مدیرعامل سازمان پایانه‌ها و پارک‌سوارهای شهرداری تهران گفت: از نظر کارشناسی اصلا معتقد به جابجایی پایانه‌ها نیستم و در عمل هم امکان این کار وجود ندارد.

امیرحسین صدیقی

به گزارش خبرنگار همشهری آنلاین، بحث جابجایی پایانه‌های تهران در هر دوره مدیریت مطرح شده اما تا کنون به نتیجه خاصی هم نرسیده است. دوباره این بحث با طرح پیشنهاد انتقال پایانه جنوب به اطراف حرم مطهر از سوی حسن خلیل‌آبادی عضو شورای شهر تهران مطرح شد. 

خلیل‌آبادی با اشاره به شکل‌گیری آسیب‌های اجتماعی نظیر حضور معتادان و بزهکاران در اطراف ترمینال جنوب، به باشگاه خبرنگاران جوان گفته است: در پی تخریب‌هایی که به خاطر اجرای برخی پروژه‌ها در این محدوده انجام شده است، در برخی از نقاط بافت ناایمن شکل گرفت و همین امر بستری برای گسترش آسیب‌های اجتماعی در این محدوده شد. راه حل این مسأله، انتقال ترمینال جنوب به جایی دیگر در حاشیه تهران است که در اطراف آن بافت مسکونی نباشد. اطراف حرم مطهر امام خمینی(ره) مکان مناسبی برای انتقال ترمینال جنوب است.

امیرحسین صدیقی، مدیرعامل سازمان پایانه‌ها و پارک‌سوارهای شهرداری تهران در گفتگو با همشهری آنلاین در پاسخ به اینکه آیا برنامه‌ای برای جابجایی پایانه‌های تهران در دستور کار قرار دارد، گفت: از نظر کارشناسی اصلا معتقد به جابجایی پایانه‌ها نیستم و در عمل هم امکان این کار وجود ندارد.

وی افزود: انتقال پایانه جنوب به محلی دیگر، ۴۰۰ میلیارد تومان هزینه دارد. منابع مالی این انتقال را از کجا تامین کنیم؟ حتی اگر چنین اعتباری هم تامین شود، ساخت‌وساز پایانه جدید از روز تصویب اعتبار تا اتمام پروژه، حداقل شش سال طول می‌کشد.

صدیقی خاطرنشان کرد: بر اساس تجربه‌های جهانی، باید بار پایانه‌های متمرکز مانند پایانه جنوب را سبک کنیم. با ایجاد پایانه‌های اقماری و سکوهای پیاده و سواره در سطح شهر می‌توانیم بار پایانه‌های متمرکز را کم کنیم.

مدیرعامل سازمان پایانه‌ها و پارک‌سوارهای شهرداری تهران ادامه داد: همچنین با ایجاد این امکان که مردم بلیط‌شان را بدون مراجعه به پایانه‌ها و از طریق اینترنت تهیه کنند و در یک ایستگاه داخل شهری که در اصطلاحا آنها را سکوهای پیاده و سواره می‌گوییم، در زمان مشخصی سوار اتوبوس شوند. بنابراین امکان توقف طولانی در سکوها وجود ندارد و این سکوها باعث افزایش سرعت حمل و نقل و کاهش بار پایانه‌های متمرکز می‌شوند.

صدیقی افزود: به عنوان مثال وقتی مسافر برای ساعت ۷ شب بلیط دارد، رأس ساعت ۷ در ایستگاه داخل شهری باشد و اتوبوس هم همان موقع در محل حاضر شود. به این ترتیب هم سرعت حمل و نقل بیشتر می‌شود، هم مسافران از نزدیک‌ترین محل زندگی خود سوار اتوبوس خواهند شد و هم اینکه دیگر شاهد تراکم زیاد و ازدحام در پایانه‌های متمرکز نخواهیم بود.

وی از ایستگاه علم و صنعت به عنوان اولین سکوی پیاده و سواره ویژه مسافران بین شهری نام برد که در شرق تهران راه‌اندازی شده است.

صدیقی افزود: دومین سکوی پیاده و سواره تهران در سه راه افسریه جانمایی شده است که در حال حاضر مطالعات آن در حال اتمام است و در حال طراحی ورودی و خروجی و دسترسی آن به بزرگراه و آزادراه هستیم.

مدیرعامل سازمان پایانه‌ها و پارک سوارهای شهرداری تهران، تداوم سیاست احداث سکوهای پیاده و سواره در پایتخت را راهکاری برای کمتر شدن تاخیر اتوبوس‌های بین شهری و خلوت شدن پایانه‌های متمرکز نظیر پایانه جنوب عنوان کرد.

وی گفت: پایانه‌های متمرکز، حمل و نقل را تنبل کرده است. چون مسافران عادت کرده‌اند بدون بلیط به پایانه‌ها مراجعه می‌کنند و تا زمان حرکت اتوبوس، یکی دو ساعت وقت اضافه دارد که در پایانه گشت می‌زنند و وقت می‌گذرانند.

صدیقی خاطرنشان کرد: به لحاظ عادت سفر مردم، سرویس‌های بین شهری بیشتر شب‌رو است و از عصر شروع می‌شود؛ بنابراین دنبال این هستیم از ظرفیت سکوها در اوقات پایان شب استفاده کنیم.

کد خبر 536998
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha