس‌جمهور لبنان خواستار جلسه اضطراری شورای عالی دفاع این کشو شد و نخست‌وزیر لبنان چهارشنبه را روز عزای عمومی اعلام کرد.

کد خبر 537472

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha