نخستین جشنواره فیلم‌های جاده‌ای راهبران در مراسمی با حضور مسئولان وزارت ارشاد و وزارت راه و ترابری، سینماگران، هنرمندان و اصحاب رسانه، برترین‌های خود را در تهران معرفی کرد.

به گزارش ایرنا، بیش از 140 اثر در قالب بخش‌های مختلف فیلم کوتاه، مستند، انیمیشن، تیزر و نماهنگ در جشنواره فیلم راهبران حضور داشتند.

این جشنواره روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه گذشته در مرکز آفرینش‌های هنری کانون برگزار شد و هیات داوران در بخش نماهنگ (کلیپ)، جایزه اثر برتر را به نماهنگ «مسیر سپید» به کارگردانی مهدی گنجی اهدا کرد.

در بخش تیزر جایزه نخست به «سرعت مطمئنه» به کارگردانی سعید خطیبی و جایزه دوم به «سرعت» ساخته حسام فرهمندجو تعلق گرفت.

هیات داوران در بخش انیمیشن، جایزه اول را به فیلم «کمربند ایمنی» از وحید شاکری و جایزه دوم را به انیمیشن «بچه‌های مدرسه ایمن» از کتایون بازیار اهدا کرد و با قدردانی از انیمیشن «راست کلیک» از سمانه ممتازوند و «تابلو» ساخته فرشاد محیطی، جایزه سوم این بخش به انیمیشن «مورچه‌ها» به کارگردانی احسان توکلی اعطا شد.

هیات داوران در بخش بازیگران، از فهیمه حکمتی برای بازی در فیلم «چند خبر در راه» تقدیر کرد و جایزه بهترین بازیگر خردسال به مریم کیانی برای فیلم «راه و ستاره» رسید، در بخش بهترین بازیگر مرد به عباس رحیمی برای فیلم «رهسپران» و در بخش بهترین بازیگر زن به سیما خضرآبادی برای فیلم «ساعت پنج عصر» اهدا شد.

جایزه بهترین فیلم مستند جشنواره فیلم ر اهبران به مستند «حمل مواد خطرناک» ساخته مسعود ایمنی تعلق گرفت و ناصر ناصرپور برای فیلم «موتور یا پیک مرگ»، جایزه بهترین کارگردانی مستند را دریافت کرد.

همچنین جایزه بهترین فیلم مستند آموزشی به آرش رفیعی برای فیلم «چگونه برانیم» و جایزه بهترین فیلم مستند داستانی به «جاده و سه قصه» ساخته مهدی جعفری و «رهسپران» از رهبر قنبری تعلق گرفت.

در بخش فیلمنامه داستانی نیز جایزه بهترین فیلمنامه به «خط ممتد» نوشته نوید توحیدی و جایزه بهترین فیلم داستانی به همان فیلم ساخته بهرنگ توفیقی اهدا شد.

سخنرانی ها

این مراسم هم بدون سخنرانی برگزار نشد و معاون امور سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: سینما کلید توسعه همه‌ جانبه کشور است.محمدرضا جعفری جلوه گفت: بر پایی این رویداد نشان داد که سینما کلید توسعه همه‌جانبه کشور است و با توجه به این امر، تعامل میان عرصه‌های توسعه با سینما مفهوم پیدا می‌کند.

برنامه پایانی جشنواره فیلم‌های جاده‌ای راهبران میهمانان دیگری هم داشت و به همین خاطر بحث سینما خیلی زود تبدیل به مبحث پراهمیت راه، جاده و حمل‌ونقل در جامعه شد و جعفری جلوه در این باره هم گفت: باید بکوشیم با روایت درست قصه‌های راه در سینما و فعالیت‌های رسانه‌ای این اهمیت را بیشتر کنیم و در این راه هم به کیفیت بپردازیم و هم از سینما به‌عنوان ابزار فرهنگ‌سازی استفاده کنیم. البته روابط جدی سینما با عرصه‌های مختلف را در برنامه‌ها لحاظ کرده‌ایم.

علیرضا سلیمانی، دبیر جشنواره فیلم راهبران هم در این مراسم گفت: فرهنگ هر جامعه هویت آن را از دیگر جوامع متمایز می‌سازد و سازمان راهداری با توجه به این مقوله، آموزش و فرهنگ‌‌سازی را سرلوحه کار خود قرار داده است.

فرهنگ‌سازی با تکیه بر باورها، کاری هنرمندانه است و در این زمینه ما رسانه‌های تصویری را مؤثرترین ابزار می‌دانیم که در این زمینه دارای یک خلأ بزرگ هستیم.

وی افزود: سینما تاکنون توانسته است در تصویر‌سازی‌ به مشکلاتی چون فقر، اعتیاد و گسست نسل‌ها به خوبی بپردازد، اما متأسفانه به فرهنگ جاده‌ای و ترافیک کمتر توجه کرده است.

دبیر جشنواره فیلم راهبران ابراز امیدواری کرد که با تداوم جشنواره فیلم راهبران زمینه برپایی این رویداد در قالب ملی و بین‌المللی فراهم شود.

کد خبر 53618

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز