انفجار عظیم بیروت پایتخت لبنان که باعث تخریب به درجات متفاوت در دست کم نیمی از این شهر شده است، نظریه‌های گوناگونی درباره علت انفجار مطرح کرده است.

EXPLOSION

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از گاردین، چند نظریه در این میان معقول‌تر به نظر می‌رسند.

اغلب ویدئوهای منتشرشده از انفجار در رسانه‌های اجتماعی پس از یک انفجار اولیه ضبط شده‌اند که باعث آتش‌سوزی شده است و پس از آن انفجار عظیم دوم رخ می‌دهد.

این ویدئوها ساختمان مرتفعی در ناحیه بندری را در مجاورت یک آتش‌سوزی شدید نشان می‌دهد که گاهگاه از میان دودی که از محل بلند می‌شود، آشکار است. همچنین بسیاری از ویدئوها رشته‌ای از جرقه‌های نورانی سفید را نشان می‌دهد که دقیقا زیر ابر اصلی دود سیاه به چشم می‌خورند.

یک توضیح ابتدایی که به سرعت مطرح شد این بود که آتش گرفتن مواد و وسائل آتش‌بازی که در یک انبار عامل انفجار بوده‌اند.

یک توضیح احتمالی دیگر با توجه به روند ثبت ‌شده حوادث این است که مهمات ذخیره شده در این محل آتش‌گرفته و بعد منفجر شده‌اند.

اما توضیح انفجار عظیم دوم مشکل‌تر است. یک نظریه که در ابتدا مطرح شد این است که انفجار دوم به علت مواد نیتراتی ذخیره شده در این انبار یا آنچنانکه رئیس سازمان امنیت داخلی لبنان مدعی شده است، «مواد شدیدا انفجاری» رخ داده است.

یکی از رایج‌ترین مواد نیتراتی که مصرف صنعتی دارد، نیترات آمونیوم است که برای ساختن کودهای شیمیایی استفاده می‌شود. البته این ماده به خودی خود چندان قابلیت انفجاری ندارد.

ویدئوهای ضبط شده از انفجار دوم، انفجار عظیم کاملا متقارنی را نشان می‌دهند که به ناگهان در سطح زمین رخ می‌دهد و باعث به هوا برخاستن ستونی از گردوغبار به هوا می‌شود و بعد ابری از دود را به سرعت بالا به آسمان می‌فرستد. این تصاویر نشان دهنده آزاد شدن ناگهانی مقدار زیادی از انرژی است که باعث ایجاد یک موج مخرب فشاری می‌شود که خرده‌ریزها را تا دست کم یک کیلومتر به اطراف پرتاب می‌کند.

این انفجار وحشتناک ممکن است مربوط به همزمان شدن اتفاقی مجموعه‌ای از شرایط باشد. 

آتش‌سوزی گالوستون در ایالت تگزاس آمریکا در سال ۱۹۴۷ به علت ناشی از یک کشتی حامل نیترات و آتش‌سوزی بود که باعث آزاد شدن مواد دیگری شد که در مجموع یک مخلوط انفجاری بزرگ ایجاد کردند و باعث کشته شدن بیش از ۵۰۰ نفر شدند.

آتش‌سوزی و انفجار عظیم قطار نیشابور در سال ۱۳۸۲ نیز که به کشته شدن ۳۵۰ نفر و زخمی شدن ۴۶۰ نفر انجامید و بزرگترین سانحه ریلی ایران نام گرفت، تحت شرایط مشابهی ایجاد شد. اطفای نادرست حریق ایجاد شده  در قطار باری حامل محموله‌های شامل کود شیمیایی، پشم شیشه و مواد سوختتی با آب باعث شد از ترکیب این مواد با هم یک مخلوط به شدت انفجاری ایجاد شود که انفجار ناشی از آن باعث تخریب تا فاصله ۲۰ کیلومتری از محل اولیه آتش‌سوزی شد.

کد خبر 537451

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • امید IR ۰۵:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۵
    3 7
    طفره نرفتن درسته این آزمایش بمب اتمی بود