مرکز نمایش آیینی صبا، وابسته به ‌مرکز توسعه فرهنگی شهرتهران در واقع حسرتی شده به دل اهالی تئاتر.

سالن

همشهری آنلاین_ شقایق عرفی‌نژاد:  ساخت این مرکز در خیابان شریعتی، حوالی خیابان پلیس، 15 سال است که شروع شده، اما همچنان به بهره‌برداری نرسیده است. ساخت این مرکز در سال 84 شروع شده و تا امروز 75‌درصد پیشرفت داشته و مشخص هم نیست چه زمانی به مرحله افتتاح برسد و تئاتری‌ها بتوانند از آن استفاده کنند. این مرکز قرار است محلی برای اجرای نمایش‌های سنتی ایرانی مثل تعزیه، نقالی و نمایش روحوضی باشد، اما همچنان یک ساختمان نیمه‌کاره است. 

  • تذکر به معاون فرهنگی شهردار

تیرماه سال پیش «محسن هاشمی» رئیس شورای شهر، همراه با «محمدرضا جوادی یگانه» معاون فرهنگی، اجتماعی شهردار تهران، «صفا صبوری دیلمی» معاون فنی شهردار، «علیرضا آقایی» مدیرعامل شرکت توسعه فضاهای فرهنگی از این مرکز بازدید کردند. در این بازدید محسن هاشمی ‌از آمادگی شورای‌شهر برای هرگونه همکاری در راه‌اندازی پروژه خبر داد و بر لزوم تکمیل و بهره‌برداری از آن تأکید کرد. جوادی یگانه هم اعلام کرد این پروژه به مراحل نهایی نزدیک شده و برای رفع موانع و مشکلات پروژه قول و وعده داد. 3 ماه بعد در مهرماه 98 
 «علی اعطا» رئیس کمیسیون معماری و طرح‌های شهری شورای شهر، در تذکر پیش از دستور به معاونت اجتماعی و امور فرهنگی درباره تکمیل این پروژه صحبت کرد. او گفت مرکز نمایش‌های آیینی صبا یکی از پروژه‌های نیمه‌تمام فرهنگی‌ـ هنری تهران است که نزدیک به 15 سال از شروع عملیات آن می‌گذرد، اما به دلیل مشکلات مالی و حقوقی در آستانه کامل شدن، رها شده است. توضیحات بعدی او در این جلسه مسئله جالبی را مطرح می‌کند. او توضیح داده است حدود 75 در صد از کار تمام شده، اما به علت گذر زمان بخش‌هایی از ساختمان پیش از افتتاح دچار فرسودگی شده است. البته اعطا اعلام کرد که در برای تسهیل در روند تکمیل و افتتاح مرکز نمایش‌های آیینی صبا، این پروژه به‌عنوان یکی از پروژه‌های اولویت‌دار شهرداری تهران برای تعیین تکلیف دربند 6 تبصره هفتم بودجه سال 98 شهرداری قرار گرفته است. او حتی به جوادی یگانه تذکر داد که نسبت به اولویت‌هایی که از سوی شورای‌شهر مقرر می‌شود، بی‌توجهی نکنند. 
اما با این حال هنوز پیشرفتی در این مجموعه اتفاق نیفتاده است و اهالی تئاتر از آن بی‌نصیبند.

  • در حال تعامل با سرمایه‌گذار

«میترا جلوداری» مدیر روابط‌عمومی‌مرکز توسعه فرهنگی شهر تهران، مرکز نمایش‌های آیینی صبا را جزء نخستین پروژه‌های مشارکتی شهرداری تهران و بخش خصوصی معرفی می‌کند و می‌گوید: «سال 84 با یک سرمایه‌گذار از بخش خصوصی قرارداد مشارکت بسته شد. قرارداد به این صورت بود که شهرداری پروانه ساخت و زمین را بدهد و سرمایه‌گذار ساختمان را بسازد. قرار بود ساختمان در طول 3 سال ساخته شود، اما این اتفاق نیفتاد. بخشی از تأخیر مربوط به سرمایه‌گذار و بخشی دیگر مربوط به اضافه بنای این ساختمان است که باید حل شود و هنوز حل نشده. ضمن اینکه در این سال‌ها مشکلات حقوقی و مالی روی هم تلنبار شده‌اند.»
با عوض شدن 3 شهردار ساختمان رو به فرسودگی رفته است. البته مرور زمان تنها دلیل این فرسودگی نیست. چراکه اگرکار ساخت درست انجام می‌شد، این اتفاق نمی‌افتاد. به گفته کارشناسان سقف بنا عایق‌کاری نشده و به همین دلیل باران و برف وارد ساختمان شده و باعث شده سالن‌ها آسیب ببینند و کار پیشرفت معکوس داشته باشد. جلوداری می‌گوید: «از آنجا که حقوق شهروندان برای شرکت توسعه فضاهای فرهنگی حائز اهمیت است این شرکت در تلاش است تا با رویه‌های قانونی و حقوقی کار را پیش ببرد. به همین دلیل به تعاملات بیشتر با سرمایه‌گذار و مدیریت ارشد شهری نیاز داریم.» 
او البته این توضیح را هم می‌دهد که در حال تعامل باسرمایه‌گذار هستند تا پروژه زودتر به پایان و بهره‌برداری برسد: «سعی می‌کنیم تقصیر را گردن کسی نیندازیم و کار را پیش ببریم.» جلوداری این را هم می‌گوید که از مشورت با اهالی تئاتر برای مناسب بودن این سالن‌ها استقبال می‌کند و امیدوار است در روز تهران که مصادف با اربعین است، تعزیه‌ای در این مرکز اجرا شود. آن‌طور که او می‌گوید در چند ماه اخیر در شرکت توسعه فضاهای فرهنگی تهران عزمی‌برای پیشبرد این پروژه به وجود آمده و حتی تعاملاتی با سرمایه‌گذار صورت گرفته و وعده اختصاص بودجه کافی داده شده تا کار مرکز نمایش‌های آیینی صبا تمام شود.

کد خبر 535670

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha