علی مطهری نایب رئیس سابق مجلس در حساب کاربری خود در توییتر برای چندمین بار به انتقاد از سکوت ایران در مقابل رفتار کشور چین در قبال مسلمانان منطقه «سین کیانگ» پرداخت، انتقادی که واکنش تند عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس را در پی داشت.

مطهری و احمدی‌بیغش

به گزارش همشهری آنلاین از زمان رسانه ای شدن قرارداد ۲۵ ساله ایران و چین از سوی احمدی‌نژاد، شاهد واکنش‌ها و اظهارات موافق و مخالف بسیاری بوده‌ایم. واکنش هایی که گاه عجیب بوده‌اند. عجیب از آن رو مثلا فعالان سیاسی اصولگرا و مخالف دولت بودندکه در این جدال سمت چین ایستادند و از چنین قراردادی حمایت کردند البته گویی حمایت آنها بیش از آنکه حمایت از دولت باشد، حمایت از چین به عنوان یکی از معدود کشورهای دوست و همراه ایران در مقابله با تحریم های آمریکا بود.

یکی از مهم‌ترین این مواضع را روزنامه کیهان و مدیر مسئولش حسین شریعتمداری دارند که به رغم مخالفت جدی و انتقادهای تند از دولت، در این موضوع از در حمایت کامل از چین در آمدند و از سوی دیگر افرزادی چون علی مطهری که همواره همراه و حامی دولت بوده در واکنشی متفاوت با همه سیاست ورزان  به انتقاد از سیاست های دولت در مقابل چین پرداخت و در دفعات مکرر به انتقاد از سکوت ایران در مقابل رفتار کشور چین در قبال مسلمانان منطقه «سین‌کیانگ» پرداخته است.

  • بیشتر بخوانید:

واکنش متفاوت علی مطهری به قرارداد ایران با چین

 واکنش علی مطهری به حمله تند یک نماینده مجلس | بی‌اطلاعی احمدی بیغش عجیب نیست

حمله تند نماینده مجلس به علی مطهری و حمایت از دولت چین | دادستانی با این ذهن‌های بیمار با قاطعیت برخورد کند

توییت‌های مطهری و انتقاد از رفتار چین با مسلمانان این کشور

مطهری  ۲۵ تیر ماه بود که در توییتی به قرارداد ۲۵ ساله ایران با چین واکنش نشان داد و نوشت: گذشته از محتوای سند همکاری ۲۵ ساله ایران و چین، باید قبل از امضای آن، تکلیف آن دو میلیون مسلمان چینی که در اروگاه‌های اجباری برای دست کشیدن از دین و فرهنگ خود شکنجه می‌شوند و مساجدشان تخریب شده روشن شود.

نایب رئیس سابق مجلس همچنین شنبه ۱۱ مرداد در توئیتی دیگر باز هم به انتقاد از سکوت ایران در مقابل رفتار کشور چین در قبال مسلمانان منطقه «سین‌کیانگ» پرداخت و نوشت: «مگر مسلمان چینی چه فرقی با مسلمان یمنی یا فلسطینی دارد؟»

همین یک خط گویی کافی بود تا آتش به انبار باروت نماینده شازند بزند تا وی از تریبون باز مجلس علی مطهری را هدف انتقادات تندوتیز قرار دهد.

محمود احمدی‌بیغش در بخشی از نطق میان‌دستور جلسه علنی مجلس با حمله به نایب‌رئیس سابق مجلس، گفت: اخیرا شاهد برخی موضع‌گیری‌های نسنجیده و فاقد هرگونه اعتبار و استناد از سوی بعضی از سیاسیون بی‌خاصیت و همیشه‌طلبکار از جمله فردی که خود سابقه نمایندگی دارد درخصوص مسلمانان منطقه سین‌کیانگ چین هستیم که تحقیقات نشان می‌دهد نه‌تنها این اظهارات سخیف و ضد امنیت ملی صحت ندارد بلکه ده‌ها میلیون مسلمان چین با دولت و دولت با مسلمانان مشکلی ندارند و قیاس آن با مسلمانان فلسطین یک فتنه غرب‌گرایانه است و این اظهارات در راستای استمرار خط فکری نفاق‌برانگیز این جریان بی‌خاصیت و پرمدعا برای تحت تأثیر قراردادن روابط مناسب ایران و چین صورت می‌گیرد. 

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: این‌جانب از منتقدان جدی پنهان‌کاری وزارت امور خارجه در بعضی از مسائل هستم اما به‌هیچ‌وجه اظهارات مداخله‌جویانه جریان انحرافی اصلاحات و رهبران دچار توهم سیاسی این جریان پرهزینه را علیه منافع ملی برنمی‌تابم و از این تریبون از دادستان محترم کل کشور می‌خواهم ملاحظات را کنار گذاشته و با امثال این ذهن‌های بیمار با قاطعیت و شدت برخورد کند.

احمدی بیغش به نطق خود بسنده نکرد و بخشی از آن را در توییتر هم منتشر کرد: «نامه یکی از نمایندگان بی خاصیت مجلس پیشین در مورد مسلمانان چین کاملا مهمل گویی ای بیش نبود. بحمدلله مسلمانان چین هیچ مشکلی با دولت شان ندارند و دادستانی باید به اظهارات این نماینده پیشین در دفاع از مسلمانان چینی ورود پیدا کند.»

این سخنان احمدی بیغش البته بی پاسخ نماند. گرچه البته پاسخ مطهری بسیار ملایم تر بود اما بهر روی به نظر می رسد احمدی بیغش باز ساکت نماند و این جدال ادامه یابد. جالب اینکه مطهری این بار صداوسیما را هم بی نسیب نگذاشته و علاوه بر عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس، رسانه ملی را هم نواخته است.

علی مطهری این بار هم در توییتر به اظهارات احمدی بی‌غش نماینده مجلس درباره مسلمانان چین واکنش نشان داد و نوشت: «بی‌اطلاعی آقای احمدی بی‌غش نماینده مجلس از ظلم عظیم دولت کمونیست چین نسبت به مسلمانان منطقه سین‌کیانگ عجیب نیست چرا که اطلاعات امثال او صرفاً از طریق صدا و سیما کسب می‌شود و صدا و سیمای ما برخلاف رسانه‌های دنیا تاکنون حتی یک گزارش از ریشه‌کنی اسلام در سین‌کیانگ پخش نکرده است.

احمدی بیغش و اظهارات مغشوش درباره جزایر ایرانی و تکذیب خودش

احمدی بیغش البته در حالی این گونه به مطهری می تازد و در مقام دفاع از وزارت خارجه بر آمده که فقط دو هفته از سخنان جنجالی اش در مورد واگذاری اداره جزایر ایرانی به چین می گرد که در نهایت سخنان خودش را تکذیب کرد.

ماجرا اما از آنجا شروع شد که پس از نشست ظریف با نمایندگان مجلس، محمود احمدی بیغش، نماینده شازند در مجلس و عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در گفت وگویی با شبکه یک صداوسیما گفت موضوع واگذاری و انتقال اختیار تام جزایر به چین صحت داشت و این حرکت مردم و مجلس بود که جلوی واگذاری اختیار تام جزایر را گرفت و چنین اتفاقی نخواهد افتاد.

 این سخنان احمدی بیغش انتقادات بسیاری را برانگیخت. تا آنجا که خود او هم در گفت وگویی دیگر گفت که به هیچ عنوان در مصاحبه تلویزیونی خود موضوع واگذاری جزایر ایران به چینی‌ها را مطرح نکرده‌ام و خلط کلامی بوده است.

کد خبر 536787

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۶:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۳
    4 11
    مطهری حرفمفت می زنه
  • شاهرخ US ۱۸:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۳
    7 5
    چرا گزینشی مطالب را ارسال میکنید چرا مطالب ضد علی مطهری را چاپ نمیکنید