محمد جعفری:  اگر این روزها مردم باید مراقب باشند که در دام کلاهبرداران سایبری نیفتند و با ترفندهایی مثل فیشینگ حساب بانکی‌شان خالی نشود، حدود ۹۹ سال قبل هم پلیس تهران توصیه کرده بود که مراقب اسکناس‌های جعلی و سکه‌های قلب شده باشید.

نظمیه تهران

هرچند تعداد جاعلان آن زمان کجا و شمار کلاهبرداران حالا کجا، اما آن زمان پلیس مجازات سنگینی برای جعل وضع کرده بود: «کسی که پول قلب مملکت یا خارجه را سکه بزند یا بسازد، از ۱۰ تا ۲۵ سال با زنجیر گردن محبوس خواهد شد و آن دستی که مرتکب اینگونه خلاف شده است، با آهن بسته خواهد شد».

یکی از موارد نادر ضرب سکه تقلبی توسط ۲ نفر در سنگلج اتفاق افتاده بود: «یکی از اجزای پلیس که خیلی زیرک بود، متوجه شد زنی سکههای تقلبی دارد. پس از بازجویی ۲ نفر را دستگیر کرد. آنها اعتراف کردند که مس شکسته را از قرار یک من ۵، ۶ زار میخریدند، ۶ زار هم خرج میکردند و یک من ۳ تومان و ۲ زار به خرج میدادند».

با وجود امکانات محدودی که آن زمان در پلیس وجود داشت اما مردم و پلیس نسبت به سکههای جعلی حساس بودند. در یکی دیگر از گزارشهای پلیس تهران که مربوط به سال۱۳۰۴ میشود آمده است: «محمد نام ترک، دیروز عصر یک قران جدیدالضرب به مشهدی حسن نام سبزی فروش میدهد که یک شاهی یخ بگیرد. سبزی فروش ملاحظه میکند که قران بد است. میگوید یکی دیگر بده. یک دانه دیگر میدهد. آن هم بد بود. نایب محله متوجه شده و او را بازداشت میکند».

از جمله جرائمی که مجازات سنگینی داشت، ساختن مهر شاه یا جعل دستخط او بود. طبق قانون، احترام به شاه و خانواده سلطنتی و وزرا اجباری بود و در غیراین صورت تنبیه داشت.

کد خبر 536673

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha