سه‌شنبه ۷ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۰
۰ نفر

مصطفی عاصی با اشاره به «فرهنگ سُغدی» به عنوان کار بزرگی که بدرالزمان قریب از خود به جا گذاشته ‌است، از این زبان‌شناس فقید می‌گوید.

دکتر قریب

به گزارش همشهری آنلاین، استاد پژوهشگاه علوم انسانی و رئیس پیشین انجمن زبان‌شناسی ایران در گفت‌وگو با ایسنا، درباره بدرالزمان قریب که صبح امروز (هفتم مردادماه ۹۹) از دنیا رفت و اثرگذاری او بر فرهنگ و جامعه زبان‌شناسی ایران اظهار کرد: ایشان از پیشکسوتان زبان‌شناسی ایران بودند که در حوزه فرهنگ و زبان‌های باستانی ایران تخصص داشتند.

عاصی با اشاره به عملکرد شاخص قریب در حوزه زبان‌شناسی گفت: ایشان کارهای بسیار شاخصی انجام داده بودند. نگارش «فرهنگ سُغدی» کار بسیار بزرگی است که توسط مرحوم بدرالزمان قریب انجام شد، چرا که تخصص‌ ایشان در زبان «سُغدی» بود.

این زبان‌شناس در ادامه بیان کرد: مرحوم قریب با انجمن زبان‌شناسی ایران هم همکاری داشتند و با علاقه در جلسات انجمن شرکت می‌کردند و هر بار که از ایشان دعوت می‌شد در مراسمی تشریف بیاورند با روی باز استقبال می‌کردند. ایشان نقش اثرگذاری در زبان‌شناسی ما داشته‌اند. 

عاصی با ابراز تاسف از شنیدن خبر درگذشت بدرالزمان قریب گفت: من از شنیدن این خبر بسیار ناراحت شدم. البته ایشان عضو فرهنگستان زبان و ادب فارسی هم بودند. دکتر بدرالزمان قریب استاد برجسته‌ای بودند که نظیر نداشتند و قطعا جای خالی‌شان را همیشه حس خواهیم کرد.

بدرالزمان قریب زاده ۱۳۰۸ در تهران بود و مدرک دکتری زبان‌های باستانی خود را از دانشگاه پنسیلوانیای آمریکا دریافت کرده بود.

برخی از آثار دکتر بدرالزمان قریب عبارت‌اند از: تحلیل ساختاری فعل در زبان سُغدی؛ زبان‌های خاموش، یوهان فریدریش (ترجمه، با همکاری یداللّٰه ثمره)؛ وسنتره جاتکه، داستان تولد بودا به روایت سُغدی؛ فرهنگ سُغدی (سُغدی ـ فارسی ـ انگلیسی)؛ تاریخچۀ گویش‌شناسی در ایران؛ مطالعات سُغدی؛ پژوهش‌های ایرانی باستان و میانه.

او در هفتم مردادماه و در سن ۹۱سالگی گویا بر اثر ابتلا به کرونا درگذشت. 

کد خبر 535219

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha