شهرداری چابهار دو هفته‌ای هست که ساحل پشت دانشگاه چابهار، محدوده خیابان شیلات تا گمرک را به طور کامل آزاد کرده تا بتواند طرح مصوب پارک و دیوار حفاظت ساحلی را اجرا کند اما دانشگاهیان و دانشجویان معتقدند این ساحل برای دانشگاه ‌است و شهرداری حق این کار را ندارد و رئیس جدید دانشگاه دغدغه‌هایی جدی‌تر را مطرح می‌کند.

دانشگاه

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، دانشگاهیان و دانشجویان دانشگاه دریانوردی و علوم دریایی چابهار مدعی شدند که شهرداری چابهار قصد دارد با ساخت و ساز در محوطه پشت دانشگاه و ساحلی که متعلق به ‌این دانشگاه‌ است، حق دانشجویان را پایمال کند آن هم دقیقا موقعی که هیچ دانشجویی آنجا نیست و این کار نیز به دلیل حضور نداشتن دانشجویان و حتی بیشتر مسئولان در دانشگاه به راحتی صورت خواهد گرفت.

دانشگاهیان و دانشجویان مدعی هستند شهرداری چابهار از بحران‌های پیش آمده بهره برداری کامل را کرده‌ است و با چنین شرایطی می‌خواهد قبل از اینکه کسی از ماجرا با خبر شود طرح خود را کاملا اجرایی کند، البته‌ این نظر دانشگاهیان و دانشجویان دانشگاه بود که به هر ترتیب باید حق را به‌ آنها داد چرا که نگران هستند اما واقعیت ماجرا چیست و آیا دانشگاه توسط شهرداری چابهار تصرف شده‌ است و اصلا دانشگاه به چه کسی تعلق دارد؟

مسئولان دانشگاه دریانوردی نگران اجرایی شدن پارک ساحلی

سرپرست دانشگاه دریانوردی و علوم دریایی چابهار گفت: شهرداری چابهار مصوبه‌ای برای اجرای جاده‌ای منصوب به جاده سلامت دارد که مورد تایید وزارت علوم نیز هست و بر اساس این مصوبه، یک جاده باید در امتداد ساحل دانشگاه دریانوردی و علوم دریایی چابهار ایجاد شود. بر اساس نقشه کلی که وجود دارد، بندر کلانتری به بندر شهید بهشتی در امتداد ساحل دانشگاه به یکدیگر متصل خواهند شد.

منصور کیانی مقدم افزود: این جاده ‌از حریم ساحلی دانشگاه عبور می‌کند و بر اساس این مصوبه که چند سال پیش به تصویب رسیده‌ است، حریم ۶۰ متری از داخل آب دریا باید برای آن لحاظ شود، متاسفانه چندین سال بعد از تصویب این مصوبه سطح آب دریا به علت گرمایش زمین بالا آمده‌ است و چنانچه در زمان تصویب، این طرح اجرا می‌شد الآن این جاده ساحلی نیز زیر آب بود.

وی ادامه داد: سوال مجموعه دانشگاه ‌از شهرداری این است؛ چنانچه جاده امروز اجرا شود و چند سال دیگر آب دریا بازهم بالاتر بیاید، آیا مجدداً حریم داشگاه باید عقب نشینی کند و این داستان تا به کجا ادامه خواهد داشت؟ یکی از چالش‌هایی که برای خانواده بزرگ دانشگاه دریانوردی به وجود خواهد آمد این است که خطر آسیب به شالوده‌ ابنیه و سازه‌هایی مانند ساختمان آمفی تئاتر، مسجد و سلف سرویس دانشگاه که در نزدیکی چند متری این جاده ساحلی قرار دارند، با تاسیس این جاده بخاطر لرزش‌های ناشی از حرکت وسایل نقلیه و سستی خاک ساحلی، دچار مشکلات عدیده و حتی تخریب خواهند شد.

سرپرست این دانشگاه افزود: سه بنای مذکور از نمادهای اصلی دانشگاه و شهر هستند وهزینه بالایی را نیز دربرداشته‌اند. با احداث این جاده ساحلی، حفاظت فیزیکی دانشگاه به خطر خواهد افتاد و با توجه به عدم توجه به‌این مسئله مهم و عدم توجه به‌ارتقا حفاظت فیزیکی در زمان احداث ابنیه؛ امنیت و حفاظت فیزیکی دانشگاه، کاملاً زیر سوال خواهد رفت.

وی ادامه داد: ایجاد جاده ساحلی، دسترسی دانشگاه به دریا برای انجام دوره‌های آموزشی و پژوهشی رشته‌های علوم و فنون دریایی قطع خواهد شد و همچنین در میان مدت و بلندمدت دغدغه‌های فرهنگی و اجتماعی برای دانشگاه بوجود خواهد آمد.

کیانی مقدم عنوان کرد: در صورت ایجاد جاده سلامت، توریست و مسافر از جاده ساحلی رفت و آمد خواهند داشته باشند و در این مسیر، بتدریج آلاچیق‌های خدماتی و استراحتی ایجاد خواهد شد و کانون‌های تفریحی شبانه روزی به فعالیت خواهند پرداخت و موسیقی‌های ویژه خودشان را از بلندگوها پخش خواهند کرد، این در حالی خواهد بود که در چند متری در دانشگاه کلاس‌های آموزشی در حال برگزاری است و مراسم معنوی مانند نماز جماعت برقرار می‌شود و تشکل‌های دانشجویی در حال اجرای برنامه فرهنگی، مذهبی و صنفی خود خواهند بود.

سرپرست جدید دانشگاه دریانوردی و علوم دریایی چابهار یادآور شد: موضوع به معنای وجود تضاد کامل در اهداف دانشگاه و بهره‌برداران از خدمات جاده سلامت خواهد بود، مسئولین دانشگاه به هیج وجه منکر این مصوبه و حق قانونی مردم فهیم و دوست داشتی چابهار در بهره‌برداری و انتفاع اجتماعی خود از این طرح نیستند و حقوق هیچ نهاد و یا شخصی را تصرف نکرده‌اند اما خوب است قبل از اجرای طرح، حداقل دغدغه‌های این مرکز آموزشی و فرهنگی طی جلساتی تحلیل شود و طرح‌های اجرایی منطقی به تصویب طرفین برسد که آسیب‌های نگران کننده‌ای برای دانشگاه نداشته باشد.

ساحل برای مردم است نه دانشگاه!

شهردار چابهار نیز از مصوب بودن طرح پارک ساحلی-گردشگری پشت دانشگاه چابهار خبر داد و گفت: این طرح از سال ۶۹ به تصویب رسیده ‌است و اگر تا به ‌الان نیز اجرایی نشده شاید دلیلش کوتاهی مسئولان وقت بوده‌ است و البته یک دلیل هم این است که تا به‌الان دانشگاه در برابر این موضوع مقاومت کرده‌است و ما نیز چاره دیگری نداریم و این طرح را که لایق یک شهر توریستی و بین‌المللی است، باید اجرا شود.

یونس حقانی ادامه داد: شهرداری یک سال و نیم پیش به دانشگاه‌اخطار داده بود که برای خودش حریمی‌را مشخص و دور آن حصار کشی کند یا به هر طریقی می‌تواند این حریم را تعیین کند اما هیچ اقدامی‌از سوی دانشگاه صورت نگرفت تا اینکه ‌امسال با توجه به لزوم اجرایی شدن این طرح، تصمیم گرفتیم از اوایل مرداد طرح را شروع کنیم و اکنون با بازگشایی محوطه بالاخره کار ساخت جاده ساحلی و پارک گردشگری آغاز شده ‌است.

وی اظهار کرد: اینکه ‌ادعا می‌کنند دانشگاه دریانوردی و علوم دریایی باید بهره‌ای از ساحل و دریا داشته باشد حرف درستی است اما این ساحل سال‌هاست که بدون هیچ کاربردی در اختیار دانشگاه قرار دارد و به یک مخروبه تبدیل شده‌است؛ حقیقت ماجرا این است که صاحب ساحل، تک تک شهروندان و همه مردم هستند نه‌اینکه ساحل متعلق به دانشگاه باشد و ما نیز قول می‌دهیم اگر دانشگاه طالب باشد و پای میز گفت‌وگو بیاید، حتما یک منطقه‌از ساحل را در اختیارشان قرار می‌دهیم تا از آن برای اقدامات علمی‌و تحقیقاتی‌شان بهره ببرند.

حقانی در توضیح این طرح گفت: جاده ساحلی از بندر شهیدبهشتی تا بندر کلانتری امتداد خواهد داشت و قرار نیست برای عبور و مرور خودروها استفاده شود؛ ما بعد از ملغی شدن طرح اتصال دو بندر به یکدیگر با استفاده‌از استحصال آب دریا، برای اجرایی کردن این طرح مصوب وارد عمل شدیم و در نظر داشته باشید که یک سال و نیم پیش وقتی می‌خواستیم این طرح را اجرا کنم، متوجه شدیم که دانشگاه دو ابنیه‌اش به طور کامل در طرح مصوب ما قرار دارد اما از آنجایی که برای اسراف نشدن در بیت المال، نمی‌شد این دو ساختمان را تخریب کرد، کاملا طرح‌ها را تغییر دادیم تا برای دانشگاه آسیبی نداشته باشد.

کد خبر 537204

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیستان و بلوچستان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha