یک شهروند بریتانیایی-استرالیایی که به جرم جاسوسی برای اسرائیل به ۱۰ سال زندان محکوم شده و دو سال اخیر را در زندان اوین گذرانده بود، سه روز پیش به زندان قرچک منتقل شد.

کایلی مور-گیلبرت جاسوس بريتانيايي انگليسي

به گزارش همشهری آنلاین، برخی رسانه‌های انگلیسی از جمله گاردین و بی‌بی‌سی از انتقال خانم کایلی مور-گیلبرت به زندان قرچک ابراز نگرانی کردند و مدعی شدند انتقال محکومان به این زندان در جنوب شرق تهران معمولا با هدف شکستن مقاومت زندانیان انجام می‌شود. گفته می‌شود این محکوم امنیتی در تماس با رضا خندان، همسر نسرین ستوده از شرایط نامناسب خود در قرچک گلایه کرده است.

از سوی دیگر، دولت استرالیا در تماس با مقام‌های ایرانی خواهان تضمین امنیت و سلامتی شهروند خود شده است. خانم گیلبرت که دانش‌آموخته دانشگاه کیمبریج و استاد سیاست خاورمیانه در دانشگاه ملبورن است، دو سال پیش محاکمه و به جرم جاسوسی برای رژیم صهیونیستی در ایران به ۱۰ سال زندان محکوم شد. او از اواخر تابستان ۲۰۱۸ به زندان اوین منتقل و از آن زمان جنجال‌سازی برخی رسانه‌های خارجی درباره‌اش شروع شد.

مقام‌های قوه قضاییه اواخر اردیبهشت امسال شایعه خودکشی گیلبرت را تکذیب و اعلام کردند او مانند سایر زندانیان از خدمات درمانی بهره‌مند است، امکانات لازم در اختیارش گذاشته می‌شود و مداوم با خانواده خود تماس تلفنی دارد. هر چند گیلبرت در تماس از زندان قرچک مدعی شده به کارت تلفن دسترسی ندارد و آخرین بار حدود یک ماه پیش توانسته با خانواده‌اش حرف بزند. او فعلا در قرنطینه زندان قرچک به سر می‌برد.

وزارت امور خارجه استرالیا روز سه‌شنبه با انتشار یک بیانیه اعلام کرد پرونده دکتر مور-گیلبرت از اولویت‌های مهم دولت استرالیاست و سفارت این کشور در تهران آن را از نزدیک پیگیری می‌کند. قوه قضاییه پیش‌تر خبر انتقال این جاسوس بریتانیایی-استرالیایی را به زندان قرچک به آگاهی طرف استرالیایی رسانده بود.

نکته عجیب اینکه یکی از دوستان خانوادگی مور-گیلبرت از کوتاهی سفارت استرالیا در تهران نسبت به تامین نیازهای شهروند استرالیایی گلایه کرده و مدعی شده است کارمندان سفارت با وجود ابراز نگرانی از سلامتی مور-گیلبرت و شرایط زندان قرچک، برای او کاری نکرده‌اند.

کد خبر 535258

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 1
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۷:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۷
    8 2
    جاسوس را کجای دنیا تکریم می کنند؟ چقدر وقیح هستند