دوشنبه ۱۳ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۷
۰ نفر

مدیر کل حفاظت محیط ‌زیست خوزستان درباره تلاش‌های انجام‌شده برای خارج نشدن تالاب بین‌المللی شادگان از کنوانسیون رامسر گفت: به شهرداری آبادان هشدار دادیم در صورت جانمایی نشدن مکان دفع پسماندها، با دستور قضایی و اعلام جرم مواجه می‌شود.

تالاب شادگان

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از فارس، محمد جواد اشرفی در رابطه با تلاش‌های انجام شده برای عدم خروج تالاب بین‌المللی شادگان از کنوانسیون رامسر، اظهار کرد: پیگیری زیادی انجام شده که جلوی این موضوع گرفته شود اما به دلایل مختلف از جمله موقعیت جغرافیای شهر آبادان و عدم وجود مکان مناسب برای دفع پسماند این موضوع به زمان واگذار شده است. با توجه به طرح مطالعاتی که در منطقه برای مدیریت پسماندهای استان انجام شد در این طرح مقرر شد پسماندهای  شهرستان‌های آبادان، خرمشهر و شادگان در یک محدوده مشخص شده در حوزه سرزمینی شهرستان خرمشهر که اکنون محل فعلی دفع پسماندهای خرمشهر است دفن شود. به شهرداری آبادان هشدار دادیم که در صورت عدم جانمایی مکان دفع پسماندها با دستور قضایی و اعلام جرم مواجه خواهد شد.

اشرفی با بیان اینکه این موضوع در کارگروه استانی پسماند نیز مطرح شد و مورد تایید دادستانی، استاندار و معاونت عمرانی قرار گرفت، عنوان کرد: در این کارگروه مقرر شد پسماندها ظرف ۴۵ روز به محل دفن پسماندهای خرمشهر جابه‌جا شوند. این تصمیم تغییرات بزرگی را به دنبال خواهد داشت اما قطعاً نیاز به زمان دارد ضمن اینکه ما شهرداری آبادان را تحت فشار قرار دادیم که ظرف زمان مشخص شده پسماندهای خود را دفع کند.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست خوزستان گفت: دبیرخانه کنوانسیون رامسر مرتب وضعیت تالاب‌ها را بر اساس معیارها و فاکتورهایی که تالاب باید داشته باشد به صورت سالیانه یا دوره ای رصد می‌کند. با توجه به شرایط پیش آمده ما این احتمال را  می‌دادیم که در مورد وضعیت موجود تالاب شادگان حساسیت ایجاد شود به همین دلیل دایره فشارهای خودمان را افزایش دادیم که پسماندها جابه جا شود. البته اینطور نیست که ممکن است امسال برای  خروج تالاب شادگان از کنوانسیون رامسر تصمیم گرفته شود و این نگاه مدیریتی ما بود تا دستگاه‌هایی مانند شهرداری برای دفع پسماند خود تشویق شوند.

بر اساس این گزارش، با توجه به اینکه تالاب بین‌المللی شادگان عضو کنوانسیون رامسر است به دلیل تخلیه پسماندهای شهری آبادان، مقرر شده بود که تالاب شادگان از لیست کنوانسیون رامسر خارج شود.

پیش‌تر مدیرکل حفاظت محیط‌زیست خوزستان گفته بود: از طریق وزارت امور خارجه پیگیری‌های زیادی انجام  شد که از این کار جلوگیری شود  اما در صورت ادامه تخلیه زباله شهری آبادان در تالاب شادگان، خطر خروج این تالاب از لیست کنوانسیون رامسر وجود دارد.

کد خبر 536824

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha