شنبه ۱۱ خرداد ۱۳۸۷ - ۱۲:۳۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: تلکتسکوپ نام دوربین – تلسکوپی است که در شهر لندن راه‌اندازی شده تا مردم به طور مستقیم مردم نیویورک را ببینند آن هم بدون استفاده از هیچ وسیله ارتباطی مدرنی.

در عصر اینترنت و دنیای ماهواره دیدن تصویر مردم هر گوشه از دنیا در هر لحظه امکان‌پذیر است و کم‌کم به امری ساده و پیش پا افتاده تبدیل شده است اما یک هنرمند انگلیسی طرحی را اجرا کرده که با آن می‌توان از طریق تلکتسکوپ از لندن نیویورک را دید و برعکس.

برای ساخت تلکتسکوپ تونلی زیر اقیانوس کنده شده که لندن را به نیویورک وصل می‌کند. درون آن آیینه‌هایی قرار دارد که در نهاین باعث می‌شوند تصویر مردم لندن در نیویورک و برعکس دیده شود.

ایده این دستگاه متعلق به الکساندر استن‌هوپ، یک انگلیسی که در قرن نوزدهم زندگی می‌کرد، است. او حتی توانست بخشی از طرح خود را اجرایی کند.

در سال 1884 هوپ سفری به نیویورک داشت و در زمان بازگشت با کشتی در میانه راه به همراه برخی دیگر از سرنشینان به جزیره‌ای رفت تا آذوقه برای ادامه راه تهیه کند. در همان زمان بود که ایده این دستگاه به ذهنش رسید و فکر کرد که از این جزیره می‌تواند به عنوان ایستگاه استفاده کند.

پس از بازگشت به لندن چند سال تلاش کرد تا توانست سرمایه اولیه این کار را به دست آورد. با گروهی به جزیره رفت و حتی توانستند بخشی از تونل را بکنند و آیینه‌ها را نصب کنند. اما بعد از مدتی آب دریا سقف تونل را با خود برد و تعدادی از کارگران هم ناپدید شدند.

این ماجرا صدمه زیادی به هوپ زد و در نهایت کار او نیمه تمام ماند.

دست‌نوشته‌های هوپ بیش از یک قرن بعد به دست نواده‌اش، پل سنت جرج می‌افتد که هنرمند است و تصمیم می‌گیرد با کمک این طرح‌ها و دست‌نوشته‌ها طرح جدش را کامل کند و به آرزوی او جامه عمل بپوشاند.

این دستگاه سرانجام روز چهارشنبه 8 خرداد ماه 1387 به طور رسمی افتتاح شد. کسانی که از شیشه این دستگاه به درون آن نگاه می‌کنند تصویر فردی که در آن سوی تونل در حال نگاه کردن به درون دستگاه است را می‌بینند.

 

طرح اولیه تلکتسکوپ

دریلی که در کندن تونل به کار رفته از کنار پل تاور در لندن سردرآورد

تلکتسکوپ لندن در کنار پل تاور

بازدیدکنندگان لندنی تلکتسکوپ

دهنه تلکتسکوپ در منطقه بروکلین نیویورک

کد خبر 53702

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز