بندیکت شانزدهم که مدتی پیش برای دیدن برادر بیمارش به آلمان سفر کرده بود، در بازگشت به ایتالیا به شدت بیمار و به زونا مبتلا شده است.

بنديكت شانزدهم پاپ پيشين

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از گاردین، بندیکت شانزدهم نخستین و تنها رهبر کاتولیک‌های جهان در ۶۰۰ سال اخیر است که پیش از مرگ از مقام خود کناره‌گیری کرد و جای خود را به پاپ فرانسیس داد. یک روزنامه آلمانی مدعی شد پیتر سیوالد، نویسنده آلمانی زندگینامه بندیکت ۹۳ ساله روز شنبه با او واتیکان دیدار کرده و خبر بیماری‌اش را به رسانه‌ها داده است. هر چند سخنگوی واتیکان اعلام کرد اوضاع سلامتی بندیکت چندان خطرناک نیست و اسقف اعظم گئورگ گنسواین که سال‌ها دستیار ارشد بندیکت بود، هنوز در این باره اظهار نظر نکرده است.

بر اساس آنچه سیوالد گفته، صدای پاپ پیشین به زحمت شنیده می‌شود و از این رو خبرهای پیشین درباره ضعف جسمانی و بیماری او درست به نظر می‌رسد. ابتلا به بیماری زونا چنان بندیکت را آزار می‌دهد که او مدتی است پروژه نگارش کتاب زندگینامه را کنار گذاشته و به سیوالد قول داده است اگر بهتر شود، پروژه را پیش می‌برد. او ماه ژوئن امسال نخستین بار پس از کناره‌گیری از مقام خود در ۲۰۱۳ اقامتگاهش را در واتیکان ترک کرد تا برای آخرین بار به دیدار برادر بزرگ‌ترش گئورگ در ایالت باواریا برود.

گئورگ و جوزف راتسینگر (نام اصلی بندیکت شانزدهم) با هم سه سال اختلاف سنی داشتند اما هر دو در ۱۹۵۱ کشیش شدند. آقای گئورگ روز اول ژوییه ۲۰۲۰ پس از دیدار با برادر کوچک‌ترش جوزف در ۹۶ سالگی در زادگاهش آلمان از دنیا رفت. بندیکت شانزدهم که در ۲۰۰۵ به مقام رهبری کاتولیک‌های جهان رسیده و جانشین ژان پل دوم شده بود، پس از فقط هشت سال تصمیم گرفت از مقام خود کناره بگیرد. هیچکس حتی نزدیک‌ترین دستیاران و یاران بندیکت هم از ماجرا خبر نداشتند و همه غافلگیر شدند.

هر چند او گفته بود به دلیل ناتوانی جسمی دیگر نمی‌خواهد پاپ و رهبر ۱.۳ میلیارد مسیحی کاتولیک باشد اما در آن زمان کلیسا با چند بحران بزرگ از جمله فساد گسترده اخلاقی، ماجراهای مالی و البته درز کردن اطلاعات و اسناد مهم و محرمانه دست به گریبان بود. در برابر ۲۷ سال حکومت ژان پل دوم بر کلیسای کاتولیک، هشت سال حضور بندیکت شانزدهم در مقام پاپ بسیار کم به نظر می‌رسید. برخی مقام‌های ارشد کلیسای کاتولیک در سال‌های اخیر از اقدام‌های پاپ فرانسیس انتقاد کرده و بندیکت شانزدهم را پاپ اصلی دانسته‌اند.

کد خبر 537394

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha