افزایش جمعیت و افزایش تعداد مشترکین آب در سال‌های گذشته باعث تضعیف جدی منابع آب‌های زیرزمینی استان البرز شده و عمق چاه‌های تامین آب شرب از ۱۵۰ به ۳۰۰ متر رسیده است.

تامین آب

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، علیرضا لرستانی مدیر روابط عمومی آبفای البرز در این باره گفت: مصرف آب در البرز بالاست و چاه‌ها هم تنها منابع تامین آب این استان هستند. استحصال آب از این منابع باعث شده تا عمق چاه‌های عمیق ما از ۱۵۰ متر به بیش از ۳۰۰ متر برسد. مصرف آب در تابستان بیشتر است و در تابستان امسال به واسطه شیوع کرونا و لزوم  رعایت اصل ۲۰-۲۰ (شست‌وشوی ۲۰ بار دست‌ها به مدت ۲۰ ثانیه در روز) و همچنین شست‌وشوی مداوم سطوح و کالاهای خریداری شده، میزان آب مصرفی مشترکان به میزان قابل توجهی بالا رفته است.

مدیر روابط عمومی آبفای البرز اضافه کرد: علاوه بر این، در فصل تابستان اغلب کولرها با دور تند کار می‌کنند که طبق محاسبات صورت گرفته هر کولر روشن به اندازه مصرف روزانه یک نفر آب استفاده می‌کند. در حال حاضر بیش از یک میلیون و ۲۰۰ هزار مشترک آب در البرز داریم و اگر نیمی از این خانوارها هم در فصل تابستان از کولر آبی استفاده کنند با یک محاسبه ساده می‌توان فهمید که در این ۳ ماه چقدر به میزان آب مصرفی استان اضافه می‌شود.

لرستانی با بیان اینکه سالانه به اندازه جمعیت یک شهر به جمعیت البرز اضافه می شود، گفت: سالانه حدود ۸۰ هزار نفر به جمعیت البرز اضافه می شود و تأمین آب برای این جمعیتی که مدام در حال افزایش است ساده نیست. در حال حاضر ۴۰۰ حلقه چاه عمیق در البرز داریم که هر یک خنجری به قلب آیندگان استان است، چرا که از طریق این چاه‌ها منابع آبی چند صد ساله را بدون اینکه بدانیم چه زمانی برای تجدیدپذیری آنها لازم است تخلیه می‌کنیم.

کد خبر 535477

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha