ساکن محله نارمک است و این روزها که کرونا اغلب شهروندان را خانه نشین کرده است، به اجرای کنسرت‌های آنلاین مشغول است. «مسعود دواچی» خواننده موسیقی پاپ است و خود را برای برگزاری اولین کنسرت بعد از کرونا آماده می‌کند. او می‌گوید :«وجود مراکزی مثل فرنگسراها در هر محله می‌تواند تاثیر زیادی در سوق دادن نوجوانان به هنر و علایقشان داشته باشد.»

دواچی موسیقی

همشهری آنلاین/ مرضیه موسوی: ساکن محله نارمک است و این روزها که کرونا اغلب شهروندان را خانه نشین کرده است، به اجرای کنسرت‌های آنلاین مشغول است. «مسعود دواچی» خواننده موسیقی پاپ است و خود را برای برگزاری اولین کنسرت بعد از کرونا آماده می‌کند. او می‌گوید :«وجود مراکزی مثل فرنگسراها در هر محله می‌تواند تاثیر زیادی در سوق دادن نوجوانان به هنر و علایقشان داشته باشد. فرهنگسراها فرصتی برای تمرین برای آینده هستند.»

  • از نوازندگی پیانو تا اجرای کنسرت

«مسعود دواچی» را با تک آهنگ‌هایش که در سال‌های اخیر در موسیقی پاپ گل کرده می‌شناسیم؛ جوانی ۲۸ ساله که از نوجوانی قاری قرآن بود و همان سال‌ها جوایزی در رشته صوت به دست آورد. بعدها همین صدای تمرین دیده او را به سمت اولین اجرای خود پیش برد و خیلی زود روی استیج کشاند. او می‌گوید :«پدرم هم ته صدای خوبی داشت و در تعزیه و مراسم مذهبی مداحی می‌کرد. من هم از کودکی همراه او در کلاس‌های قرآن شرکت می‌کردم و بیشتر در رشته صوت مهارت داشتم. از نوجوانی پیانو می‌زدم و وقتی ۱۴ سالم بود به صورت جدی با فضای موسیقی پاپ آشنا شدم. اولین اجرایم در سال ۹۲ ، اجرایی خصوصی بود که استقابل خوبی از آن شد و همان شب به اجرایی برای استیج دعوت شدم.» اولین اجراها تاثیر خود را گذاشت و یکی پس از دیگری، پیشنهادهای تازه‌ای برای مراسم مختلف به او می‌شد. مثل اجرایی که سال ۹۵ در شیرخوارگاه آمنه داشت و اجراهای دیگر.

  • کارزار فضای مجازی

کم کم خود را برای برگزاری اولین کنسرتش در ماه‌های پایانی امسال آماده می‌کند. او می‌گوید :«آموزش‌هایی که ما از کودکی می‌بینیم می‌تواند تمرینی برای آینده ما باشد. مثل تمرین تئاتر و موسیقی در مدرسه که در سن نوجوانی ما را با ارائه هنر در جمع دیگران آماده می‌کند. هرقدر این تجربه‌ها جدی‌تر باشند، سر بزنگاه می‌توانند به ما کمک زیادی کنند. من در مدرسه عضو گروه سرود و تئاتر بودم و اجراهای مختلفی برای دانش‌آموزان مدرسه داشتم. اما این اجراها هیچ وقت در مدرسه فضایی جدی برای دانش‌آموزان ایجاد نمی‌کرد. این نقش را مراکز فرهنگی هر محله هم می‌توانند ایفا کنند و نوجوان‌ها را برای رویدادهای بزرگتری آماده کنند. احتمالا برای خیلی از هم‌نسلان من این تجربه‌ها در دوره نوجوانی شکل نگرفته. همانطور که من اتفاقی وارد این عرصه شدم.»
از میانه دهه هشتاد مخاطب جدی موسیقی پاپ بوده و آن را رصد می‌کند. از فرصتی به نام فضای مجازی می‌گوید که فاصله بین مخاطبان و هنرمندان را کم کرده و این گاهی کارها را دشوارتر می‌کند و گاه ساده :«تا چند سال پیش اگر خواننده‌ای می‌خواست اثرش دیده شود و نامش بر سر زبان‌ها باشد باید سختی زیادی می‌کشید. یکی از راه‌های پیش رو برای رسیدن به این موقعیت، راه پیدا کردن به صدا و سیما بود که آن هم کار هر کسی به نظر نمی‌رسید. اما فضای مجازی این روزها این فاصله را از میان برداشته. هنرمندان می‌توانند بدون واسطه با مخاطبان خود حرف بزنند و هنرشان را به آن‌ها ارائه کنند. این یعنی خیلی‌ها امکان ابراز هنر خود را دارند و البته دیده شدن و شنیده شدن از میان این همه صدا کار را سخت می‌کند.» در این روزها که کرونا اغلب رویدادهای جمعی را به ماه‌های بعد موکول کرده در فضای مجازی اجرای زنده برگزار می‌کند و فرصت بیشتری برای آشنا شدن به مخاطبان و طرفدارانش پیدا کرده است. او می‌گوید :«شیوع کرونا تغییر مهمی در سبک زندگی ما ایجاد کرد و عرصه‌های تازه‌ای را به روی ما باز کرد که بعد از پایان این شرایط حاد هم می‌توان از آن استفاده کرد و آن را گسترش داد.»

کد خبر 535875

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha