بعد از گذشت ۲۵ روز از مفقود شدن سها رضانژاد در ارتفاعات جهان‌نمای استان گلستان، هنوز خبری از او نرسیده است.

سها رضا نژاد

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از اعتماد آنلاین  بیستم تیرماه امسال، خبر مفقود شدن دختری ۲۷ساله در ارتفاعات کردکوی استان گلستان اعلام شد. خبرها از گم شدن «سها رضانژاد» حکایت داشت؛ دختری از کرج که همراه تور گردشگری به منطقه «جهان‌نما» رفته بود، اما صبح روز بیستم تیرماه، وقتی از چادر خارج شد، دیگر برنگشت.‌

به گفته خانواده سها، او برای آخرین بار حوالی ساعت ۱۱ پنجشنبه‌شب با آنها صحبت کرد و بعد از آن دیگر از این دختر خبردار نشدند. همسفران سها هم می‌گویند تا نیمه‌های شب با هم بیدار بوده‌اند. سها ساعت ۸:۳۰ برای رفتن به دستشویی صحرایی از چادر خارج می‌شود و پس از آن دیگر کسی خبری از او ندارد.

از همان روز، عملیات نیروهای انتظامی، هلال‌احمر و همچنین نیروهای مردمی آغاز شده است، اما خبر جدیدی از سها به گوش نمی‌رسد.

حالا ۲۵ روز از این حادثه گذشته و اگرچه پرونده در بررسی فرضیه‌ها پیشرفت داشته است، اما هیچ‌کدام از این نتایج منجر به پیدا شدن سها یا شنیدن خبری از او نشده است.

به نظر می‌رسد پلیس حتی یک درصد هم احتمال نمی‌دهد که سها زنده باشد

زهره پدرام‌نیا دوست ۲۰ساله سهاست. این ۲ از هفت‌سالگی و از دوران مدرسه با یکدیگر دوست شده بودند و حالا زهره می‌گوید، هر روز از خودم می‌پرسم آیا این خبر واقعی است؟ یعنی واقعاً سها گم شده است؟ او در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین توضیح می‌دهد: «مدام فکر می‌کنم همه این روزهایی که گذراندیم خوابی است که به زودی به پایان می‌رسد. مگر می‌شود چنین اتفاقی رخ داده باشد؟ بعد از گذشت یک هفته از طرف پلیس به ما گفتند که شما سکوت کنید چون این کارهایتان اخلال در کار پلیس است. ما هم تصور می‌کردیم حتماً عملیات خاصی در حال انجام است که می‌خواهند ما سکوت کنیم.

۲۰ روز از گم شدن سها در جهان‌نما گذشت | حضور سگ جسدیاب هم بی‌فایده بود

جستجوهای گسترده برای پیداکردن سُها متوقف شد | فرماندار کردکوی: روستاهای اطراف هم جستجو شد؛ ردپایی از سها نیست | پلیس چه می‌گوید؟

اما بعد از مدتی متوجه شدیم که اتفاقاً سکوت ما به ضرر سهاست و باعث می‌شود نامش فراموش شود. بیشتر به نظر رسید آنها می‌خواستند سروصداها بخوابد. حتی یک بار به ما گفتند که چه فرقی برای شما دارد جنازه را امروز تحویل بگیرید یا ۶ ماه دیگر؟»

او معتقد است نیروی انتظامی به طور کلی فرضیه زنده بودن سها را لحاظ نمی‌کند: «به نظر می‌رسد پلیس حتی یک درصد هم احتمال نمی‌دهد که سها زنده باشد. ولی وقتی تمام نیروها شبانه‌روزی منطقه را گشت زده‌اند و هیچ نشانه‌ای از سها پیدا نکرده‌اند، وقتی سگ‌هایی که توان پیدا کردن جسد یا عضو بدن از زیر خاک را دارند هیچ ردی نیافته‌اند، پس قطعاً فرضیه‌های دیگر را هم باید بررسی کرد. ما مدام تصور می‌کنیم که سها زنده است و به کمک ما نیاز دارد.»

به عقیده دوست ۲۰ساله سها، هر آنچه که پیش آمده باشد، در این حادثه هیچ اتفاقی به تصمیم خود سها رخ نداده است: «ما نمی‌دانیم چه اتفاقی افتاده، اما هرچه بوده اجباری در کار بوده و به تصمیم سها رخ نداده است. پرت شدن، سقوط یا فرار، هر کدام که باشد، حتماً دستی در کار بوده است. برای همین هم می‌خواهیم که تحقیقات جدی انجام شود.»

رفتار تور گردشگری هم غیرمسئولانه بود

زهره در پاسخ به این پرسش که آیا مسئولان تور گردشگری‌ای که سها با آنها به سفر رفته هم مرتکب اشتباهی شده‌اند یا خیر عنوان می‌کند: «ما نمی‌گوییم آنها مقصرند، اما بی‌مسئولیتی داشته‌اند. از جمله اشتباهات‌شان هم این‌که چند ساعت بعد از این‌که فهمیدند سها نیست اعلام مفقودی کردند. یا این‌که حوالی ساعت ۶ عصر، یعنی با ۱۰ ساعت تاخیر، خبر را به خانواده سها رساندند. این اقدامات‌شان غیرمسئولانه بوده است.»

کاوه راد، وکیل پرونده: نبود سرنخ، اوضاع روحی خانواده را به هم ریخته است

حالا پیگیری این پرونده در مراجع قضایی بر عهده کاوه راد، وکیل دادگستری، است. او با اشاره به وضعیت خانواده سها به اعتمادآنلاین می‌گوید: «خانواده سها یعنی پدر، مادر، برادر و عموهای سها از روز نخست به کردکوی رفته و در هلال احمر آنجا مستقر هستند. در تمام عملیات جست‌وجو شرکت داشته‌اند و قدم به قدم در پرونده حاضرند. شرایط روحی بسیار وخیمی دارند و از آنجا که هیچ نشانه و سرنخی هم موجود نیست، هر روز حال‌شان بدتر می‌شود.

او اگرچه روند پرونده را رو به پیشرفت می‌داند، اما معتقد است این پیشرفت‌ها منجر به اتفاق خوشی نشده است: «پرونده پیشرفت‌هایی داشته، اما منجر به پیدا شدن سها نشده است. در حال حاضر عملاً فرضیه سقوط یا حمله حیوانات وحشی به طور کلی رد شده است چراکه هیچ نشانه‌ای از جسد یا آثار جراحت بعد از روزهای جست‌وجو توسط نیروهای فنی رویت نشد. اکنون جدی‌ترین فرضیه ربایش است چون وقتی ۲۰ روز تمام، یک اکیپ ۱۵۰نفره از افراد حرفه‌ای هلال‌احمر، نیروهای انتظامی و نیروهای مردمی در عملیات حضور دارند و هیچ ردی از آثار جنازه دیده نمی‌شود، طبعاً نمی‌توان به آن فرضیه‌ها فکر کرد.»

کاوه راد

این وکیل دادگستری می‌گوید که در حال حاضر زمان به ضرر سها در حال از دست رفتن است: «۲۵ روز گذشته و هیچ سرنخی پیدا نشده است. روزبه‌روز زمان در حال جلو رفتن است و این یعنی که ما داریم زمان را به ضرر سها از دست می‌دهیم. به همین دلیل هم از نیروی انتظامی می‌خواهیم که به بررسی پرونده و عملیاتش سرعت دهد.»

تحقیقات پلیس همچنان ادامه دارد

راد در پاسخ این سوال که آیا بعد از گذشت مدتی که سها کماکان مفقود بماند پرونده بسته خواهد شد یا نه، توضیح می‌دهد: «تا زمانی که مستندات کامل نشود تحقیقات ادامه دارد. در حال حاضر نتیجه نقطه‌زنی BTS موبایل هنوز به دست ما نرسیده است. همچنین بازجویی و بررسی افراد سابقه‌دار هم هنوز تمام نشده است. پس تحقیقات فعلاً جریان دارد و پرونده بسته نخواهد شد.»

این وکیل دادگستری با درخواست از نیروهای امنیتی، می‌خواهد که آنها وارد پرونده شوند: «در ۲۴ روز گذشته همه نیروها هر کاری که از دست‌شان برآمده کرده‌اند. اما به نظر می‌رسد برای رسیدن به نتیجه‌ای جدی‌تر به نیروهایی متخصص‌تری نیاز داشته باشیم. به همین دلیل هم از نیروهای امنیتی کشور که امکانات، تجهیزات و نیروهای بیشتر و متخصص‌تری دارند می‌خواهیم تا در این مسیر به ما کمک کنند. به هر حال، میزان دسترسی‌های آنها بالاتر و بیشتر است و قطعاً می‌توانند موجب تسریع عملیات و رسیدگی به پرونده شوند.»

کد خبر 537071

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار حوادث

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha