سه‌شنبه ۱۴ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۷
۰ نفر

فقر و بیکاری در استان لرستان که رکورددار گرانی، تورم و قیمت نجومی مسکن در کشور هم شده، مهاجرت جوانان و آسیب‌های اجتماعی را در پی داشته است.

بیکاری

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از تسنیم، نبود زیرساخت اقتصادی، رونق نداشتن بسیاری از کسب و کارها، رکود و تعطیلی در برخی صنایع و واحدهای اقتصادی، برنامه‌ریزی نداشتن صحیح و در کنار آن تحریم و عوامل مختلف دیگر سبب شده تا استان لرستان با وجود داشتن ظرفیت‌ها و منابع طبیعی غنی، همواره صدر نشین رتبه بیکاری در کشور باشد.

در ماه‌های اخیر نیز با شیوع ویروس کرونا و در پی آن تعطیلی بسیاری از واحدهای تولیدی و اقتصادی، اغلب صاحبان مشاغل و نیروهای آنها متضرر شدند و همین سبب شد تا بر جمعیت بیکار استان افزوده شود تا آنجا که بر اساس آخرین آمار ۹ هزار و ۵۰۰ نفر مشمول دریافت بیمه بیکاری شدند.

رکورددار فقر و فلاکت

یک دکتری جامعه شناسی در این باره گفت: اگر وضعیت جامعه لرستان را تحلیل کنیم یک جامعه در حال گذر است و از نظر علمی جامعه در حال گذر آبستن هر نوع آسیبی است یعنی هر نوع آسیب اجتماعی جامعه در حال گذر را تهدید می‌کند.

علی رضائیان گفت: لرستان مهاجر فرست شده است و جوانان این استان در حال مهاجرت هستند؛ دلیل این مهاجر فرستی نبود زیر ساخت کاری است و خیل عظیمی از این مهاجران که جوانان جویای کار هستند به پایتخت، شهرهای بزرگ یا صنعتی ایران مهاجرت می‌کنند.

وی افزود: در لرستان با وضعیتی درگیر هستیم که آبستن آسیب است و اگر امروزه گفته می‌شود این استان مقام چهارم خودکشی یا مقام اول فقر و فلاکت را دارد به نظر بنده طبیعی است نه از این جهت که درست است بلکه از این لحاظ که روند حرکت این جامعه و عدم توجه به زیرساخت‌های صنعتی این جامعه این وضعیت را به وجود آورده است، یعنی اگر غیر از این بود تعجب بود.

برنامه‌ریزی نکردن صحیح برخی مسئولان

این جامعه شناس لرستانی ضمن انتقاد از برنامه‌ریزی نکردن صحیح برخی مسئولان گفت: متاسفانه برخی از مسئولان یک احساس دانایی دارند که این احساس دانایی جهل مرکب است و تصور می‌کنند که چیزی می‌دانند در حالی که واقعا نمی‌دانند و نسخه پیچی می‌کنند و همین نسخه پیچی چون علمی و کارشناسی شده نیست و فاقد تعهد است نتیجه آن چیزی جزء به هم ریختگی، بی سازمانی اجتماعی و عدم کارایی آن برنامه‌هایی که به کار می‌بندند، نیست.

رضائیان اظهار کرد: ما می‌گوییم لرستان صنعتی نبوده، کشاورزی بوده است اما در همین بخش کشاورزی چه کاری برای لرستان انجام داده‌اند؟ هنوز که هنوز است شیوه برداشت محصول همانی است که ۱۰۰ سال پیش بوده است و ما در این بخش تغییرات بنیادی ندیده‌ایم و نهایتا یک تکنولوژی تحت عنوان تراکتور یا کمباین جایگزین نیروی انسانی شده است و آورده‌های کشاورز ما همان است و متاسفانه به همین خاطر است که قشر جوان ما به کار کشاورزی تن نمی‌دهد.

رتبه چهارم خودکشی کشور به لرستان رسید

وی بیان کرد: شاخص‌هایی از قبیل بیکاری هر از چندگاهی سبب جریحه‌دار شدن افکار عمومی می‌شود  و دل هر انسان آزاده‌ای را می‌آزاد اکنون نیز می‌شنوید که رتبه چهارم خودشکی یا رتبه نخست فقر و فلاکت را داریم. در بحث همین اپیدمی کووید ۱۹ نیز که در لرستان دارد جولان می‌دهد وضعیت استان قرمز اعلام می‌شود به دلیل عدم تامین زیرساخت‌ها در چند دهه گذشته اکنون مشکلات سر باز زده است.

مطالعه نداشتن درباره آسیب‌های اجتماعی

این جامعه شناس لرستانی اظهار کرد: به راستی چند مرکز برای مطالعه آسیب‌های اجتماعی در استان لرستان می‌بینید؟ یا وجود ندارد یا به ندرت بنابراین واقعیت امر این است که نگاه کارشناسی به قضایا نمی‌شود یعنی شما نمیتواند به صورت دستوری خودکشی و آسیب‌های اجتماعی را کاهش دهید، مسئولی که از نگاه دستوری اعمال نظر می‌کند اشتباه فاحشش هم همین است چون فکر می‌کند با بخشنامه یا دستور العمل می‌شود مسائل اجتماعی را  تعدیل و کنترل کند.

وی بیان کرد: آسیب‌های اجتماعی لرستان از جمله خودکشی ریشه در بسیاری از مسائل دارد که یکی از این مسائل با ضریب تاثیر خاص بیکاری است، البته این دلیل نیست که مثلا همه بیکاران دست به خودکشی بزنند چه بسا افرادی هم داشته‌ایم که شغل هم داشتند و دست به این کار زدند، منتها ضریب تاثیر بیکاری بر خودکشی بالاست و عوامل دیگری نیز وجود دارد.

تلنبار شدن مسائل اجتماعی

وی تصریح کرد: مسائل اجتماعی لرستان در چند دهه تلنبار شده است. کدام یک از مسئولان ما به مطالعه ترجیحات ارزشی نسل جوان پرداخته‌اند تا متوجه شوند یکی از مهمترین عوامل خودکشی بیشتر از اینکه مسائل اقتصادی باشد، مسائل اجتماعی و فرهنگی(براساس تحقیقات) مطرح بوده است.

رضائیان افزود: لرستان اصلا زیر ساخت اقتصادی ندارد و نیروی جوان آن از روستا به شهر می‌رود و در حاشیه شهر زیست می‌کند و به مشاغل کاذب روی می‌آورد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار لرستان اخیرا نیز در رابطه با نرخ بیکاری لرستان براساس آخرین آمار مرکز آمار ایران اظهار کرد: برای برآورد درصد بیکاری به صورت نمونه گیری انجام شده و هم تلفنی صورت گرفته است از این رو چگونگی روایی و اعتبار آن کار سختی است و حقیقتا ما منتظریم در مرحله بعدی که نمونه گیری انجام می‌گیرد آمار دقیق تری به دست بیاوریم

اسد عبدالهی افزود: معمولا در هر فصل یا سه ماه یکبار نمونه گیری تصادفی را تلفنی انجام می‌دهند که زیاد قابل اعتماد نیست چون میزان اعتبارات استان مثلا در سال گذشته و امسال جذب شده است و همچنین تعداد افراد بیمه شده‌ای که بیمه اجباری شدند بر اساس همین تسهیلاتی که پرداخت می‌شود با این آمار همخوانی ندارد و من این آمار را تایید نمی‌کنم.

سید موسی خادمی، استاندار لرستان نیز در رابطه با آخرین وضعیت نرخ بیکاری لرستان (سه ماهه نخست امسال) گفت: برخی از این آمارو ارقامی که اعلام می‌شود از دقت لازم و کارشناسی برخوردار نیست؛ معتقدیم در استان‌های زاگرس نشین متاسفانه کلا سطح بیکاری بالا بوده ما نمی‌گوئیم در لرستان سطح بیکاری پایین بوده یا قبلا پایین بوده است بلکه همیشه بوده اما اعدادی که این روزها اعلام می‌شود دقت لازم را ندارد و گاها اشتباهات و شیطنت‌هایی در آن بوده که ان شالله باید اصلاح شود.

کد خبر 537255

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha