به گزارش خبرنگار همشهری آنلاین، فصل اول تالیف جدید دکتر محسن اسماعیلی استاد دانشگاه تهران که تحت عنوان «حقوق ارتباطات و تعامل آن با دین و اخلاق» روانه بازار نشر شده است، به ارائه چارچوبی برای حقوق رسانهها اختصاص یافته و اطلاعات مفیدی راجع به تعریف، جایگاه، منابع و لزوم استقلال این شاخه نوپیدای حقوق در اختیار خواننده قرار داده است.
- مجله نهادها و مفاهیم ارتباطات | مجله حقوق ارتباطات | مجله آزادی اطلاعات | مجله زندگینامه چهرههای ایرانی ارتباطات | مجله زندگینامه چهرههای جهانی ارتباطات |مجله سواد رسانهای |مجله تبلیغات
به اعتقاد نویسنده، ضرورت جامعیت میان حقوق و حدود، عمومیت و رسانه محوری، تقویت جایگاه خود تنظیمی و اخلاق حرفهای، تاکید بر نظارتهای صنفی و مدنی، تمرکز مراجع سیاستگزاری و مقرراتگزاری از اصولی است که برای دستیابی به نظام حقوقی مطلوب رسانهها باید مورد توجه بیشتر قرار گیرد. با این حال، حقوق تنها عامل تعیینکننده در قلمرو فعالیت رسانهها نیست. دین نیز عاملی نیرومند و مستقل است که تاثیر خاص خود را بر حوزه ارتباطات باقی میگذارد؛ چنانکه از فعالیتهای ارتباطی اثر هم میپذیرد. به همین مناسبت، «دین از نگاه رسانه» و «رسانه از نگاه دین» در فصل بعدی مورد بحث قرار گرفته است.
همچنین اخلاق حرفهای و مفهوم و معیارهای آن موضوع فصل سوم این کتاب است که خوشبختانه با مطالعه تفصیلی در کشورهای دیگر تکمیل شده است. در فصل چهارم گزارش سودمندی تحت عنوان «فهرستی از نظامنامههای اخلاقی در جهان» در اختیار خواننده قرار میگیرد.
فصل پنجم در پی آن است که به مثابه یک مطالعه موردی، تبلیغات بازرگانی را در پرتو حقوق و اخلاق مورد بحث قرار دهد؛ به ویژه آنکه تبلیغات بازرگانی به یکی از اصلیترین منابع مالی رسانهها تبدیل شده و رقابت آنها را در جذب و انتشار پیامهای تجاری برانگیخته است. مطالعه تجربهها و نمونههای جهانی، از جمله کارهایی که در آمریکا و انگلیس صورت گرفته است، نشان میدهد که برای سامان دادن به آگهیهای بازرگانی و کنترل آثار آن، هم به راهکارهای حقوقی نیازمند هستیم و هم به راهکارهای غیر حقوقی که تدوین نظامنامههای اخلاقی از مهمترین آنها است.
«اصل آزادی ارتباطات و اطلاعات ازدیدگاه اسلام» در فصل ششم مورد مطالعه قرار گرفته، مبانی نظری و نیز اصول حق دسترسی به اخبار و اطلاعات، حق حضور دائمی و همگانی در صحنه، حق مشارکت در اداره امور کشور و بالاخره حق نظارت و نقد عملکردها در اندیشه اسلامی را تبیین میکند.
فصل پایانی این کتاب هم به بررسی دیدگاهها و تلاشهای عملی دو عالم دینی در حوزه مطبوعات اشاره شده است؛ یکی مرحوم شیخ فضلالله نوری و دیگری امام موسی صدر.
از این استاد دانشگاه تهران، تا کنون کتابها و مقالههای متعددی در حوزه حقوق رسانهها به چاپ رسیده است.
نظر شما