کانال آب کلاته‌نقی در بجنورد بر اثر سیل‌های فراوان و ساماندهی نشدن آن تبدیل به جاذبه‌ای گردشگری شده که فکر هر رهگذری را به سوی بی‌مسئولیتی مدیران شهرستانی و استانی می‌کشد.

کانال کلاته نقی

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از فارس، کلاته نقی روستایی در چند کیلومتری بجنورد است که اگرچه در امتداد سرچشمه پرآب روستای مهنان بعد از روستای قره باشلو قرارگرفته، اما دارای محرومیت‌هایی است که ناشی از انجام ندادن برخی از سازمان‌ها به تکلیف‌های خود است. به طور مثال شاید خنده‌تان بگیرد وقتی بشنوید برخی از اهالی این روستای پرآب و حاصلخیز به خاطر کم بودن فشار آب باید تا ساعت ۱۱ شب صبر کنند تا بتوانند استحمام کنند.

اما در این نوشته به خطرها و تهدیدات بالقوه کانالی که از میان اراضی و باغات این روستا عبور می‌کند؛ می‌پردازیم. یکی از اهالی روستا وقتی متوجه شد نوشتن گزارش و تهیه خبر از دستم ساخته است از من تقاضا کرد به سمت کانال حرکت کنیم.

وقتی آقای قربجانلویی می‌خواست از کنار یک باغ مرا به داخل کانال هدایت کند از او عکسی تهیه کردم که هر کس ببیند احساس می‌کند او از روی کوهی به ته دره می‌رود. از داخل کانال به بالا که نگاه می‌کردیم دیواره‌های کانال را ریشه‌های درختان شکل می‌دادند.

شاید این تصاویر از درخت‌هایی که ریشه‌هایشان در هوا رهاشده برای عکاسی مناسب باشد ولی این تصویر نشانگر زخم‌های سیل و بی‌مسئولیتی‌های مسئولان برای به هلاکت رساندن درختان را نشان می‌دهد. حضور هر عکاس و گردشگر و یا اهالی روستا در درون این کانال بسیار خطرناک است چون اگر سیلی بیاید مدت‌ها طول می‌کشد که فردی خود را بخواهد نجات دهد و بی‌شک او طعمه جریان تند سیل احتمالی می‌شود.

در بالادست این روستا روستای قره‌باشلو و مهنان قرار دارد که عمق این کانال در آنجا هنوز به این خطرناکی نشده است. در سال‌های گذشته به خاطر بی‌توجهی به فرسایش خاک از کف رودخانه وضعیت فعلی ایجادشده است که به آن کانال گفته می‌شود. آب رفتن زمین‌های مجاور این کانال موجب شده در برخی از نقاط عرض این کانال حتی به بیست متر هم برسد و درختان باغات را یک به یک به کام مرگ و تباهی بکشاند.

مسلماً سازمان‌هایی چون مدیریت بحران استانداری باید احساس خطر کند و با ارسال گزارشی از خطرات بالقوه این کانال، اعتبارات مناسبی را از ستاد مدیریت بحران کشور برای ایجاد بندها و همچنین دیواره‌ها جذب کند. جهاد کشاورزی و منابع طبیعی که متولی حفظ خاک و اراضی این روستا هستند و همچنین سازمان آب منطقه‌ای که ساماندهی و مدیریت همه مسیل‌ها و رودخانه‌ها را دارند؛ می‌تواند با نگاه مسئولانه‌تر با طرح این تهدید بالقوه و تأمین اعتبار ساماندهی با ایجاد چند بند با ارتفاع ۱۰ متر عمق کانال را به ۳ متر کاهش دهند تا در بروز حادثه خطرناک سیل شاهد کمترین خسارات به اراضی و باغات این خطه سرسبز خراسان شمالی باشیم.

کد خبر 536894

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha