شنبه ۱۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۰:۳۱
۰ نفر

پیامدهای کووید-۱۹ هر روز افزایش می‌یابند و اکنون پژوهشگران بریتانیایی گزارش می‌کنند که برخی از بیمارانی که از این عفونت با کروناویروس جدید بهبود می‌یابند، دچار مشکلات ادامه‌یابنده شنوایی می‌شوند.

hearing loss

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از هلث‌دی نیوز در این بررسی ۱۲۰ بیمار بریتانیایی که به علت کووید-۱۹ بستری شده بودند، از طریق تلفن مورد پرسش قرار گفتند.

هنگامی که از بیماران درباره تغییرات شنوایی‌شان پرسش شد، ۱۳ درصد بیماران گفتند شنوایی‌شان بدتر شده است. هشت بیمار گفتند که شنوایی‌شان کاهش یافته است و هشت بیمار از تینیتوس (وزوز گوش) شکایت داشتند.

کوین مونرو، استاد شنوایی‌سنجی در دانشگاه منچستر و سرپرست این بررسی گفت:‌ «ما از قبل می‌دانیم که ویروس‌هایی مانند سرخک و اوریون و ویروس‌های عامل مننژیت می‌توانند ناشنوایی ایجاد کنند و کروناویروس هم می‌تواند به اعصابی که اطلاعات را به مغز می‌فرستند، آسیب بزند.

به گفته او، از لحاظ نظری کووید-۱۹ ممکن است باعث ایجاد مشکلاتی در بخش‌هایی از دستگاه شنوایی از جمله گوش میانی یا حلزون شود.

مونرو افزود عوارضی مانند «نوروپاتی شنوایی»، مشکل شنوایی که در آن حلزون گوش داخلی به درستی عمل می‌کند، اما انتقال پیام‌ها از طریق عصب شنوایی به مغز مختل شده است، ممکن است باعث شود افراد در هنگام وجود سروصدای پس‌زمینه‌ای دچار اختلال شنوایی شوند.

نشانگان گیلن-باره که با کووید-۱۹ مرتبط شده است، نیز با نوروپاتی شنوایی ارتباط دارد.

البته به گفته این پژوهشگران باید پژوهش‌های بیشتری انجام شود تا معلوم شود ویروس دقیقا چگونه بر شنوایی افراد تاثیر می‌گذارد.

به گفته مونرو ممکن است عوامل دیگری به جز کووید-۱۹ بر اختلال شنوایی و وزوز گوش از قبل موجود در بیماران تاثیر بگذارند و آن را تشدید کنند. از جمله استرس و اضطراب ناشی از بیماری و نیز استفاده از ماسک‌های صورت که برقراری ارتباط را مشکل‌تر می‌کنند، تاثیرات داروهای مورد مصرف برای درمان کرون ابر شنوایی یا عوامل دیگر مربوط به بیماری شدید و بحرانی.

کد خبر 536078

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha