‌زائران ماسک‌زده که در گروه‌های کوچک حرکت می‌کنند روز چهارشنبه ۸ مرداد وارد شدن به مکه را برای برگزاری مراسم حج امسال که پاندمی کرونا کاملا آن را تغییر داده است، آغاز کرده‌اند.

Hajj

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از آسوشیتدپرس، زائران به جایی اینکه اعمال حج را شانه به شانه در انبوه جمعیت انجام دهند، فاصله‌گیری جسمی را رعایت می‌کند و در گروه‌های کوچک ۲۰ نفره می‌ایستند و حرکت می‌کنند تا امکان سرایت کروناویروس را کاهش دهند.

غذای زائران به طور بسته‌بندی‌شده در  اتاق‌های هتل‌هایشان در اختیارشان قرار می‌گیرد تا به تنهایی آن را بخورند. دولت سعودی همه هزینه‌های مسافرت، اقامت، غذا و مراقبت های بهداشتی زائران را تقبل کرده است.

با اینکه تجربه حج امسال کاملا با سال‌های پیش متفاوت است، اما همچنان فرصتی برای زائران است که برای گناهان گذشته‌شان آمرزش بطلبند و ایمانشان را تقویت کننند.

عمار خالد، ۲۹ ساله، زائر هندی که در عربستان متولد و بزرگ شده است، می‌گوید گرچه در مراسم امسال تنها است، اما برای عزیزانش دعا می‌کند.

او می‌گوید: «کلمات نمی‌تواند احساس پربرکتی را که دارم وصف کنند. ترتیبات حج امسال فوق‌العاده هستند و همه احتیاطات ممکن انجام شده است.»

دولت سعودی برای نخستین بار در تاریخ مدرن این کشور مسلمانان کشورهای دیگر را از وارد شدن به این کشور برای انجام مراسم حج منع کرده است تا از انتشار کروناویروس جلوگیری کند.

در عوض بین ۱۰۰۰ تا ۱۰۰۰۰ نفر که از قبل ساکن عربستان سعودی بوده‌اند، برای شرکت در حج انتخاب شده‌اند. دولت رقم نهایی زائران را منتشر نکرده است و فقط اعلام  کرده است که دو سوم زائران از خارجیان مقیم عربستان از ۱۶۰ کشوری هستند که معمولا در حج نماینده دارند. یک سوم دیگر زائران هم ماموران امنیتی و کارکنان پزشکی عربستان هستند.

زائران امسال که باید ۲۰ تا ۵۰ ساله باشند، بیماری لاعلاج نداشته باشند و علائمی از کرونا را بروز ندهند، پس از ثبت درخواست به طور آنلاین انتخاب شده‌اند.

زائران امسال باید آزمایش کرونا ویروس بدهند و دستبندی الکترونیکی به آنها داده می‌شود که به تلفن‌های همراهشان متصل می‌شود و حرکاتشان را کنترل می‌کند. همچنین زائران مجبور بودند پیش از شروع مراسم در مکه در روز چهارشنبه در اتاق‌های هتل‌هایشان در قرنطینه قرار گیرند. این زائران همچنین لازم است پس از پایان مراسم در روز یکشنبه یک هفته دیگر در قرنطینه بمانند.

مکه ماه‌ها است که به علت شیوع کرونا به روی زائران بسته شده و مراسم کوچکتر حج عمره که در طول سال برگزار می‌شود، ملغی شده است.

رسانه‌های بین‌المللی از پوشش دادن مراسم حج امسال در مکه منع شده‌اند. در عوض دولت سعودی  مراسم را در مسجدالحرام به طور زنده پخش می‌کن‍د. پخش زنده شمار محدودی از زائران را نشان می‌دهد که در فواصل چندمتری از هم به دور کعبه طواف می‌کنند.

همچنین امسال زائران فقط می‌تواند آب چاه زمزم از بطری‌های پلاستیکی پرشده بنوشند. سنگریزه‌های لازم برای مراسم رمی جمره که معمولا زائران در طول مسیر آنها را جمع می‌کنند، امسال به صورت استریل‌شده درون کیسه از قبل آماده شده‌اند.

سجاده و لباس احرامی که در اختیار زائران قرار می‌گیرد، به گفته مقامات سعودی در آنها از تکنولوژی نانوی نقره استفاده شده است که باکتری‌ها را می‌کشد و باعث ضد آب شدن پارچه می‌شود. مقامات همچنین به زائران چتر برای حفاظت در برابر آفتاب، حوله، صابون، لوازم بهداشتی شخصی و سایر اقلام ضروری را می‌دهند. همچنین جلسه‌های آموزشی آنلاین به زبان‌های متفاوت درباره مراسم امسال و مقررات حاکم برگزار شده است.

کد خبر 535632

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha